Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du liker Gentoo bør du absolutt ta en titt på FreeBSD. Gentoo har kopiert en del prinsipper fra FreeBSD, og FreeBSD kan i likhet med Gentoo blod-optimaliseres. Forskjellen er at det tar kjempekort tid å installere basesystemet i FreeBSD.

8727299[/snapback]

Samt at FreeBSD faktisk skiller mellom det som kommer fra distributøren og den programvaren som kommer fra en tredjepart. Det er rett og slett pent å ha alt skrotet i /usr/local

Lenke til kommentar
Hvis du liker Gentoo bør du absolutt ta en titt på FreeBSD. Gentoo har kopiert en del prinsipper fra FreeBSD, og FreeBSD kan i likhet med Gentoo blod-optimaliseres. Forskjellen er at det tar kjempekort tid å installere basesystemet i FreeBSD.

8727299[/snapback]

Eller teste ut pkgsrc i Linux. Alle fordelene* fra BSD, men man slipper å bytte OS.

* Iallefall når det gjelder pakkesystemet.

Lenke til kommentar

8727299[/snapback]

Samt at FreeBSD faktisk skiller mellom det som kommer fra distributøren og den programvaren som kommer fra en tredjepart. Det er rett og slett pent å ha alt skrotet i /usr/local

8727644[/snapback]

Og nå har også FreeBSD fått modulær X.Org og Beryl (3D desktop).

Lenke til kommentar

Personlig har jeg bare fått mer og mer sans for Archlinux :)

Arch har også et fint system for kompilering av programmer (ABS) som minner en del om portstreet man kjenner fra *BSD. Men i motsetning til *BSD så ligger hovedfokuset likevel på binære pakker, og alt (både base+ekstra pakker) kan oppgraderes binært vha. det meget enkle pakkesystemet pacman.

Eneste minuset er at utvalget av ferdige pakker til Arch er mindre enn til de større distroene som Debian og Ubuntu. Dette bøtes på til en viss grad gjennom AUR, som lar brukere uploade egne PKGBUILDs hvor folk kan stemme og legge inn kommentarer til disse.

Kort og godt en knalldistro for litt "avanserte" brukere som liker å knote litt, men ikke gidder å knote så mye at de installerer Gentoo :tease:

Lenke til kommentar
Personlig har jeg bare fått mer og mer sans for Archlinux :)

Arch har også et fint system for kompilering av programmer (ABS) som minner en del om portstreet man kjenner fra *BSD. Men i motsetning til *BSD så ligger hovedfokuset likevel på binære pakker, og alt (både base+ekstra pakker) kan oppgraderes binært vha. det meget enkle pakkesystemet pacman.

Eneste minuset er at utvalget av ferdige pakker til Arch er mindre enn til de større distroene som Debian og Ubuntu. Dette bøtes på til en viss grad gjennom AUR, som lar brukere uploade egne PKGBUILDs hvor folk kan stemme og legge inn kommentarer til disse.

Kort og godt en knalldistro for litt "avanserte" brukere som liker å knote litt, men ikke gidder å knote så mye at de installerer Gentoo  :tease:

8728421[/snapback]

Helt enig.

Lenke til kommentar

Selv heller meg mer mot FreeBSD enn de fleste linux-distroer bortsett fra Slackware. Hvis jeg skal erstatte Slackware, blir det ikke en annen linux-distro som overtar, men FreeBSD. Dette fordi at jeg kan forme en FreeBSD-installasjon akkurat slik jeg vil ha den. Pakkesystemet er helt genialt. Og jeg liker at kjerne og userland er sterkere knyttet opp mot hverandre enn hva som er tilfelle med GNU/Linux. Og OpenBSD er et nærmest perfekt operativsystem til brannmurformål, med et meget godt gjennomtenkt pakkefilter, PF, som etter min mening er mer gjennomtenkt, mer funksjonsrikt og mer forståelig enn iptables (ikke med de eksterne verktøyene tc m.fl.).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Er det noen som har kjøpt spill til Linux via Tux Games ?

Prisnivået ser ikke ut til å være så ille hvis man regner om fra dollar, men jeg antar at man er nødt til å plusse på 24% moms og en femtilapp i frakt? Kan man ikke da få fratrukket moms hos Tux Games, slik at man ikke betaler "dobbel" avgift?

Lenke til kommentar
Ser man nå kan streame filmer fra cdon.no Liker ideen, men det er en bugg :nei:

Internet Explorer 6 +

Testes mislyktes

CDON.COM Bredbåndsfilm er bygd for Microsoft Internet Explorer 6 eller senere. Om du ikke har det installert kan du last det ned gratis fra Microsoft.

Måtte de brennne.... Da får vi heller glede oss over at Piratebay straks kommer med sin versjon av youtube :p

8706018[/snapback]

Har som nevnt sendt dem en mail hvor jeg skrev at det er skuffende at andre nettlesere ikke ble støttet(herunder andre OS). Fikk svar fra dem i dag(sikkert standard svar...);

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Våra filmer är skyddade av en WMDRM-licens för att bl.a reglera hur länge filmen får innehas och hur den får användas.

Det enda sättet att installera denna DRM-licensen på datorn är via en ActiveX-kontroll och Internet Explorer är i nuläget den enda webläsaren som har stöd för detta i grundutförande.

Nu är det troligen så att det är just ActiveX-kontroller som får dig att välja andra webläsare, då dessa mycket väl kan användas för att installera elakartad programvara på din dator, utan din vetskap.

En annan anledning till att vi valt att inte implementera stöd för FireFox är att denna webläsaren inte har stöd för fullskärmsläge, varpå vi troligen fått många klagomål över att inte kunna se på film i helskärm.

Det finns ett plug-in för Firefox som emulerar att sidan öppnas i Internet Explorer istället för Firefox (IE-tab). Vi har undersökt detta plug-in i hopp om att kunna ge stöd åt Firefox-användare. Dessvärre har inte detta plug-in tillräckligt stöd för ActiveX-kontroller och kan fortfarande inte visa hemsidan i fullskärmsläge.

Det enda vi kan råda dig att göra i så fall är att konfigurera din Internet Explorer att nyttja "about:blank" som startsida och ställa in att alla ActiveX-kontroller måste godkännas av dig innan de startas och dess funktioner genomförs.

På så sätt kan du komma från problemet att andra ActiveX-kontroller installeras på din dator utan din vetskap och kan då själv välja att endast gå in på vår hemsida med läsaren.

Operativsystem som inte stödjer Internet Explorer och WMDRM-licenser har vi dessvärre ingen lösning för i nuläget, just av ovan nämda anledningar.

Lenke til kommentar
Installerte forøvrig de nye Inteldriverne i dag samt xorg-server 1.3. Nå begynner ting virkelig å ligne noe. Ved hjelp av xrandr kunne man enkelt bytte mellom opploøninger og orientringer på skjermen, noe sem ikke er nytt. Men man kunne også on-the-fly uten å restare X utvide desktoppen til flere skjermer  :thumbup: og posisjonere de slik man ville i forhold til hverandre. Gnome så også ut til å takle det bra, paneler og arbeidsbordvelgeren oppdaterte seg automatisk.

8724817[/snapback]

Sitter selv med nyeste snapshot av X.org på bærbare. xrandr er sweet, men kan ikke akkurat si jeg bare har positive erfaringer. Min eksterne skjerm fungerer ikke i det hele tatt med noe over X.org 7.2. Får rett oppløsning, men hele bildet er flyttet 300px mot høyre, så jeg har en gedigen svart stripe på venstre side (jippi). Må gå ned til 1024x768 for å bruke skjermen (ikke bra).

Ellers så tar X.org det som en selvfølge at jeg kjører to skjermer som standard, noe jeg ikke gjør. Dette resulterer i at KDE vises oppi hjørnet i 1024x768, mens selve oppløsningen er 1280x800.

Får også bare til kloning, alt annet syter xrandr over at jeg ikke har stor nok skjerm eller noe (husker ikke helt hva feilmeldingen var). TV-ut har jeg heller ikke fått til.

Håper virkelig det er en stund til X.org 7.3 kommer ut :)

Lenke til kommentar
Noen som veit om det er mulig å få til facebrowser i KDM? Da tenker jeg på noe ala i windows, der du har ei liste over brukere når du logger inn, istedet for en boks der du må skrive inn brukernavn og passord manuelt.

8727730[/snapback]

Drit i KDM, og kjør GDM :thumbup: Da er det bare å kjøre $ gdmsetup, og så enkelt legge til en «facebrowser»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...