Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

prøvde å gå over til ubuntu, men ble for kronglete. føler det er mye tregere, og spill funker ikke noe særlig. dessuten er det masse småfeil jeg irriterer meg over som at jeg må fikse skjermoppløsninga for hver gang x-serv starter, og de fleste programmer er til windows så får ikke gjort det jeg skulle. :( også henger pcen seg når den føler for det (bare i ubuntu)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
prøvde å gå over til ubuntu, men ble for kronglete. føler det er mye tregere, og spill funker ikke noe særlig. dessuten er det masse småfeil jeg irriterer meg over som at jeg må fikse skjermoppløsninga for hver gang x-serv starter, og de fleste programmer er til windows så får ikke gjort det jeg skulle. :( også henger pcen seg når den føler for det (bare i ubuntu)

8703427[/snapback]

Bortsett fra spillene er de problemer du beskriver helt ukjente for meg. Trenger aldri fikse oppløsningen, og systemet mitt er ganske så responsivt og raskt.

Lenke til kommentar
Min skitne lille hemmelighet: Jeg har en disk med Vista på som jeg kobler til en gang i måneden og spiller HL2. :blush:

8703478[/snapback]

Hehe. Bruker Windows XP på laptop'en. Men det er fordi jeg er avhengig av korrekt synkronisering med mobiltelefon (kontakter osv). Har kuttet ut MS Office. Vista kommer jeg derimot aldri til å bruke.

Lenke til kommentar
Min skitne lille hemmelighet: Jeg har en disk med Vista på som jeg kobler til en gang i måneden og spiller HL2. :blush:

8703478[/snapback]

Er det ikke bedre å bruke XP til spilling?

8703604[/snapback]

 

Jo, veldig. Men jeg hadde ingen pirat-XP for hånden i øyeblikket. :p

Lenke til kommentar

Har en som setter opp en media pc, han skal ha Vista bla. fordi Vista har full støtte for " Intel ViiV/AMD Live!". Dette har flere betydninger, super rask reastart fra dvale, mindre varmeutvikling osv. Vet dere om dette støttes i Linux(jeg tipper nei siden jeg nylig leste at IBM hjelper Linux med å fikse problemer med dvalemodus, men vet ikke).

 

I Windows bruker jeg WinRar og HJsplit til å dele opp større filer i mindre biter(feks en ISO fil), slik at jeg kan flytte den over media som ellers ikke villa ha plass nok(som mail, minnepenn). Er dette mulig i Linux, har så langt forsøkt File Roller(og har rar biten inne).

Lenke til kommentar
Har en som setter opp en media pc, han skal ha Vista bla. fordi Vista har full støtte for " Intel ViiV/AMD Live!". Dette har flere betydninger, super rask reastart fra dvale, mindre varmeutvikling osv. Vet dere om dette støttes i Linux(jeg tipper nei siden jeg nylig leste at IBM hjelper Linux med å fikse problemer med dvalemodus, men vet ikke).

 

I Windows bruker jeg WinRar og HJsplit til å dele opp større filer i mindre biter(feks en ISO fil), slik at jeg kan flytte den over media som ellers ikke villa ha plass nok(som mail, minnepenn). Er dette mulig i Linux, har så langt forsøkt File Roller(og har rar biten inne).

8703678[/snapback]

ViiV er jo ikke noe annet enn en liten "centrino", en maskinvarekombinasjon som er bestemt av Intel. Istedenfor å sjekke om Linux støtte ViiV, ville jeg heller sjekket om Linux støtter hovedkortet, diskkontrolleren, det integrerte grafikkortet og nettverkskortet.

 

Når det gjelder dvalemodus, så forutsetter dette at all maskinvare fungerer sammen og at driverene støtter dette. Det er sant at støtten for Suspend-to-RAM er til dels svært dårlig i andre operativsystemer enn Windows, men min bærbare - en Asus A6JA, ser ut til å fungere som normalt etter at den har "våknet" fra "sleep". Denne prosessen tar så kort tid at det uansett ikke er snakk om noen ventetid. Hvis jeg skulle satt sammen en mediapc, så ville jeg definitivt vurdert Windows. Velger du å prøve GNU/Linux så MÅ du være forberedt på hodepine og mye "bortkastet" tid. Hvis det allerede er bestemt så er det ikke så mye å diskutere, men jeg ville definitivt brukt Windows på en "random" mediapc.

 

Det finnes sikkert masse programvare for å splitte filer i Linux og andre *nix operativsystemer, men WinRAR finnes iallefall til Linux som CLI-versjon, og windows-versjonen fungerer fint i WINE. Ifølge appDB på WineHQ er det samme tilfellet med HJsplit.

 

Skal du bruke Linux-programvare kan du bruke kommandoen og programmet split til å dele filer. Resultatet er at innfilen splittes til filaa filab filac etc. Du kan sette de sammen igjen med cat.

Lenke til kommentar

Jeg har et ViiV-hovedkort som fungerer utmerket i FreeBSD/OpenBSD, og sannsynligheten er stor for at hovedkortet fungerer like godt i Solaris 10. Og når det gjelder media-PC, så trenger man overhodet ikke Windows. Her vil GNU/Linux gjøre samme nytte, og hvis maskinvaren er kompatibel nok, så gjelder dette også FreeBSD. Har nettopp satt inn et Hauppauge PVR350 med MythTV på linux-boksen min, og det fungerer alldeles utmerket.

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål... Er veldig ny i Linux(Ubuntu)..

 

Hvor er "Programfiler-mappen"? :p

8697161[/snapback]

 

Programmer du installerer manuelt legges ofte i /usr/local/bin (programfilene) /usr/local/lib (bibliotekfilene, tilsvarer f.eks. *.dll i Windows), /usr/local/share (diverse filer tilhørende programmet, f.eks. bilder og noen konfigurasjonsfiler). Programmer du installerer via pakkehåndterer havner gjerne i /usr/bin, /usr/lib osv. Det meste av konfigurasjonsfiler o.l. legger seg også i skjulte mapper i home-mappa di (starter med punktum). I enkelte tilfeller kan programmer også ligge andre plasser. I noen grafiske installasjonsprogrammer kan du selv velge akkurat hvor du vil legge et program, f.eks. home-mappa di (i min erfaring, f.eks. google earth, netbeans).

Lenke til kommentar
ViiV er jo ikke noe annet enn en liten "centrino", en maskinvarekombinasjon som er bestemt av Intel. Istedenfor å sjekke om Linux støtte ViiV, ville jeg heller sjekket om Linux støtter hovedkortet, diskkontrolleren, det integrerte grafikkortet og nettverkskortet.

 

Når det gjelder dvalemodus, så forutsetter dette at all maskinvare fungerer sammen og at driverene støtter dette. Det er sant at støtten for Suspend-to-RAM er til dels svært dårlig i andre operativsystemer enn Windows, men min bærbare - en Asus A6JA, ser ut til å fungere som normalt etter at den har "våknet" fra "sleep". Denne prosessen tar så kort tid at det uansett ikke er snakk om noen ventetid. Hvis jeg skulle satt sammen en mediapc, så ville jeg definitivt vurdert Windows. Velger du å prøve GNU/Linux så MÅ du være forberedt på hodepine og mye "bortkastet" tid. Hvis det allerede er bestemt så er det ikke så mye å diskutere, men jeg ville definitivt brukt Windows på en "random" mediapc.

 

Det finnes sikkert masse programvare for å splitte filer i Linux og andre *nix operativsystemer, men WinRAR finnes iallefall til Linux som CLI-versjon, og windows-versjonen fungerer fint i WINE. Ifølge appDB på WineHQ er det samme tilfellet med HJsplit.

 

Skal du bruke Linux-programvare kan du bruke kommandoen og programmet split til å dele filer. Resultatet er at innfilen splittes til filaa filab filac etc. Du kan sette de sammen igjen med cat.

8704481[/snapback]

 

Takker for svar. Ser det finnes en egen versjon av Hjsplit for Linux(http://www.freebyte.com/hjsplit/#linux), men synd ikke fileroller kunne fikset dette selv. Skal se om jeg ikke finner en løsning jeg kan bruke.

 

Enig med det du sier om Windows og mediapc - installerte og satt opp Vista som mediapc for foreldrene mine i går, og det kunne ikke vært enklere! Men men skulle bare mangle, når hele industrien går inn for at en sett skal fungere... Tror nok den nye versjonen av mediapc + Kubuntu blir bra, men det er vel et stykke igjen.

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Jeg har et ViiV-hovedkort som fungerer utmerket i FreeBSD/OpenBSD, og sannsynligheten er stor for at hovedkortet fungerer like godt i Solaris 10. Og når det gjelder media-PC, så trenger man overhodet ikke Windows. Her vil GNU/Linux gjøre samme nytte, og hvis maskinvaren er kompatibel nok, så gjelder dette også FreeBSD. Har nettopp satt inn et Hauppauge PVR350 med MythTV på linux-boksen min, og det fungerer alldeles utmerket.

8704549[/snapback]

Forutsatt at man klarerer å sette det opp selv, og mitt sterke inntrykk blant brukere av Linux er at Linux og Mediapc er forbundet med mye problemer, uten at jeg har testet selv. Uansett, det overveldende flertallet kan ikke dette - så da sitter vi igjen med et alternativ dessverre... Jeg følger nå med på hva disse to, tror jeg skal forsøke det selv;

http://mythbuntu.org/node/1

http://www.linuxmce.com/

Lenke til kommentar

Ser man nå kan streame filmer fra cdon.no Liker ideen, men det er en bugg :nei:

 

Internet Explorer 6 +

Testes mislyktes

CDON.COM Bredbåndsfilm er bygd for Microsoft Internet Explorer 6 eller senere. Om du ikke har det installert kan du last det ned gratis fra Microsoft.

 

Måtte de brennne.... Da får vi heller glede oss over at Piratebay straks kommer med sin versjon av youtube :p

Lenke til kommentar
Ser man nå kan streame filmer fra cdon.no Liker ideen, men det er en bugg 

 

Internet Explorer 6 +

Testes mislyktes

CDON.COM Bredbåndsfilm er bygd for Microsoft Internet Explorer 6 eller senere. Om du ikke har det installert kan du last det ned gratis fra Microsoft.[/b]

8706018[/snapback]

 

Det er uriktig å kalle Internet Explorer gratis. Jeg sender en mail om at jeg ikke får spilt av, og at jeg ikke kan bruke Internet Explorer gratis som de sier. Send mail alle sammen, så får de noe å tygge på.

 

Måtte de brennne.... Da får vi heller glede oss over at Piratebay straks kommer med sin versjon av youtube :p

8706018[/snapback]

 

Det har jeg ikke hørt om. Hvor står det om det?

Lenke til kommentar
Det er uriktig å kalle Internet Explorer gratis. Jeg sender en mail om at jeg ikke får spilt av, og at jeg ikke kan bruke Internet Explorer gratis som de sier. Send mail alle sammen, så får de noe å tygge på.

8707075[/snapback]

 

Hei!

 

Jeg forsøker benytte bredbåndsfilmtjenesten deres, men får følgende feilmelding:

 

"Internet Explorer 6 +. Testes mislyktes. CDON.COM Bredbåndsfilm er bygd for Microsoft Internet Explorer 6 eller senere. Om du ikke har det installert kan du last det ned gratis fra Microsoft. Klikk på Installer under så åpnes en side hvor du kan laste ned Internet Explorer. Etter at du har installert Internet Explorer bør du starte maskinen på nytt."

 

Der står det at jeg kan laste ned Internet Explorer gratis fra Microsoft. Dette er et fullstendig uriktig utsagn. Jeg bruker Linux, og Internet Explorer er ikke gratis når jeg må ha Windows til minst 800 kr for å kjøre det. Jeg ber dere fjerne den falske markedsføringen inntil tjenesten kan benyttes på en virkelig gratis weblesere som Mozilla Firefox eller Opera.

 

Mvh,

miceagol

 

Her er kundeservicen deres.

 

Det er en liten artikkel om det på Slashdot. Det vil ikke være fastsatt noen regler for

hva man skal kunne laste opp, men det er opp til brukermassen å bestemme hvor grensen går.

8707137[/snapback]

 

Ok, blir spennende å se. :)

Lenke til kommentar
Jeg har visse prinsipper her i verden :)

8707720[/snapback]

Bruker det selv, men det er på grunn av at jeg tester webdesignene mine i den, må jo lage sykt masse hacks og tweaks for å få sider til å vises korrekt i IE :mad:.

 

Bruker det aldri for å komme inn på sider eller lignende, IE suger jo stort.

Endret av IQ
Lenke til kommentar
Bruker det selv, men det er på grunn av at jeg tester webdesignene mine i den, må jo lage sykt masse hacks og tweaks for å få sider til å vises korrekt i IE  :mad:.

 

Bruker det aldri for å komme inn på sider eller lignende, IE suger jo stort.

8707906[/snapback]

Skjønner deg godt, og det er veldig synd og koster jo enorme beløp på verdensbasis at webdesignere må tilpasse sidene sine til denne irriterende browseren som aldri kan følge standardene skikkelig.

 

Men hvis du designer sider kommersiellt har du vel neppe noe annet valg.

 

Derimot når jeg lager egne sider og slikt, så gidder jeg aldri sjekke sidene i IE. Det får holde med Firefox, Opera og Konqueror. Hvis noen klager da, så gir jeg beskjed om at de får bruke en ordentlig browser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...