stigfjel Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Her har du en side det er klokt å bruke. Her finner du installasjonsinstrukser og en fin brukerguide til PF. Ganske godt skrevet vil jeg si. Edit: OpenBSD til brannmurbruk er et veldig godt valg. Det er et av de aller sikreste operativsystemene på markedet, og brannmurbruk er nettopp noe OpenBSD retter seg inn mot. Endret 4. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Her har du en side det er klokt å bruke. Her finner du installasjonsinstrukser og en fin brukerguide til PF. Ganske godt skrevet vil jeg si. 8781322[/snapback] Takk takk. Mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke hva jeg skal laste ned ftp://ftp.uninett.no/pub/OpenBSD/4.1/i386/ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Takk takk.Mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke hva jeg skal laste ned ftp://ftp.uninett.no/pub/OpenBSD/4.1/i386/ 8781353[/snapback] filen cd41.iso Dette er boot-image, og OpenBSD baserer seg på installering over nettet. Edit: og så følger du installeringsguiden du finner på siden jeg linket til steg for steg. Endret 4. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Takk takk.Mulig jeg er dum, men jeg skjønner ikke hva jeg skal laste ned ftp://ftp.uninett.no/pub/OpenBSD/4.1/i386/ 8781353[/snapback] filen cd41.iso Dette er boot-image, og OpenBSD baserer seg på installering over nettet. Edit: og så følger du installeringsguiden du finner på siden jeg linket til steg for steg. 8781366[/snapback] Takk igjen. Da blir dette testet etter skolen i morgen Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Takk igjen. Da blir dette testet etter skolen i morgen 8781384[/snapback] Jeg går av nett i kveld, men lurer du på noe, er det et BSD/UNIX-forum hvor du kan få hjelp. Hvis du ikke har brukt distroer som Slackware/arch/debian eller FreeBSD kan OpenBSD virke vanskelig. Da er det viktig at du leser dokumentasjonen grundig, for dokumentasjonen går grundig til verks. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 JonJ: Du kan jo få refundert kostnaden for den ubrukte Vista-lisensen. 8753748[/snapback] Kan man faktisk det? 8775840[/snapback] Så lenge du sier nei til brukeravtalen så har du krav på det. Så ja, det gjør du. 8775880[/snapback] Er det ikke en del maskiner den allerede er akseptert når man får maskina? Tja. Til gjengjeld så dør den ikke etter kort tid, du får tak i deler, bedre service etc. Foretningsmodeller er generellt bedre bygget Om det var hovedpoengene til fordel for Latituden(Som jo er latterlig mye svakere på de fleste punkter), så tar jeg heller en Thinkpad 8777733[/snapback] Thinkpads har latterlig lav skjermoppløsning, med mindre du driter penger... Da får du bare lage en pls-fil da foobar.pls [playlist] NumberOfEntries=1 File1=http://foobar.no Jeg bruker det programet jeg vanligvis bruker til å høre musikk med. Ser ikke noe poeng å ha et eget program bare til streaming. 8779164[/snapback] Garantert jeg som gjør noe feil; laget filen som du setter opp, tekstfilen får da autoamtisk et lite musikk ikon. Men striim klarer ikke å legge til den. Forsøkte forskjellige url til petre Bruker Rhytmbox ellers, men den er satt til å skanne en musikkmappe som er stor - så da blir den treg. Vil ha et eget program til radio, slik at den blir rask. Hvis et musikkprogram pga bugg lukker guiet men fortsetter å spille i bakgrunnen - hvordan kan jeg lukke den helt? 8779520[/snapback] sjekk opp hva disse gjør: lsof | grep /dev/dsp ps aux | grep program killall programmnavn kill programid kill -9 programid Jeg skal sette opp en router til ett lan. Jeg MÅ ha mulighet til å sperre en god del porter slik at jeg får sperret FTP, torrent o.lHvilke distro/hva av programvare anbefaler dere? Jeg har vurdert Slackware med iptables. Er dette greit å bruke? 8780824[/snapback] Liker LINKSYS sine linux-rutere jeg, med DD-wrt... Jeg kan i allefall styre båndbredde på torrents etc., vil tippe det går å blokke dem helt også... Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg skal sette opp en router til ett lan. Jeg MÅ ha mulighet til å sperre en god del porter slik at jeg får sperret FTP, torrent o.lHvilke distro/hva av programvare anbefaler dere? Jeg har vurdert Slackware med iptables. Er dette greit å bruke? 8780824[/snapback] Liker LINKSYS sine linux-rutere jeg, med DD-wrt... Jeg kan i allefall styre båndbredde på torrents etc., vil tippe det går å blokke dem helt også... 8781644[/snapback] Da må jeg kjøpe router. Poenget var å bruke en datamaskin som router. Men skal prøve OpenBSD. Går alt helt i stå legger jeg inn smoothwall. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Da må jeg kjøpe router. Poenget var å bruke en datamaskin som router. Men skal prøve OpenBSD. Går alt helt i stå legger jeg inn smoothwall. 8782158[/snapback] Du har også PFSense, som bruker samme pakkefilter som OpenBSD. Men nyeste versjon av PF finner du i nettopp OpenBSD. Har selv en brannmur-maskin som kjører OpenBSD med PF, og det fungerer veldig bra. Den er dønn stabil, og har ingen problemer med en full duplex 100 Mbps linje (studentby). Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Liker LINKSYS sine linux-rutere jeg, med DD-wrt... Jeg kan i allefall styre båndbredde på torrents etc., vil tippe det går å blokke dem helt også... 8781644[/snapback] DD-WRT er knall (bruker denne selv!), og du har også OpenWRT for de mer uberl33te folka Kan ordne det meste med DD-WRT på en WRT54GL ruter, men akkurat når det gjelder firewall så er den ganske svak. Dvs. til sperring av innkommende trafikk gjør jo NAT'tinga mye av jobben, men til filtrering av utgående må man bruke firewall-regler, og der har man nesten ingen muligheter i webgrensesnittet. Må isåfall SSH'e seg inn på og drive litt iptables-hax0ring som kan være nasty siden rutern har så mange interfaces og endel regler inne fra før. Derfor kan det være smart å sette opp en boks med monowall, pfsense eller liknende hvis man skal sette opp masse filtrering (eller hvis man har så fet internettlinje at wrt'en ikke klarer henge med - noen man neppe finner hos hverken hjemmebrukere eller småbedrifter) EDIT: Sorry folkens, jeg var litt for rask. Under 'Access Restrictions' kan man faktisk blokke for p2p-trafikk og slikt. Endret 4. juni 2007 av Langbein Lenke til kommentar
bluet Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (eller hvis man har så fet internettlinje at wrt'en ikke klarer henge med - noen man neppe finner hos hverken hjemmebrukere eller småbedrifter) 8784294[/snapback] Min WRT54GS klarte ikke engang 5 Mb/s utgående. Har ikke prøvd den etter jeg la inn DD-WRT på den, da. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Min WRT54GS klarte ikke engang 5 Mb/s utgående. Har ikke prøvd den etter jeg la inn DD-WRT på den, da. 8785056[/snapback] Nå har jeg knapt brukt stock firmware i det hele tatt, men kjørt DD-WRT hele tida. Den har ikke problemer med 7 Mbit/s hos meg i hvertfall, noe den heller ikke burde ha Tenkte jeg skulle prøve å benchmarke den litt så fort jeg får tid. Tror den skal klare vesentlig mer. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Dere erfarne og kunnskapsrike som ikke liker Linux med stor U, Ubuntu, hva synes dere om dennne da, kan den anbefales Men seriøst; hvorfor inngår de slike avtaler, er det noe logikk på sikt? Slik jeg forstår det er linux folket bevisste i sine valg, og hvem velger nå dette? Forøvrig hadde det vært artig å høre om det blitt gitt noen tall for Novell, hvis en ser bort fra markedet i Afrika, hvordan går det med dem nå? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (eller hvis man har så fet internettlinje at wrt'en ikke klarer henge med - noen man neppe finner hos hverken hjemmebrukere eller småbedrifter) 8784294[/snapback] Min WRT54GS klarte ikke engang 5 Mb/s utgående. Har ikke prøvd den etter jeg la inn DD-WRT på den, da. 8785056[/snapback] Nå har ikke jeg prøvd noe annet en GL og DD-wrt (eneste jeg har brukt orginal-FW til, var å finne "firmware upload" knappen og legge inn DD-wrt), og GS er vel lillebroren til GL på alle måter (?), men det som skulle til for meg var å øke antall tillatte forbindelser ganske heftig... Etter det har den vært meget koslig Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Sist jeg flasha firmwaren på min WRT54GS-router døde flashbrikka. På den nye har jeg ikke tørt annet en å kjøre stock. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Dere erfarne og kunnskapsrike som ikke liker Linux med stor U, Ubuntu, hva synes dere om dennne da, kan den anbefales Xandros er ikke noe jeg personlig ville brukt. Bare det at hjemmesida ser ut som den er designa av blåruss/BI-folk og med en svær handlekurv, er nok for min del Distroen har riktignok tradisjonelt hatt et rykte på seg om å være nybegynnervennlig, men konkurransen har hardnet til på grunn av distroer som Ubuntu. Kort og godt - alt for kommersiell distro for min del, som satser på bundling av proprietære programmer og heftig integrering mot Windows (bl.a. remote management ala MMC i Windows). Ikke min stil... Lenke til kommentar
loathsome Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Fy faen JuK er GENIALT til musikkorganisering! Jeg som var avhengig av iTunes og kjørte det i Wine .. NO MORE! Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Kan denne kjøre linux uten at jeg må porte en x86 emulator? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Min umiddelbare tanke er at noe som Windows Mobile kan kjøre på kan også kjøre linux. Utfordringen kan være at PDAen er såpass ny at det ikke finnes støtte for den... Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 (endret) Det var det jeg også antok, får vel google <3 Edit: Jeg kan sikkert få den til å boote "noe", men da støtter den sikkert ikke GPS, kamera eller noe av det andre. Endret 6. juni 2007 av rat911 Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 btw, jeg har tittet kort innom linuxdevices.com og tuxmobil.org, men fant desverre ikke noe om den spesifike PDAen... Men som sagt, jeg tittet kun kort innom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå