gspr Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Hvis Nokia sier:Dere kan bruke denne kodesnutten, som bruker vår patent, i Linux-kjernen, men kun i Linux-kjernen, så kan ikke den redistribueres, selges og brukes i andre prosjekter da det bryter med Nokia. Da er ikke GPL holdt. Poeng, poeng. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Uff uff: http://hardware.slashdot.org/article.pl?si...tid=155&tid=137 Microsoft and the entertainment industry's holy grail of controlling copyright through the motherboard has moved a step closer with Intel Corp. now embedding digital rights management within in its latest dual-core processor Pentium D and accompanying 945 chipset. Second that: Uff, uff... Det værste er at AMD sikkert kommer til å bli presset enten av markedet eller amerikanske lover til å gjøre det samme... På en annen side: så lenge man kan skru det av, burde dette kansje kunne gjøre folk så fly forbanna på longhorn at de nekter å bruke det... Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Da funker bluetooth 95% Kan kopiere filer til og fra mobilen, og browse mobilen direkte fra KDE. Men en liten rar sak funker ikke. Jeg kan høyreklikke på en fil og sende det til mobilen via OBEX push client. Men jeg kan ikke bare dra fila over i det vinduet i konqueror der jeg browser mobilen. Men jeg kan kopiere fra dette vindu, og også slette filer her. Wierd... Endret 29. mai 2005 av JBlack Lenke til kommentar
Axel`` Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Uff uff: http://hardware.slashdot.org/article.pl?si...tid=155&tid=137 Microsoft and the entertainment industry's holy grail of controlling copyright through the motherboard has moved a step closer with Intel Corp. now embedding digital rights management within in its latest dual-core processor Pentium D and accompanying 945 chipset. Second that: Uff, uff... Det værste er at AMD sikkert kommer til å bli presset enten av markedet eller amerikanske lover til å gjøre det samme... På en annen side: så lenge man kan skru det av, burde dette kansje kunne gjøre folk så fly forbanna på longhorn at de nekter å bruke det... Neppe, folk flest driter vel lang vei oppi frihet. Et fåtall vil kanskje avstå fra å bruke longhorn, men majoriten vil akseptere den nye situasjonen og kue for overmakten. --Axel. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Uff uff: http://hardware.slashdot.org/article.pl?si...tid=155&tid=137 Microsoft and the entertainment industry's holy grail of controlling copyright through the motherboard has moved a step closer with Intel Corp. now embedding digital rights management within in its latest dual-core processor Pentium D and accompanying 945 chipset. Second that: Uff, uff... Det værste er at AMD sikkert kommer til å bli presset enten av markedet eller amerikanske lover til å gjøre det samme... På en annen side: så lenge man kan skru det av, burde dette kansje kunne gjøre folk så fly forbanna på longhorn at de nekter å bruke det... Neppe, folk flest driter vel lang vei oppi frihet. Et fåtall vil kanskje avstå fra å bruke longhorn, men majoriten vil akseptere den nye situasjonen og kue for overmakten. --Axel. Er du sikker på det? Hvis vi regner med at denne teknologien vil hovedsakelig bli brukt til å stoppe piratkopiering, og derfor tvinge folk til å betale det programvare for windows typisk koster (vi kan regne med at skru av Fritz => "ingenting" funker) - hvor mange vil ikke da bruke stadig mer fri programmvare? I tillegg kommer ting som "search & destroy" av "fientlige" dokumenter etc. Folk liker ikke å bli kontrollert/overvåket... Om ikke annet, er dette noe vi (fri-programmvare folket) kan slå stor og skinnende mynt på. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 Ja, det er bare til å melde seg på EFN-listen og fortsette kampen i Norge... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Longhorn skal i hvert fall ikke inn på mine maskiner. Etter Windows XP kommer jeg til å gå helt over til Linux/UNIX. Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Hvis Nokia sier:Dere kan bruke denne kodesnutten, som bruker vår patent, i Linux-kjernen, men kun i Linux-kjernen, så kan ikke den redistribueres, selges og brukes i andre prosjekter da det bryter med Nokia. Da er ikke GPL holdt. Poeng, poeng. De sier vel heller at "vi kommer ikke til å bruke våre patenter mot Linux kjernen, selvom noe kode derfra tilfeldigvis skulle bryte med noen av våre patenter," som er noe annet. Det er ikke snakk om noe spesifik kode, det er kun ment generelt. Nokia's Patent Statement is not an assurance that any of its Patents validly covers the Linux Kernel, is enforceable, or that the Linux Kernel does not infringe patents or other intellectual property rights of any third party.(Merk komma.) Dette betyr igjen at Nokia i bunn og grunn sier "vi støtter Linux," så selvom Linux potensielt bryter masse patenter til firma xyz eller at firma abc har lyst til å fjerne konkurrenten Linux vil de nøle med å prøve å angripe det ettersom man vet at det er støttet av mange store aktører innenfor flere teknologiske sektorer. Hvis store firmaer bruker Linux aktivt vil de også forsvare det hvis det skulle gå så langt. Det er mao. politikk i det, og i dette tilfellet er det positivt for Linux (selv om vi gjerne skulle vært uten programvarepatenter helt og holdent). Lenke til kommentar
Axel`` Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Er du sikker på det? Nei.Hvis vi regner med at denne teknologien vil hovedsakelig bli brukt til å stoppe piratkopiering, og derfor tvinge folk til å betale det programvare for windows typisk koster (vi kan regne med at skru av Fritz => "ingenting" funker) - hvor mange vil ikke da bruke stadig mer fri programmvare? Noen av de mest aktive piratene vil kanskje vurdere en annen løsning enn Longhorn, men for en hederlig mann har vel DRM liten betydning. Det meste av programvaren den gjennomsnittelige bruker trenger kommer ferdiginstallert med valid lisens på [bortimot] alle nye datamaskiner (MS Windows, MS Office etc.). Folk liker ikke å bli kontrollert/overvåket Sant nok, men hvor mye misliker de det? Nok til å skifte til GNU/Linux? Neppe. Dessuten tviler jeg på at overvåkningen blir så aktiv som enkelte påstår. Men dette skal altså implementeres i maskinvaren, ikke bare i programvaren. Så vil det også få følger for folk som bruker frie operativsystemer, som GNU/Linux? --Axel. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) Er du sikker på det? Hvis vi regner med at denne teknologien vil hovedsakelig bli brukt til å stoppe piratkopiering, og derfor tvinge folk til å betale det programvare for windows typisk koster (vi kan regne med at skru av Fritz => "ingenting" funker) - hvor mange vil ikke da bruke stadig mer fri programmvare? Blir overrasket den dagen Windows får en sperre som er vanskelig å knekke. En stor del av morgendagens unge datakyndige piratkopierer Windows, og å skremme mange av de over på en bedre plattformer ønsker de nok ikke. Bedre at de kjører en piratkopiert Windows, og at når de så en vakker dag sitter og skal bestemme hvilken plattformer konsernet de er it-sjef for skal kjøre, velger de Windows. Samme med Asia, bedre at de piratkopierer en stund, enn at de blir tapt for alltid! Endret 29. mai 2005 av LessThanJake Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Er du sikker på det? Hvis vi regner med at denne teknologien vil hovedsakelig bli brukt til å stoppe piratkopiering, og derfor tvinge folk til å betale det programvare for windows typisk koster (vi kan regne med at skru av Fritz => "ingenting" funker) - hvor mange vil ikke da bruke stadig mer fri programmvare? Blir overrasket den dagen Windows får en sperre som er vanskelig å knekke. En stor del av morgendagens unge datakyndige piratkopierer Windows, og å skremme mange av de over på en bedre plattformer ønsker de nok ikke. Bedre at de kjører en piratkopiert Windows, og at når de så en vakker dag sitter og skal bestemme hvilken plattformer konsernet de er it-sjef for skal kjøre, velger de Windows. Samme med Asia, bedre at de piratkopierer en stund, enn at de blir tapt for alltid! sant sant. Til han over: Helt ærlig - hvor mange i din vennekrets har betalt for windows, office, photoshop, alle spill, etc etc. ? Ingen jeg kjenner i alle fall... Rett og slett fordi det ikke føles galt - folk tenker at "Bill taper da ikke noe på om jeg installerer nye office på et par pc'r ekstra/låner naboens kopi (som fulgte med pc'n)!" Så jeg ønsker faktisk en framtid hvor piratkopiering av programmvare er umulig, velkommen med åpne armer. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 (endret) Jeg er forelsket i Pacman, som kommer med ArchLinux, men hvordan foretar jeg en enkel install av dette pakkesystemet, på en ikke-archlinux-distro? Gjennom ssh! Endret 30. mai 2005 av (jonas) Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Jeg er forelsket i Pacman, som kommer med ArchLinux, men hvordan foretar jeg en enkel install av dette pakkesystemet, på en ikke-archlinux-distro? Du kan ikke bare installere Pacman på en annen distro. Lenke til kommentar
ways Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Folk liker ikke å bli kontrollert/overvåket Sant nok, men hvor mye misliker de det? Nok til å skifte til GNU/Linux? Neppe. Dessuten tviler jeg på at overvåkningen blir så aktiv som enkelte påstår. spørsmålet er vel kanskje 'hvor mange kommer egentlig til å vite hva dette innebærer?' hvor mange i dag vet hva fri programvare, eller det motsatte, innebærer? hvor mange bryr seg? M$ kommer til å kjøre på med markedsføring om hvor bra dette er, og trekke frem positive sider, om de finnes eller ikke. Lenke til kommentar
ways Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 hadde ikke aMSN en mulighet for å se om andre folk har blokkert deg før? eller husker jeg feil? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 MSN-klientene for Linux/UNIX viser en del mer direkte enn det MSN Messenger gjør. Har også hørt noe om at aMSN viste om andre blokkerer en bruker. GAIM synes jeg fungerer veldig bra, i hvert fall. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 hadde ikke aMSN en mulighet for å se om andre folk har blokkert deg før? eller husker jeg feil? De har sluttet med det, fordi Microsoft har tettet "bugen", eller hva man skal kalle det, som gjorde at man kunne se at andre hadde blokket deg. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Men man kan fortsatt se om noen har slettet deg fra kontaktlisten. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Det kan du, men det har vel aldri vært meningen skulle være hemmelig heller vel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå