Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet at dette er UNIX-relatert, og at det egentlig ikke skal postes her, men må nevne det likevel. Solaris er blitt mer og mer populært, og det er en del folk som kan tenke seg å prøve det. Et usikkerhetsmoment er om maskinvaren er kompatibel. Nå har Sun lansert et utrolig hendig verktøy, Sun's Check Tool. Dette verktøyet sjekker om maskinvaren er kompatibel med Solaris. Phoronix har skrevet en artikkel om dette verktøyet. Ganske interessant lesning, egentlig. Fikk lyst til å prøve det selv :) .

Lenke til kommentar
Vet at dette er UNIX-relatert, og at det egentlig ikke skal postes her, men må nevne det likevel. Solaris er blitt mer og mer populært, og det er en del folk som kan tenke seg å prøve det. Et usikkerhetsmoment er om maskinvaren er kompatibel. Nå har Sun lansert et utrolig hendig verktøy, Sun's Check Tool. Dette verktøyet sjekker om maskinvaren er kompatibel med Solaris. Phoronix har skrevet en artikkel om dette verktøyet. Ganske interessant lesning, egentlig. Fikk lyst til å prøve det selv :) .

8850330[/snapback]

Det trenger ikke å bootes heller. Det kan kjøre som et Java-program i f.eks Linux. http://www.sun.com/bigadmin/hcl/hcts/device_detect.html#use

Det godkjente alt mitt untatt TerraTec-lydkortet med C-Media-chip.

Lenke til kommentar
Det trenger ikke å bootes heller. Det kan kjøre som et Java-program i f.eks Linux. http://www.sun.com/bigadmin/hcl/hcts/device_detect.html#use

Det godkjente alt mitt untatt TerraTec-lydkortet med C-Media-chip.

8850397[/snapback]

Så det i etterkant. Det er et verktøy jeg vet en del vil ha glede av. Men husk at det er støtte for de fleste lydkort gjennom å installere OSS-driverne fra 4Front Technologies.

Lenke til kommentar
Ok, har heller ingen planer om å installere Solaris, så det gjør ingenting. Ville bare prøve programmet :)

8850509[/snapback]

Selv har jeg lastet ned boot-versjonen. Kjekk om man ikke har tilgang til internet, eller hvor maskinen man skal teste på ikke har GUI (har begge deler).

Lenke til kommentar
Holder meg til ICH7 selv, men da 945.

8850715[/snapback]

Til Core2 har jeg satset på MSI sitt 975X hovedkort, og det er et av de mest kompatible hovedkortene jeg har vært borti. MSI har også sagt at dette hovedkortet vil få støtte for Penryn (45nm etterfølger til Conroe) når Penryn kommer på markedet.

Lenke til kommentar
Har aldri handlet om hvor vanskelig det er å porte, men om villighet til å porte... kundegrunnlag. Spillene kommer hvis produsentene mener GNU/Linux har nok hjemmebrukere.

8841887[/snapback]

Jeg er ikke helt med på det du sier. Rett nok lages det ikke spill fra spillprodusenter for Linux, men det legges betydelig arbeid inn i å porte disse til Linux, tenker her på wine, cedega, crossover. Resultatet av dette er blandet siden Linux (selvfølgelig) ikke har direct i seg. Men hva med spill som alt er portet til Mac(som jo bruker OpenGL), vil det ikke bli betydelig enklere(/gi bedre resultat) og porte disse igjen til Linux. Jeg har ikke peiling, bare synser – men tankerekken er vel ikke helt bak mål, eller?

8841992[/snapback]

Det vil bli marginalt enklere, fordi spillene allerede er portet til openGL, for å kjøre på mac. Men man skriver vanligvis spill slik at de er enkle å porte til forskjellige APIs. Hvis de ikke skrives slik er det gjerne fordi koden er dårlig gjennomtenkt og da blir spillene sjelden noen suksess. Dessuten er alle playstation + nintendo spillene allerede portet til opengl...

Grunnen til at spillene ikke portes til linux er nok at produsentene ikke ser for seg at spillene vil være en suksess "i Wal-mart-porteføljen", eller at de tror at de ikke vil generere en stor nok ekstra inntekt.

Jeg tipper distribusjon og salg er større tekniske hindre enn portabilitet.

Lenke til kommentar
Tror vel egentlig spørsmålet er:

Er det større sjanse for at spill vil fungere i linux, siden de er tilpasset mac?

8851496[/snapback]

Tvilsomt... Men det er lov å håpe. Hvis man vil ha spill til linux tror jeg veien å gå er:

1. Rekruttering

2. Hjelpe til med wine.

Lenke til kommentar
Tror vel egentlig spørsmålet er:

Er det større sjanse for at spill vil fungere i linux, siden de er tilpasset mac?

8851496[/snapback]

Det virker som om macspill porta med cider vil funke i cedega, men det var ikke mange kilder å finne.

TransGaming fills Mac gaming void with Cider.

You will be able to play the same games that work on cider in cedega. The game devs still have to make the game work with cider and cider = cedega so you just will have to pay if you want it on linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...