Dy§no Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) man split 8832239[/snapback] Takker Split gjør det jeg vil! Så får vi se om en windows maskin kan åpne den igjen(?). Endret; Kom over et nytt program med GUI som lar deg splitte filer; http://sourceforge.net/projects/peazip/ Det får gode tilbakemeldinger(os uavhenging). Leste om det i denne tråden her. Dette programmet kan til og med pakke ut ms sine chm filer !! (greit hvis du vil konvertere dem til pdf filer(jeg vet det finnes chm visningsporgram for Linux..). Endret 11. juni 2007 av Govassa Lenke til kommentar
kommers Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) *redigert* Leste visst feil i farta: "jeg vet ikke om det finnes CHM-visningsprogram ..." ;-) Endret 11. juni 2007 av kommers Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 *redigert* Leste visst feil i farta: "jeg vet ikke om det finnes CHM-visningsprogram ..." ;-) 8834308[/snapback] Du skal nå ha takk uansett Er dette et problem for Linux plattformen; Link til digi. Kan programmer for Linux bli tilpasset flere kjerner, feks en med fire, eller må de "skrive på nytt" som siden jeg linker til sier(det gjelder da programmer for windows). Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 *redigert* Leste visst feil i farta: "jeg vet ikke om det finnes CHM-visningsprogram ..." ;-) 8834308[/snapback] Du skal nå ha takk uansett Er dette et problem for Linux plattformen; Link til digi. Kan programmer for Linux bli tilpasset flere kjerner, feks en med fire, eller må de "skrive på nytt" som siden jeg linker til sier(det gjelder da programmer for windows). 8834894[/snapback] I alle miljøer må programmer som er skrevet for enkeltprosessorbruk (grovt sett lineær utføring av programmet) skrives om for å utnytte flere kjerner. Det er i praksis umulig å løse problemet på CPU-nivå. Dog vil jeg si at applikasjoner for linux og andre åpne systemer ligger bedre an enn applikasjoner for lukkede systemer, rett og slett fordi det alltid vil kunne være noen som vil steppe opp og fikse problemet i de tilfeller der programmet i en kommersiell setting aldri ville blitt vedlikeholdt (av økonomiske årsaker). At det er større bruk av oppdeling i prosesser (forking) i linux/*nix-derivativer er også en stor fordel. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Nå må vi bare få dette integrert i et kontrollsenter ala det KDE har, samt fått porta kio_slaves over til Gnome, og fått oppdatert den horrible file_manager-dialogen, så er jeg Gnome frelst igjen. Inntil videre har jeg gått over til kde, og snart kommer jo 4.0 8811902[/snapback] gnome-control-center 8812775[/snapback] Nah, ikke godt nok. Liker heller ikke at det åpner nye vinduer, det burde vært bedre integrert 8812906[/snapback] Synes Skrivebordsmiljø -> administrasjon er veldig koslig jeg, vil ikke ha noen "kontrollpanel-lookalike"... Finnes det en liste over hvilken mobiltelefon-modem via usb som er støttet? 8821319[/snapback] Vel, det meste er vel støttet via blåtann? Og en del leker vel bare seriemodem? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Ser ut til at jeg kan komme til å få en haug med pdf'er på rundt 70 sider. Noen som har noen sleipe triks for å sette dem sammen til en diger en? Er snakk om scanna notater, og mailserveren sier "BØ" etter ca. 60-80 sider... Kopimaskinen på fysisk institutt er genial... Den kan scanne (inkl. arkmater, sort/hvitt, begge sider, fort, bra kvalitet), lagre som PDF, og sende på mail... Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Ser ut til at jeg kan komme til å få en haug med pdf'er på rundt 70 sider. Noen som har noen sleipe triks for å sette dem sammen til en diger en? Er snakk om scanna notater, og mailserveren sier "BØ" etter ca. 60-80 sider... Kopimaskinen på fysisk institutt er genial... Den kan scanne (inkl. arkmater, sort/hvitt, begge sider, fort, bra kvalitet), lagre som PDF, og sende på mail... 8838482[/snapback] Lagrer ikke i en pdf, men kanskje du kan bruke dette hvis det ikke dukker opp en bedre løsning; http://icculus.org/~jcspray/referencer/ Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 Er ikke helt det jeg skal ha. Skal ikke ha et "bibliotek", men en diger dum pdf jeg kan bla i så jeg slipper å håndtere X kg papir Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 11. juni 2007 Del Skrevet 11. juni 2007 (endret) Jeg er stolt av å kunne si at i dag (natt) ryker windows også på min desktop og den vil igjen være linux only, slik den var i breezy tidene, helt til jeg fikk et windows spill til jul. Jeg regner med at det er ubuntu som skal inn, men har tenkt til å prøve noen andre distroer for å oppdatere oppfatningen om hva som er best (kommer med tilbakemeldinger). Først ut blir openSUSE 10.2. Ha en god natt:) Edit: det ble Fedora i stede. Installasjonen er i gang Edit2: Postet førsteinntrykket i test-tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...5entry8839295 Endret 12. juni 2007 av Turgon Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Ser ut til at jeg kan komme til å få en haug med pdf'er på rundt 70 sider. Noen som har noen sleipe triks for å sette dem sammen til en diger en? Er snakk om scanna notater, og mailserveren sier "BØ" etter ca. 60-80 sider... Kopimaskinen på fysisk institutt er genial... Den kan scanne (inkl. arkmater, sort/hvitt, begge sider, fort, bra kvalitet), lagre som PDF, og sende på mail... 8838482[/snapback] Dette har jeg og drevet med en gang! Du kan prøve dette: texexec --pdfarrange --noduplex --result alle.pdf * En annen løsning er jo å lage et tomt latex-dokument og bare inkludere alle filene i det. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) Må bare spørre; å porte windows spill til Linux er slik jeg har forstått det ikke bare bare pga direct. Men har jeg forstått ting rett så er likhetene mellom Linux og Mac betydelig større - og nå som det kommer spill(og fire har alt blitt laget for Mac), så blir spørsmålet; kan vi vente oss at disse blir portet til Linux? (Bruker ikke Mac OpenGl som Linux?). Endret 12. juni 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Takk for tipsa. Får jeg se om jeg finner noen intelkort Edit: Fant ingen PCMCIA kort i prisguiden fra intel. Er det noen andre produsenter som bruker intelinnmat? Husk at det MÅ være PCMCIA 8822480[/snapback] Du må jo ikke ha intel innmat, det er også andre som søtter linux. Cnet er f.eks flink til å støtte linux, og det står tillogmed oppført støtte for liunux under disse kortene på komplett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=319382 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301534 Uansett har jeg aldri vært borti "selvstendige" kort med intel brikker, så det kan hende du leter forjeves om du vil ha det. 8824993[/snapback] Takk, da blir det ett av de korta hvis jeg ikke kjøper en PC med innebygd intelkort. Så at dell PCene hadde det (iallefall en XPS) Govassa sitt innlegg: Har lurt litt på det selv. Siden macOS bruker OGL burde det vel ikke være så vanskelig å porte det til linux? Kudos til EA for å porte PC spillene til macOS. Håper de kan gjøre det for linux også nå. Da hadde jeg kjøpt BF2142 med en gang. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Må bare spørre; å porte windows spill til Linux er slik jeg har forstått det ikke bare bare pga direct. Men har jeg forstått ting rett så er likhetene mellom Linux og Mac betydelig større - og nå som det kommer spill(og fire har alt blitt laget for Mac), så blir spørsmålet; kan vi vente oss at disse blir portet til Linux? (Bruker ikke Mac OpenGl som Linux?). 8840837[/snapback] Interessant spørsmål. Personlig tror jeg ikke EA kommer til å porte den videre til Linux, men jeg vil tro arbeidet vil være lettere når de allerede har en Mac-versjon nå. Mac er jo et UNIX-system. Kanskje vi skal spamme EA med noen mail om dette. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Har aldri handlet om hvor vanskelig det er å porte, men om villighet til å porte... kundegrunnlag. Spillene kommer hvis produsentene mener GNU/Linux har nok hjemmebrukere. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Har aldri handlet om hvor vanskelig det er å porte, men om villighet til å porte... kundegrunnlag. Spillene kommer hvis produsentene mener GNU/Linux har nok hjemmebrukere. 8841887[/snapback] Jeg er ikke helt med på det du sier. Rett nok lages det ikke spill fra spillprodusenter for Linux, men det legges betydelig arbeid inn i å porte disse til Linux, tenker her på wine, cedega, crossover. Resultatet av dette er blandet siden Linux (selvfølgelig) ikke har direct i seg. Men hva med spill som alt er portet til Mac(som jo bruker OpenGL), vil det ikke bli betydelig enklere(/gi bedre resultat) og porte disse igjen til Linux. Jeg har ikke peiling, bare synser – men tankerekken er vel ikke helt bak mål, eller? miceagol; Hvis spammingen skal ha noe effekt bør en få flere med seg, og verktøyet for det er vel sider som kudos, digg, ubuntuforums osv. Men legg ut adr du så skal vi sende BigFatty: Neste måned kommer jo enemy T; tror det blir like bra som BF. Det skal jeg ha bare for å teste/støtte Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 (endret) miceagol;Hvis spammingen skal ha noe effekt bør en få flere med seg, og verktøyet for det er vel sider som kudos, digg, ubuntuforums osv. Men legg ut adr du så skal vi sende 8841992[/snapback] Skal finne ut av det etter eksamen imorgen. Endret 12. juni 2007 av miceagol Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Tror dere noen Linux-distroer vil ta i bruk ZFS som filsystem etterhvert? Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Tviler på det, da ZFS ikke dukker opp i kernelen med det første (for å si det mildt). Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Apropo filsystem, finnes det en enkel måte å gå fra NTFS til EXT3 på? Har en partisjon som er NTFS (fra mine Windows-tider), og jeg vil gjerne ha denne i EXT3 nå, av flere grunner. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 12. juni 2007 Del Skrevet 12. juni 2007 Det finnes ingen måte å gjøre dette på, viss du vil beholde alle data. Da må du isåfall overføre til dvdplater/minnepenn/ekstern eller annen harddisk og tilbake igjen etter at du har formatert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå