Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok, min feil, bruker bare Windows hos andre, og MSNM er jo alltid der, så jeg tenkte den var innebygget.

"Alle" som har Windows laster ned MSN Messenger istedet for å bruke Windows Messenger som følger med.

Det er fordi de prøver å logge på, så popper det opp et vindu, de trykker OK, så går en strek sakte men sikkert fra venstre til høyre, så kommer det opp et nytt vindu, de trykker OK, og så har det MSN messenger.

Lenke til kommentar
Jeg sitter på det nå. Skjermen min har gått i stykker, og jeg bruker familiens laptop som søster har lagt inn MSN7 på.

 

Screenshot: :!:

Jeg trodde virkelig at Microsoft var i den posisjonen at de ikke trengte reklamefinansiert programvare, but then again... Vi kjenner jo Microsoft... Verdens rikeste selskap, reklamerer for Telenor og får sikkert en god slamp penger igjen for det.

Lenke til kommentar

Ja, sitter akkurat og leser Groklaws artikkel om saken.

 

Hokay... Så hvem har ifølge Nokia lov til å benytte seg av deres patenter? Jo, Linux-kjernen. Greit, hvis det kun er den, er det et problem med GPL, for det bryter ikke juridisk sett med GPL, men man kan ikke nødvendigvis lovlig bruke en kopierert Linux-kjerne, og det er litt skremmende.

 

Her er hva Nokia sa om hva en Linux-kjerne juridisk sett skulle være:

"Linux Kernel" means any version of the Linux kernel which (i) is released as "stable version", (ii) is licensed under the "GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 2, June 1991 for the Linux operating system" and (iii) has been published by the Kernel.org Organization, Inc on its Linux Kernel Archive website at www.kernel.org.

Enda et problem, dog litt urealistisk, er når Linux-kjernen inneholder flere av Nokias patenter, og i år når GNU i år 2011 kommer ut med GPL 3. Hva skjer da? Kan ikke Linux-kjernen bruke den, due to some license problem?

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

goodie! :p

 

1. har nettopp innstallert SuSE 9.3, hvordan i helsiken kan jeg innstallere diverse ting? må oppgradre/reinstallere kopete for å få det til og funke med msn kontoen min. samt jeg har noen wacom drivere jeg vil få innstallert

 

2. hvordan kan jeg få musa mi til og oppføre seg normal! intellimouse explorer v.3, scrollehjul og frem/tilbake knapp funker ikke som den skal..

 

3. ja forresten, prøver spille av noen mp3'er med audioplayern her, amaroK, men får den ikke til og spille av.. mp3'ene ligger på en ntfs partisjon men det skulle vel gå an og spille de av fordet?

 

ja det var bare det for nå.. men kommer nok snart mange nye småproblemer her... :wee:

 

edit: et nytt lite spørsmål i rekka..

Endret av phax
Lenke til kommentar
1. har nettopp innstallert SuSE 9.3, hvordan i helsiken kan jeg innstallere diverse ting? må oppgradre/reinstallere kopete for å få det til og funke med msn kontoen min. samt jeg har noen wacom drivere jeg vil få innstallert

Først vil jeg vise til et par linker som kan leses for en kjapp innføring i din nye hverdag.

 

Hva er en pakkebehandler?

Hva er YaST - Yet another System Tool?

 

En pakkestyrer er nemlig et program som laster ned og installerer programmer for deg. Dette gjør det lettere enn i Windows på flere måter, blant annet har du en enkel måte å oppgradere hele systemet ditt på, en enkel måte å slette programmer, samt deres konfigurasjonsfiler og det gjør det meget enkelt å installere programmer.

2. hvordan kan jeg få musa mi til og oppføre seg normal! intellimouse explorer v.3, scrollehjul og frem/tilbake knapp funker ikke som den skal..
Ta en titt på xorg.conf-filen din, mer bestemt under Mouse, med ZAxisMapping "4 5".
3. ja forresten, prøver spille av noen mp3'er med audioplayern her, amaroK, men får den ikke til og spille av.. mp3'ene ligger på en ntfs partisjon men det skulle vel gå an og spille de av fordet?
Så lenge du får lest filene, så har det ikke noe med NTFS å gjøre. Da er det på grunn av at SuSE ikke støtter MP3-er på grunn av patentproblemer.

 

Do an YOU, it should offer you 4 optional packages:

 

File: Multimedia-Option-Pack-1-52079 23 KB 06.04.2005 11:10:00

File: Multimedia-Option-Pack-2-52099 26 KB 06.04.2005 21:11:00

File: Multimedia-Option-Pack-3-52082 25 KB 06.04.2005 11:12:00

File: Multimedia-Option-Pack-4-52098 35 KB 06.04.2005 21:10:00

 

Select all 4.

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

såder ja, innstallerte de multimedia pakkene så funka mp3 avspilling hvertfall! :)

 

..........

 

hvor sånn nøyaktig finner jeg denne xorg.conf-filen min?

 

..........

 

og ang innstallering av diverse, fikk tips i en annen tråd her om å lage en lokal katalog, som jeg peker YaST til, og installerer alt via YaST. hvordan gjør jeg dette?

Lenke til kommentar

For å ikke lage en tråd på dette problemet, kan noen kanskje svare meg her?

 

I et script brukte jeg {,.}* for å gå gjennom alle filer i katalog + underkatalog.

Kan noen forklare hva det egentlig betyr? {} gjør vel bare at det ikke blir mellomrom mellom ,. og *

Men hva gjør egentlig ,.?

Prøvde å google, men da jeg skrev dette inn i google, og søkte kom det ingen resultater. Prøvde også med " " og med søkeordet BASH i tillegg. Alle søk var blanke. Kom ikke opp at det var 0 treff heller....

 

 

EDIT:

Skal det ikke være mulig å spille av et pip vha. kommandoen beep?

Funker ikke her.

Har søkt etter pakken, beep, og fant beep.3x.gz

Noen som har forslag? Vil gjerne at et script skal gi fra seg en lyd hvis det avsluttes galt, eller brukes feil.

Endret av Pitbullo
Lenke til kommentar
No shit? Det er så gruelig stygt, også. Jeg lurer på hvor mange % av vinduet som blir effektivt utnyttet sammenliknet med MSN. Hvis man har en litt liten skjerm, er samtalevinduene spesielt stygge.

Er jo ikke verre en at man fjerner reklamen og slikt da. :)

 

synes ikke plassen er så dårlig utnyttet her? (se bildet)

post-27-1117499163_thumb.jpg

Lenke til kommentar
For å ikke lage en tråd på dette problemet, kan noen kanskje svare meg her?

 

I et script brukte jeg {,.}* for å gå gjennom alle filer i katalog + underkatalog.

Kan noen forklare hva det egentlig betyr? {} gjør vel bare at det ikke blir mellomrom mellom ,. og *

Men hva gjør egentlig ,.?

Prøvde å google, men da jeg skrev dette inn i google, og søkte kom det ingen resultater. Prøvde også med " " og med søkeordet BASH i tillegg. Alle søk var blanke. Kom ikke opp at det var 0 treff heller....

 

 

EDIT:

Skal det ikke være mulig å spille av et pip vha. kommandoen beep?

Funker ikke her.

Har søkt etter pakken, beep, og fant beep.3x.gz

Noen som har forslag? Vil gjerne at et script skal gi fra seg en lyd hvis det avsluttes galt, eller brukes feil.

ja! og hvorfor ikke gjøre at hvert tastetrykk lager en pipelyd! akkurat som på film! neivettuhva

 

neida, jeg bare tuller :p

 

ta en titt på advanced bash scripting guide og eksemplene der. har ikke vært borti de greiene du skrev, men kanskje du finner det der.

Lenke til kommentar
Windows Messenger eksisterer jo fortsatt... Ingen er tvunget til å bruke MSN Messenger med reklame :)

Men hva med sikkerhetspatcher i windows messenger? Tviler på at de fortsatt patcher den nå :).

 

EDIT: Dessuten følger den bare med Windows XP

jeg er nesten sikker på at det ikke går ann å bruke windows messenger, utenom i bedriftssammenheng. jeg husker hvertfall å bare ha fått beskjed om å oppgradere når jeg prøvde å logge på en 'ren' maskin eller skolemaskin.

Lenke til kommentar

{,.}* betyr det samme som * .*

Litte letter å se med dette eksempelet:

cp /usr/share/applications/firefox.desktop{,.backup}

som lager en backup av en fil, komandoen over gjør det samme som:

cp /usr/share/applications/firefox.desktop /usr/share/applications/firefox.desktop.backup

Altså bare å komprimere komandoer på:

Lenke til kommentar

For å få til pipelyd uten beep, skriv følgende inn i skriptet ditt.

 

echo -e '\a'

 

Beep er et program for avansert lygjengivelse, og som bruker høyttaleren din direkte.

Eksemplet over sender en en melding til skallet om å alarmere brukeren for å få oppmerksomhet, og er generelt bedre å bruke.

Endret av MS-DOS modus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...