Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

kom over en msn klient for linux i går som jeg aldri hadde hørt om ( Kmess )

installerte denne bare for å teste å etter min mening må dette være den beste msn klienten for linux .

gaim/pidgin og amsn synes jeg bare er slitsome

kmess er enkel og oversiktlig

Kmess Homepage

8737774[/snapback]

Er vel smak å behag dette her ogger. aMsn fungerer utmerket hos meg, men jeg har faktisk tatt meg tid til å huske hvor alle optionsene holder til. aMsN er det beste ihvertfall for meg, men den så snasen ut den Kmess-messengeren. Tror jeg skal prøve den å gi rapport :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Installerte forøvrig de nye Inteldriverne i dag samt xorg-server 1.3. Nå begynner ting virkelig å ligne noe. Ved hjelp av xrandr kunne man enkelt bytte mellom opploøninger og orientringer på skjermen, noe sem ikke er nytt. Men man kunne også on-the-fly uten å restare X utvide desktoppen til flere skjermer  :thumbup: og posisjonere de slik man ville i forhold til hverandre. Gnome så også ut til å takle det bra, paneler og arbeidsbordvelgeren oppdaterte seg automatisk.

8724817[/snapback]

Sitter selv med nyeste snapshot av X.org på bærbare. xrandr er sweet, men kan ikke akkurat si jeg bare har positive erfaringer. Min eksterne skjerm fungerer ikke i det hele tatt med noe over X.org 7.2. Får rett oppløsning, men hele bildet er flyttet 300px mot høyre, så jeg har en gedigen svart stripe på venstre side (jippi). Må gå ned til 1024x768 for å bruke skjermen (ikke bra).

Ellers så tar X.org det som en selvfølge at jeg kjører to skjermer som standard, noe jeg ikke gjør. Dette resulterer i at KDE vises oppi hjørnet i 1024x768, mens selve oppløsningen er 1280x800.

Får også bare til kloning, alt annet syter xrandr over at jeg ikke har stor nok skjerm eller noe (husker ikke helt hva feilmeldingen var). TV-ut har jeg heller ikke fått til.

Håper virkelig det er en stund til X.org 7.3 kommer ut :)

8737674[/snapback]

Jupp, FC6 har en eller annen "konfigurasjonsfri" X-server. Noe som fører til at

- xorg.conf er *veldig* liten (kun synaptic, og takk og pris for det - jeg måtte legge til en linje i den seksjonen)

- Dersom jeg plugger inn en ekstern skjerm på den bærbare, oppdager X11 det, og rekonfigurerer seg selv. Øh, nei. Krasjer, og drar av og til med seg hele burken i kernel panic. Yay!

En heeelt annen ting: Er det flere enn meg som har opptaget openoffice-mozilla-plugin'en?

Det viser seg at om man går inn i verktøy->instillinger->internett->mozilla-programmtillegg, og huker av for en liten sak:

post-25283-1180539404_thumb.png

Så får man en plugin for openoffice:

post-25283-1180539436_thumb.png

Av en eller annen grunn ser den ikke ut til å spise .doc, men .odt tar den i allefall :)

Lenke til kommentar
....

Sitter selv med nyeste snapshot av X.org på bærbare. xrandr er sweet, men kan ikke akkurat si jeg bare har positive erfaringer. Min eksterne skjerm fungerer ikke i det hele tatt med noe over X.org 7.2. Får rett oppløsning, men hele bildet er flyttet 300px mot høyre, så jeg har en gedigen svart stripe på venstre side (jippi). Må gå ned til 1024x768 for å bruke skjermen (ikke bra).

Ellers så tar X.org det som en selvfølge at jeg kjører to skjermer som standard, noe jeg ikke gjør. Dette resulterer i at KDE vises oppi hjørnet i 1024x768, mens selve oppløsningen er 1280x800.

Får også bare til kloning, alt annet syter xrandr over at jeg ikke har stor nok skjerm eller noe (husker ikke helt hva feilmeldingen var). TV-ut har jeg heller ikke fått til.

Håper virkelig det er en stund til X.org 7.3 kommer ut :)

8737674[/snapback]

Har ikke opplevd noen problemer jeg.

Legg til dette i xorg.conf under "Screen" > "Display" for å kunne kjøre større oppløsninger en det som støttes som standard:

Virtual 2560 1024

Endret av LessThanJake
Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig tungvindt å endre grafikkinnstillingene i xorg.conf, og det synest ivertfall vanlige brukere.

Gnome bør få et verktøy som klarer å stille inn dette i GUI. For eksempel er frekvensene på skjermen kritisk. KDE har vel en litt bedre løsning enn Gnome på dette området. Likevel savner jeg et element fra geniale Knoppix, den fant ut hvilken skjerm som var tilkoblet og fant frekvensene. Det bør i det minste være mulighet til å bla opp i en liste over standardfrekvenser i vertikal- og horisontalretning. Er det noen som jobber med å forbedre dette?

Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig tungvindt å endre grafikkinnstillingene i xorg.conf, og det synest ivertfall vanlige brukere.

Gnome bør få et verktøy som klarer å stille inn dette i GUI. For eksempel er frekvensene på skjermen kritisk. KDE har vel en litt bedre løsning enn Gnome på dette området. Likevel savner jeg et element fra geniale Knoppix, den fant ut hvilken skjerm som var tilkoblet og fant frekvensene. Det bør i det minste være mulighet til å bla opp i en liste over standardfrekvenser i vertikal- og horisontalretning. Er det noen som jobber med å forbedre dette?

8742885[/snapback]

Det er nøyaktig dette xrandr gjør, så da er 98% av jobben gjort. Er nok ikke lenge før man har en god gtk-frontend til xrandr. Her er et eksempel på utskrift fra xrand og man kan uten å redigere xorg skifte til alle de opplistede alternativene. Dog kun med komandolinjen.

Screen 0: minimum 320 x 200, current 1280 x 768, maximum 1280 x 1280
VGA disconnected (normal left inverted right)
LVDS connected 1280x768+0+0 (normal left inverted right) 0mm x 0mm
  1280x768       59.8*+   85.0     75.0     70.0     60.0  
  1280x720       85.0     75.0     70.0     60.0  
  1152x768       54.8  
  1024x768       85.0     75.0     70.1     60.0  
  832x624        74.6  
  800x600        85.1     72.2     75.0     60.3     56.2  
  640x480        85.0     72.8     75.0     59.9  
  720x400        85.0  
  640x400        85.1  
  640x350        85.1  
TV disconnected (normal left inverted right)

Man kan også uten å restarte X, vri skjermbilde med f.eks

xrandr -o 1

Lenke til kommentar
Det er jo ikke all-verden å skrive et GTK program som endrer verdier i en fil eller parser endringer til et program.  :hmm:

8743233[/snapback]

Jeg har aldri kodet GTK-program, men jeg tror det vil være enkelt ja. Om xrandr har alle funksjonene som trengs så skal det gå bra. Men så spørs det om noen vil gjøre det.
Lenke til kommentar

GTKmm er OOP basert, så snart man "tar" hvordan widget-base konsepte er lagt opp tar det ikke lang tid å lage et vindu med et greit design.

Har du erfaring med Glade burde det gå enda raskere.

Tidig da, det er liksom bare noe "enkelt" ingen gidder å ta seg bryet med å gjøre fordi det ikke er en utfordring. :D

Lenke til kommentar
Legg til dette i xorg.conf under "Screen" > "Display" for å kunne kjøre større oppløsninger en det som støttes som standard:

Virtual 2560 1024

8742856[/snapback]

At jeg ikke tenke på det :) Fungerte fint.

Jeg har fjernet X.org 7.3, den siste dråpen var når jeg ikke kunne bruke XV lengre (maskinen låser seg hvis jeg bruker noen form for XV). Nok er nok :) (tilbake til 7.2).

Lenke til kommentar

8742885[/snapback]

I Linux Mint finnes det et program som heter Xorg-edit, som gir deg GUI for det du nevner. Kanskje det er hva du er ute etter?

Lenke til kommentar

installerte denne bare for å teste å etter min mening må dette være den beste msn klienten for linux .

Kmess Homepage

8737774[/snapback]

Fungerer webcam med den?

Lenke til kommentar

Kmess Homepage

8737774[/snapback]

Er vel smak å behag dette her ogger. aMsn fungerer utmerket hos meg, men jeg har faktisk tatt meg tid til å huske hvor alle optionsene holder til. aMsN er det beste ihvertfall for meg, men den så snasen ut den Kmess-messengeren. Tror jeg skal prøve den å gi rapport :)

8740012[/snapback]

Hvor er settings?

Finner bare et par settings, og de popupene nar folk logger seg pa er bare slitsomme.

Lenke til kommentar
Jeg har en ekstra disk som er i NTFS som jeg har lyst til å formatere til ext3. Hvordan gjør jeg dette?

(ja, det er et kjempenoob spørsmål)

8750202[/snapback]

Skal du ta vare på innholdet på den?

Hvis du ikke skal ha innholdet, er det bare til å plugge i disken og bruke cfdisk (partisjonere) og mke2fs (lage filsystem).

Lenke til kommentar

8742885[/snapback]

Tja... Denne her har vært en del av gnome så lenge jeg kan huske (2.2 tror jeg... det begynner å bli noen år siden :) ):

post-25283-1180625982_thumb.png

Videre har denne vært en del av fedora (og før det RH) så lenge jeg kan huske (RH 8 eller 9...):

post-25283-1180626157_thumb.png

post-25283-1180626169_thumb.png

post-25283-1180626187_thumb.png

Dette er vel omtrent akkurat det du etterspør? Den første greia (gnome-saken) gjelder for din bruker, og den andre (fedora-saken) er "hovedkontrollen" for hele maskinen. Bruk den første f.eks. om du trenger 800x600 et øyblikk uten å logge inn/ut pga. se på tv-ut, #2 om du skal omkonfigurere.

Videre så autodetecter jo Fedora (i allefall) det meste av skjermer, og stiller oppløsning/hertz riktig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...