Dy§no Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Her er en liten en fra Sony. Hvis Dell begynner å selge maskiner med Ubuntu i Norge, og da Dell Latitude D420 som Simen1 nevner – så skal jeg glatt ha en(jeg skal stemme, men det var ikke mange du hadde fått til nå miceagol). Rart de ikke også valgte en slik ultra liten pc med Ubuntu, en perfekt kombinasjon. Dere har vel alt sett denne testen med Ubuntu på en Fujitsu's P7230 ; Overrasket meg å lese det som stod ang batterilevetiden. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Når man først er innstilt på å vente på at Ubuntu leveres med Dell Latitude D420 så vil jeg anta det kommer noen flere oppgraderinger med på kjøpet. Det vi si at jeg regner med D420 oppgraderes fra Core Duo U2500 (1,2GHz 32bit) til Core 2 Duo U7600 (1,2GHz 64bit), og fra 60GB 4200rpm 1,8" harddisk til 32GB SSD (flash) i løpet av året. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Eller at D430 ser dagens lys. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Ja, det kan jo også hende. D420 har jo være ute siden Juni 2006. (Core Solo som først var tilgjengelig i D420 er nå kuttet ut). Men jeg tror på en oppgradering til før D420 får en overhaling med flere nye løsninger på en gang og blir til D430. Dell skriver om D420 og 32GB SSD En italiensk artikkel om D420 med Core 2 duo U7600. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Ser frem til å få flash i bærbar! Noen som vet hva denne menyen heter? Laget for gnome. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Ser frem til å få flash i bærbar! Noen som vet hva denne menyen heter? Laget for gnome. 8756121[/snapback] Installér gnome-main-menu (finnes i apt), og legg den til som applet på gnome-panelet, så har du den. Du kan også ta en titt på gnome-control-center (preinstallert i ubuntu feisty, men ikke i bruk), som er et alternativ til System-menyen. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 MintMenu heter den 8756245[/snapback] Stemmer, ser ut til å være en liten modifikasjon av gnome-main-menu, som åpenbart både ser bedre ut og fungerer bedre. Lenke til kommentar
miceagol Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Hvis Dell begynner å selge maskiner med Ubuntu i Norge, og da Dell Latitude D420 som Simen1 nevner – så skal jeg glatt ha en(jeg skal stemme, men det var ikke mange du hadde fått til nå miceagol). Rart de ikke også valgte en slik ultra liten pc med Ubuntu, en perfekt kombinasjon. 8755487[/snapback] Jeg postet den igår da. Dessuten krever det vel litt publisering av idéen her og der, for at den skal få stemmer raskt. 270 poeng nå. Tipper Dell uansett kommer med Ubuntu på de fleste PC'ene i sortimentet om Ubuntu-salget blir en suksess. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Takk for svar. gnome-main-menu har jeg alt forsøkt, og det er ikke den som dere alt har funnet ut(se skjermbilde). Så har vi menu bar som også er god og ligger klar inne. Testet ut Live cden til Linux Mint og synes MintMenu var veldig god, og veldig forståelig for nye brukere. Den finnes selvsagt ikke i Ubuntu sin pakkebrønn – for håpe den dukker opp senere da Endret; Jeg så det ble kritisert at det er så få brukere av Linux som faktisk informerer om feil(buggs). Jeg har brukt Liferea med Ubuntu Dapper Drake, og da fungerte den rimelig bra. Men med Feisty Fawn så krasjer den hver gang jeg høyre klikker på den(gjør dette for å velge “marker alle som lest”). Men hvor skal man informere om slikt, til Ubuntu eller de som lager programmet? Og hva skal man fortelle? Endret 1. juni 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Du kan også ta en titt på gnome-control-center (preinstallert i ubuntu feisty, men ikke i bruk), som er et alternativ til System-menyen. Det var det jeg akkurat manglet her hos meg, den menyen der. Jeg skjønte ikke bedre hvorfor SuSe Linux hadde den som standard på sin Gnome-desktop og hvorfor ikke Feisty Fawn hadde det. Uansett, nå vet jeg hvordan jeg skal få den frem. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Problem: Jeg vil installere et OS på DVD på en annen PC i nettverket uten DVDspiller. Har ellers bare DVD-spiller på laptop. Noen tips? Kan jeg f.eks mounte dvd-en på en smb-server i nettverket og boote fra nettverk, eller noe lignende? Gjelder forresten Solaris. Tror ikke de har noe CD-boot versjon eller lignende... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Gjelder forresten Solaris. Tror ikke de har noe CD-boot versjon eller lignende... 8759105[/snapback] Jo, det har de. Du kan laste ned Solaris 10 som et CD-sett. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Ser frem til å få flash i bærbar! Noen som vet hva denne menyen heter? Laget for gnome. 8756121[/snapback] Kan minne litt om ubuntu system panel, sjekk det opp på ubuntuforums.org Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 En annen liten ska; hvordan automounter jeg ext3 filsystem disk ved oppstart? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Legg disken/partisjonen inn i fstab. Endret 1. juni 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Dette gjøres enkelt ved a legge inn en oppføring i fstab. Et eksempel: /dev/hda1 /media/hda1 ext3 defaults 0 2 Denne linjen sier at filsystemet på /dev/sda1 er av typen ext3, og skal monteres under /media/hda1. Den skal bruke standard opsjoner, og ved oppstart vil filsystemet sjekkes for evt. feil. Om du vil vite mer, kan du ta en titt på manualsidene for fstab (man fstab). Endret 1. juni 2007 av Kadmium Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg så det ble kritisert at det er så få brukere av Linux som faktisk informerer om feil(buggs). Jeg har brukt Liferea med Ubuntu Dapper Drake, og da fungerte den rimelig bra. Men med Feisty Fawn så krasjer den hver gang jeg høyre klikker på den(gjør dette for å velge “marker alle som lest”). Men hvor skal man informere om slikt, til Ubuntu eller de som lager programmet? Og hva skal man fortelle? 8757336[/snapback] I Ubuntu skal det være innebygd et bugreport-program, men det slår ikke inn i alle applikasjonskræsj. For å rapportere bugs i Ubuntu bruker du Bugtrackeren hos Launchpad. Du bør ha med så mye info som du tror er relevant for kræsjet, typisk: - Hvilken Ubuntu-versjon/Liferea-versjon du kjører, samt hvilken kernel - Eventuelle feilmeldinger som spyttes ut (kjør dmesg | tail for å se logg), og også feilmeldinger som kjøres ut i terminal (start fra terminal og se hva du får ut) - Hva en må gjøre for å alltid trigge/reprodusere kræsjet - Evt. output av lspci og lsmod, hvis det er relevant - Alt annet du må komme på som kan være relevant for å finne feilen Regg deg en bruker på launchpad, rapportér feilen, og stikk innom bugrapporten din for å svare på evt. spørsmål folk måtte ha om feilen. Og husk det viktigste: Sjekk alltid om det er noen som har rapportert samme feil før deg. Da holder deg å stikke inn i den eksisterende bugrapporten og skrive at du kan bekrefte at feilen oppstår hos deg også. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Er det der noe som jeg kan forvente i neste versjon av Gnome, og kanskje i neste Ubuntu? Da blir ivertfall et stort hinder for brukervennlighet fjernet... 8743156[/snapback] displayconfig-gtk kommer i Ubuntu Gutsy. Skal støtte flerskjermsoppsett, valg av default skjermkort (greit når en har integrert skjermkort), raskt oppsett av ekstra skjerm/prosjektor (kloning, panorama). Se screenshots nederst på siden. Gleder meg. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Versjon 0.9.38 har kommet av Wine. Jeg har ikke testet den ut ennå, men det ser veldig bra ut at "Beginnings of support for copy protection kernel drivers." er en av nyhetene med den. Er det der noe som jeg kan forvente i neste versjon av Gnome, og kanskje i neste Ubuntu? Da blir ivertfall et stort hinder for brukervennlighet fjernet... 8743156[/snapback] displayconfig-gtk kommer i Ubuntu Gutsy. Skal støtte flerskjermsoppsett, valg av default skjermkort (greit når en har integrert skjermkort), raskt oppsett av ekstra skjerm/prosjektor (kloning, panorama). Se screenshots nederst på siden. Gleder meg. 8762141[/snapback] Supert! Den der må testes ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå