Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du mener feilmeldingen?

404?

8915360[/snapback]

Nei, 404 skal fortsatt være samme.

Siden skal bare komme opp hvis /home/*/public_html er tom, og hvis det blir lagt en index.html i denne mappen vil den bli prioritert før denne "default" siden. Tror kverka.no har noe lignende system.

Lenke til kommentar

Jeg gjør meg klar for en test av kryptert root-filsystem, men det er noe jeg ikke helt forstår:

LUKS Encrypted Root

It is possible to encrypt other partitions (except for boot). We'll assume you want to encrypt /home and swap (which seem like sensible choices). You can ignore the relevant instructions if you don't want to do this.

Det over er helt logisk forsovidt, men er ikke "/" det root? Også er boot en mappe på "/"?

Eller vil det si at jeg installerer kernelen på en egen partisjon? Antar jeg da at kernelen ligger i "boot", men blir det root kryptert?

Link til guide

Vanligvis ved Arch install er det jo "/", "swap" og "home".

Så jeg skjønner bare ikke helt fremgangsmåten. :hmm:

Jaja, svar:

/dev/hda1 -> /boot

/dev/hda2 -> swap

/dev/hda3 -> /

/dev/hda4 -> /home

Men hvordan forteller jeg installeren dette xD?

Endret av Frysning
Lenke til kommentar
Jeg gjør meg klar for en test av kryptert root-filsystem, men det er noe jeg ikke helt forstår:
LUKS Encrypted Root

It is possible to encrypt other partitions (except for boot). We'll assume you want to encrypt /home and swap (which seem like sensible choices). You can ignore the relevant instructions if you don't want to do this.

Det over er helt logisk forsovidt, men er ikke "/" det root? Også er boot en mappe på "/"?

Eller vil det si at jeg installerer kernelen på en egen partisjon? Antar jeg da at kernelen ligger i "boot", men blir det root kryptert?

Link til guide

8915927[/snapback]

If your /boot partition was encrypted, then your bootloader wouldn't be able to read the kernel image and you would not get far

Så lag en eget /boot partisjon som du skisserer.

Når du så krypterer "/" partisjonen vil ikke /boot partisjonen bli kryptert.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Sitat fra guiden Frysninger linker til, uthevet av meg for poeng

If your /boot partition was encrypted, then your bootloader wouldn't be able to read the kernel image and you would not get far

Om /boot er kryptert får ikke bootloader tilgang til kjerna og du får ikke boota.

Flere som trenger t-skje? :p

EDIT:

BTW, noen distroer har, ihvertfall tidligere, lagt kjerna rett på /

De fleste gangene jeg støtte på det var det da en softlink til kjerna under /boot, men i noen få tilfeller var selve kjerna lagt rett på /

Da blir det også ille teit å kryptere / partisjonen om ikke det er en kopi av kjerna i /boot partisjonen.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Vet ikke om det spiller noen rolle, men det funket veldig veldig bra. :D

Passordet til home-partisjonen skrives inn i en fil, kryptert i root.

Alt er greit, funker veldig bra.

Nå gjenstår det kryptering av SWAP, men det trengs ikke å gjøres nå.

Endret av Frysning
Lenke til kommentar
Det jeg mente var om det spiller noen rolle at /boot ikke er kryptert og tilgjengelig for alle :)

8916955[/snapback]

Jammen, skriv det da, så jeg ikke missforstår og driter meg ut :)

Men om noen kommer seg inn på maskina så kan de lese den sensitive informasjonen du har kompilert inn i kjerna ...

neeei, jeg tror ikke det spiller like stor rolle for /boot å være ukryptert som resten.

Lenke til kommentar
Skal si det er et "lite" helvete å få til shortcutkeys i fluxbox.  :cry:

8920037[/snapback]

Må si det funker ganske enkelt for meg egentlig, ~/.fluxbox/keys ftw.

Har egentlig alltid tenkt at det er utrolig unødvendig med disse multimedia-keysene på tastaturet, men .Xmodmap, fluxbox-shortcuts og et lite script har jo nesten gjort så jeg ikke kan leve uten:)

Endret av luser32
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...