Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

fglrx-driverne fungerer helt greit per i dag, i forhold til et par år tilbake. Installasjonen er også svært enkel i det fleste tilfeller.

Problemet er at fglrx-driverne fortsatt mangler en del features som er nødvendig for å kjøre spill i Cedega, og ytelsen er fortsatt rett og slett dårlig. Når det er sagt så har aldri maskinen låst seg pga. ATi/AMD-driverne.

Artikkelen av Phoronix skryter av utviklingsprosessen, og jeg tviler ikke på at Tippett er dyktig. Men det som spiller noen rolle er at fglrx-driveren fortsatt er tregere enn sirup. Jeg prøvde f.eks demoen til x2 - the threat. Spillet ble avviklet som en liten hakkfest. Når sant skal sies så er X2 et veldig krevende spill når det kommer til å slite ut grafikkortet, men det er like sant at maskinvare fra ATI/AMD er latterlig "underpowered" i Linux i forhold til tilsvarende priset maskinvare fra Nvidia.

Mine erfaringer har jeg fra den bærbare. Specs finnes i profilen. Kort og godt: en bærbar som i dag fortsatt burde være meget god til spill (i Windows).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går kunvekt nå som jeg leter etter ny maskin.

Blir vel kanskje en 1.8kg, 12 tommers greie.

Må lage noen lister, se hva jeg kan få tak i brukt osv.

Best å kjøpe nytt uansett.

Nvidia er dyrere i forhold til intel, men så yter det vel mye bedre også.

Lenke til kommentar
Nvidia er dyrere i forhold til intel, men så yter det vel mye bedre også.

8772965[/snapback]

Ja, det er klart. Men hvis det er snakk om GNU/Linux er det vel verdt pengene. De beste Latitude-modellene samt Presicion-serien leveres med nVIDIA-grafikk. nVIDIA gir også støtte for FreeBSD og Solaris 10, og her har ikke ATI noe å stille opp med.

Lenke til kommentar
Kombinerer jeg mitt ønske om lav vekt med Nvidia blir det raskt en del tusen da.

8773022[/snapback]

Men da får du gjerne også kvalitet. Bruke 8000-9000 på en bærbar PC er etter min mening bortkastet. Da ender man opp med en forbrukermodell som ikke holder den kvaliteten en bærbar PC bør ha.

Lenke til kommentar
Dette blir "dataen" for de neste 3-5 årene, skal brukes MYE.

Både privat og i jobb sammenheng, så jeg ligger nok litt mer penger i det enn det.

Tenkte ca. 15.000.

8773059[/snapback]

Du får skikkelige kvalitetsvarer til den prisen. Betalte selv litt over 13000 for min laptop (pluss egne modifikasjoner, se profil) for over 3 år siden. Den bærbare holder stand ennå.

Lenke til kommentar
Noe slikt, god grafikk, passe vekt og generelt høy kvalitet.

Eller? hehe

(Ser nå ut til å passe til linux)

8773111[/snapback]

Ja, noe sånt. Sats på enten Latitude D630 eller nye ThinkPad T61. Begge PC'er har grafikk fra nVIDIA og er ment for bedriftsmarkedet. Vekten på begge er rundt 2 kg, og har nok av kraft.

Edit: D630 kan leveres uten Windows-lisens, og du betaler ikke for Windows heller.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Til dere som bruker Audacious: har dere merket at søkefunksjonen i Audacious (når man trykker på tasten j for å søke opp ønsket låt) går ganske tregt med mye lag? Denne funksjonen opplever jeg som sirup. Alle dependencies er installert. XMMS er til sammenligning lynraskt, og har ikke det problemet.

Lenke til kommentar

Ok, problemet er vanligvis relatert til GTK. Jeg har bare testet Audacious i GTK 2.10.x, og hos meg har alltid Audacious vært kjapp. Mulig også at Cairo med f.eks Glitz gjør at ting går kjappere.

Jeg bruker Audacious 1.3.2, GTK 2.10.11, Cairo 1.4.2 og Glitz 0.5.6.

EDIT: Kan også nevne at Audacious har fått mye kritikk pga dette, men alle som har klaget har brukt GTK 2.8.

Endret av olear
Lenke til kommentar
EDIT: Kan også nevne at Audacious har fått mye kritikk pga dette, men alle som har klaget har brukt GTK 2.8.

8775029[/snapback]

Og ikke uten grunn. Dette er faktisk en av årsakene til at jeg fortsatt bruker XMMS som standard musikkavspiller. Håper dette bedrer seg med neste utgave av Slackware. Velger å følge stable branch av Slackware for minst mulig hodebry.

Edit: og da bør dette bedre seg, for XMMS er som nevnt før tatt ut av Slackware-current sammen med GTK 1.2.

Edit edit: var det ikke snakk om en XMMS2 for GTK+ 2.x?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Har ikke testet Audacious i Slackware, men Current har GTK 2.10, Cairo 1.4 og Audacious 1.3. Så jeg regner med at det skal fungere.

GTK 1 ligger fremdeles i Current, men blir fjernet før release.

EDIT: XMMS2 er mer eller mindre en backend, ala MPD.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Håper at Audacious kan fylle samme rolle som det XMMS har gjort i så mange år. Husker første gangen jeg installerte XMMS, det var lenge siden. Men jeg regner med at så lenge jeg bruker Slackware 11.0 kommer jeg til å bruke XMMS som musikkavspiller. Tør ikke å oppgradere til GTK 2.10 i Slackware 11.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...