Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvorfor de skal regulere sikkerhetsmekanismer i det hele tatt. FCC kontrollerer radiospektrumet i statene, dvs hvem som skal få lov til å sende på hvilke frekvenser, og med hvilken styrke o.l. Hva som faktisk sendes, og sikkerheten på dette må da være opp til senderen, og ikke kontrollorganet.

Forøvrig er det vel bevist en rekke ganger at "Security through obscurity" kan føre til at det tar lengre tid å cracke noe, men utsetter som regel bare det uunngåelige. Open source-implementasjoner gir crackeren informasjon om algoritmer som er brukt umiddelbart, men disse har blitt så sikre at de uansett er så godt som umulig å cracke. (TLS o.l er jo gode eksempler)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har fått med meg om FCC, gjennom nyhetssider som Arstechnica ol. så har FCC via flere små-merkelige avgjørelser og utnevnelser (av nøkkelpersonel) fått MYE mer makt enn organet noen gang var påtenkt å ha.

At FCC legger seg borti dette er ikke overraskende på meg.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Spør her jeg, så slipper jeg å lage et nytt emne.

Hvordan er det med RAID/JBOD under Linux?

9021933[/snapback]

Jbod vet jeg lite om, men man har jo LVM (som jeg tror vil bli noe av det samme i praksis), og ellers er jo mdadm (software raid) veldig fleksibelt.

Lenke til kommentar
Jbod vet jeg lite om, men man har jo LVM (som jeg tror vil bli noe av det samme i praksis), og ellers er jo mdadm (software raid) veldig fleksibelt.

9021959[/snapback]

Kan man utvide arrayet uten å resette det i noen av dem?

9021987[/snapback]

Men det er nok ikke like fleksibelt som filsystemet ZFS. Et ZFS-pool kan utvides med flere disker helt transparent uten å resette det. Og det er gjort med en fattig kommando. Man får også RAID 5 funksjonalitet med ZFS.

Lenke til kommentar

9021987[/snapback]

Med LVM kan man sette samme flere disker eller deler av forskjellige disker (også av forskjellig størrelse) til én virtuell partisjon. Man kan utvide, krypme, ta ut og sette inn disker (eller deler av disker) med (relativt) enkle kommandoer. Men man får ikke raid funksjonalitet...
Lenke til kommentar
Men det er nok ikke like fleksibelt som filsystemet ZFS. Et ZFS-pool kan utvides med flere disker helt transparent uten å resette det. Og det er gjort med en fattig kommando. Man får også RAID 5 funksjonalitet med ZFS.

9022335[/snapback]

Jeg kjenner til ZFS, men ikke til hvorvidt Ubuntu støtter det.

9021987[/snapback]

Med LVM kan man sette samme flere disker eller deler av forskjellige disker (også av forskjellig størrelse) til én virtuell partisjon. Man kan utvide, krypme, ta ut og sette inn disker (eller deler av disker) med (relativt) enkle kommandoer. Men man får ikke raid funksjonalitet...

9022893[/snapback]

Det virket veldig kjekt. Jeg trenger ikke RAID, har mest lyst på JBOD.

Lenke til kommentar

9022335[/snapback]

Jeg kjenner til ZFS, men ikke til hvorvidt Ubuntu støtter det.

ZFS finnes native kun til Solaris og *BSD.

En kan få ZFS til linux gjennom FUSE, men hvordan ytelsen på det er vet jeg ikke. Skal visstnok ikke være aller værst...

http://www.wizy.org/wiki/ZFS_on_FUSE

9021987[/snapback]

9022893[/snapback]

Det virket veldig kjekt. Jeg trenger ikke RAID, har mest lyst på JBOD.

9023317[/snapback]

Bruk LVM.
Lenke til kommentar

ZFS er absolutt knall, har selv testet det, og man får virkelig en a-ha-opplevelse av å prøve.

Vil likevel si at dette blir "feil" forum å anbefale det. Er ikke 100% sikker på statusen på FUSE-driveren, men tror da denne fortsatt er i beta, og dermed ikke helt der den bør være?

Solaris er et fint OS - når man får det til å virke. I praksis har dette vist seg å være en utfordring for min del, pga. diverse hardware som det bare ikke finnes drivere for.

Hvis man er villig til å skreddersy en maskin for Solaris, evt. har utrolig flaks og all hardware er støttet ut av boksen, så kan det være verdt å se på Solaris/ZFS, men husk at dette er et system som er mye vanskeligere å tweake dit man vil enn linux.

Slik status er i dag vil nok de aller aller fleste ha en lettere jobb med å sette opp en linux-boks med mdadm eller LVM.

Lenke til kommentar

CDDL

Fra freebsd.org :

The ZFS file system in now part of the FreeBSD operating system. ZFS was ported from the OpenSolaris operating system and is under CDDL license. As an experimental feature ZFS will be available in FreeBSD 7.0-RELEASE.

Så går ikke an å gi den ut under GPL, dessverre. :)

Lenke til kommentar

9022335[/snapback]

Med EVMS trenger man ikke skrive noen kommandoer :tease:

Screenshot fra leke-installasjonen min:

evmsyp3.th.png

Fins selvsagt også CLI eller ncurses hvis man foretrekker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...