Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Versjon 0.9.38 har kommet av Wine. Jeg har ikke testet den ut ennå, men det ser veldig bra ut at "Beginnings of support for copy protection kernel drivers." er en av nyhetene med den.

8764135[/snapback]

Ja, GNU/Linux og *Nix generelt savner virkelig gode programmer som Daemon Tools og Alcohol 120%. Det hjelper desverre svært lite at man kan montere ISO-filer, når jeg primært ønsker muligheten til å emulere makkverk som Safedisc, SecuROM osv. for å erstatte cracks til win32-spill.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Cedega har vel støtte for en del slike beskyttelser. :hmm:

Men om noen skal lage "Daemon Tools" for Linux, vil det være vanskelig å få tilgang til å "mounte" en stasjon med et image? I Windows kan slikt gjøres uten videre, men i Linux krever vel dette administrativ tilgang?

Lenke til kommentar

Ja, det gjør det. Men det er mulig å lage en dbus-service som kjører som root, og som sørger for å redigere /etc/fstab for deretter å kjøre umount -a && mount -a. Har prøvd dette sjøl, men det er vanskelig å få alt rett :p

Lenke til kommentar
Jeg så det ble kritisert at det er så få brukere av Linux som faktisk informerer om feil(buggs). Jeg har brukt Liferea med Ubuntu Dapper Drake, og da fungerte den rimelig bra. Men med Feisty Fawn så krasjer den hver gang jeg høyre klikker på den(gjør dette for å velge “marker alle som lest”). Men hvor skal man informere om slikt, til Ubuntu eller de som lager programmet? Og hva skal man fortelle?

8757336[/snapback]

I Ubuntu skal det være innebygd et bugreport-program, men det slår ikke inn i alle applikasjonskræsj. For å rapportere bugs i Ubuntu bruker du Bugtrackeren hos Launchpad. Du bør ha med så mye info som du tror er relevant for kræsjet, typisk:

- Hvilken Ubuntu-versjon/Liferea-versjon du kjører, samt hvilken kernel

- Eventuelle feilmeldinger som spyttes ut (kjør dmesg | tail for å se logg), og også feilmeldinger som kjøres ut i terminal (start fra terminal og se hva du får ut)

- Hva en må gjøre for å alltid trigge/reprodusere kræsjet

- Evt. output av lspci og lsmod, hvis det er relevant

- Alt annet du må komme på som kan være relevant for å finne feilen

Regg deg en bruker på launchpad, rapportér feilen, og stikk innom bugrapporten din for å svare på evt. spørsmål folk måtte ha om feilen. :)

Og husk det viktigste: Sjekk alltid om det er noen som har rapportert samme feil før deg. Da holder deg å stikke inn i den eksisterende bugrapporten og skrive at du kan bekrefte at feilen oppstår hos deg også. :)

8761747[/snapback]

Tusen takk for fyldig svar jorgis - da har jeg fått brukernavn og skal melde fra når det dukker opp feil :)

efikkan; Det finnes jo en rekke programmer med gui som lar en montere iso filer?

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
efikkan; Det finnes jo en rekke programmer med gui som lar en montere iso filer?

8765842[/snapback]

Men finnes det et som er like enkelt som Daemon Tools og støtter mange formater som BIN/CUE, MDF(?), NRG og mange flere?

8766269[/snapback]

Nei. Man kan vri og vende på det. Daemon Tools knuser likevel mount -o loop isofil.iso

Lenke til kommentar

8765842[/snapback]

Men finnes det et som er like enkelt som Daemon Tools og støtter mange formater som BIN/CUE, MDF(?), NRG og mange flere?

8766269[/snapback]

Jeg kan ikke svare på det, som Manuel skriver så kan det godt være at de alternativer jeg har merket meg bare er "frontend" for mount -o loop isofil.iso.

Men du har programmet Kiso som er like enkelt(enklere?) som Deamontools(pakkebrønnen til Ubuntu har det inne). Det lar deg enkelt montere iso/img filer.

* Open ISO and NRG images.

* Create an ISO image from CD.

* Easy and convenient creation of own ISO images.

* Convert NRG to ISO images.

* Convert BIN/CUE to ISO images.

* Convert MDF to ISO images.

* Convert CDI to ISO images.

* Convert CCD/IMG to ISO images.

* Convert C2D to ISO images.

* Mount ISO/NRG images as virtual drive.

* Extract the content of an ISO/NRG image.

* Create bootable images.

Så finnes det andre som jeg ikke har sett på selv;

http://cdemu.sourceforge.net/

so I resolved to make something like Daemon Tools, but for Linux.

http://www.softpedia.com/reviews/linux/ISO...iew-50543.shtml

https://launchpad.net/gisomount

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Versjon 0.9.38 har kommet av Wine. Jeg har ikke testet den ut ennå, men det ser veldig bra ut at "Beginnings of support for copy protection kernel drivers." er en av nyhetene med den.

8764135[/snapback]

Ja, GNU/Linux og *Nix generelt savner virkelig gode programmer som Daemon Tools og Alcohol 120%. Det hjelper desverre svært lite at man kan montere ISO-filer, når jeg primært ønsker muligheten til å emulere makkverk som Safedisc, SecuROM osv. for å erstatte cracks til win32-spill.

8765259[/snapback]

Cedega støtter det makkverket. Men du har jo ikke bruk for det der hvis du har har orginal-cd'n. wine støtter så vidt jeg vet ikke slike kopibeskyttelser.

Men hva skal du med noe som emulerer securom eller safedisc på linux?!

I teorien kan du forresten bruke dd til å ta en 1:1 kopi, få cedega til å benytte .iso-filen isteden for /media/cdrom og kjøre spillet som vanlig i cedega.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Nei. Man kan vri og vende på det. Daemon Tools knuser likevel mount -o loop isofil.iso

8766714[/snapback]

Hvordan da? Er interessert i å høre hvilke fordeler det er med daemon tools fremfor noe en frontend til mount kan gjøre. Kunne jo vært interessant å skrive en slik frontend.
Lenke til kommentar

Jeg tenkte ikke nødvendigvis på støtte for kopisperrer på image-filer, men støtte for de fleste typer image. Jeg tenker ikke på bruk til piratkopiért programvare eller lignende, men image-filer som jeg vil teste ut.

Jeg har fått inntrykk av at Cedega støtter bedre kopisperrer, men jeg har ikke støtt borti noe serlig problemer i Wine (unntatt noen spill). Men jeg ser på det som svært positivt om Wine skal takle spill bedre.

Jeg synest at to ulike diskusjoner blir litt blandet her, men det er likevel to interessante diskusjoner.

Lenke til kommentar

8766714[/snapback]

Hvordan da? Er interessert i å høre hvilke fordeler det er med daemon tools fremfor noe en frontend til mount kan gjøre. Kunne jo vært interessant å skrive en slik frontend.

8767487[/snapback]

Jeg tviler på at et simpelt GTK-frontend til mount klarer å tilfredsstille verifiseringsmetodene til f.eks Safedisc. Dessuten er et slikt frontend i seg selv ubrukelig med mindre det fungerer sømløst med all annen programvare; I praksis så er nok ikke dette en oppgave som kan løses i "userspace", men i kjernen.

Dette hadde vært uproblematisk hvis alle brukte GNU/Linux (eller noe annet enn Windows), men vi lever i virkeligheten og i virkeligheten så er Windows det mest brukte operativsystemet og det beste operativsystemet til spill.

Antall native ports per år kan telles på sånn ca. èn tånegl, og andre operativsystemer er derfor nødt til å tilpasse seg brukermassen til Windows.

Ehhh? cedega/wine vil uansett lese kopisperren på cd imagene du mounter, enten du bruker "daemon-tools" for linux, eller mount, mount og daemon-tools på windows gjør nøyaktig det samme.

8768046[/snapback]

Da har du virkelig gått glipp av poenget: Cedega (og Wine, mer eller mindre) er i stand til å passere en "cd check" av enkelte kopibeskyttelser (Starforce er f.eks ikke støttet). For meg kunne denne støtten like godt vært fraværende siden jeg ikke har noen interesse av å bruke originalplatene. I Windows bruker jeg bare daemon tools til å montere et "mini-image", og programvaren sørger for å emulere atferden til kopibeskyttelsen. Det slår en buggete crack langt ned i støvlene. Det er heller ikke nødvendig å hente et nytt CD-Image hver gang spillet skal oppdateres!

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...