Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Åssen funker TV-out på nVidia kort?

Jeg vurderer å kjøpe et FX5200 kort for en barebone jeg har ståendes i en krok å samle støv. Den har et arti ATI brikkesett som ikke leker pent med linux. Og har heller ikke AGP, kun PCI.

Fant dette kortet på komplett.no

8692394[/snapback]

 

Jeg har fx 5700 å sleit veldig med å få ordentlig skjermbilde med TV (Dette var dog i 6.10). Ga opp faktisk. MCE laptopen til dama tok jobben istedet :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan var det jeg fikk bedre synonymordliste og slikt i openoffice? Det var visst ei nettside som hadde dette?

8686612[/snapback]

Slik jeg forstod det på HavarN så trengte man bare å installere norsk rettskrivning så fikk man også med synonymordlisten(denne skulle bli slått sammen med rettskrivningslisten).

 

Kanskje en av disse kan gi deg mer info ?

http://no.speling.org/dokumentasjon.html

http://alioth.debian.org/frs/?group_id=30577

http://linux1.no/node/2403

http://linux1.no/node/2353

8689626[/snapback]

Jeg ville lastet ned direkte fra http://synonymer.merg.net den blir riktignok etterhvert tatt via no.speling.org og videre implementert i myspell, bl.a. Men det tar litt tid før den kommer helt fram til pakkekildene til distroene. Må gjerne bidra litt på synonymer.merg.net også... Burde ha over 30.000 ord etter min mening før den egentlig blir skikkelig brukbar.

 

Edit:

Æsj, er det en liste over hvilken drivere(3D), cedega støtter?

8694892[/snapback]

Offisielt tror jeg at Transgaming anbefaler kun nVidia sin proprietære driver. Endret av HavarN
Lenke til kommentar

I går fant jeg ut at jeg ville prøve noe annet enn Ubuntu, da jeg alltid har hatt småfeil, så jeg fikk installert Arch Linux. Er ganske fornøyd så langt.

Det var en kompis med enorme Linux-kunnskaper som satte opp alt for meg, så det skal fungere ganske bra nå.

Begynte med å teste Fluxbox, men det fungerte ikke så bra, så jeg lastet ned KDE, siden Gnome allerede var testet ;)

Har ennå noen små ting som må fikses på, bl.a. skjermkort/oppløsning, som vi ikke fikk tid til i går kveld. Men jeg tror dette kan bli bra :)

Lenke til kommentar
Ja, det står jo i kravene.

Spillmaskinen har Nvidia kort, så det gjør ikke noe.

Hadde bare vært greit å nyte disse spillene på den bærbare også.

 

Blir dual-boot på den bærbare uansett, så greit nok.

8695283[/snapback]

 

Jeg prøvde Cedega på den stasjonære med nVidia, det fungerte. Lasta det ned til den bærbare, det støtter ikke ATi kort

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål... Er veldig ny i Linux(Ubuntu)..

 

Hvor er "Programfiler-mappen"? :p

8697161[/snapback]

 

Den finnes ikke =)

".exe" filene og ".dll" organiseres på maskinen avhengig av distro og WM.

Du kan prøve "whereis gnome" f.eks, da burde den returnere hvor ting til gnome er plassert.

Lenke til kommentar
Den finnes ikke =)

".exe" filene og ".dll" organiseres på maskinen avhengig av distro og WM.

Du kan prøve "whereis gnome" f.eks, da burde den returnere hvor ting til gnome er plassert.

8697172[/snapback]

Mange takk! ;)

 

Liker Linux, så jeg gir nok ikke opp med det første ;)

Lenke til kommentar
Om Gimp på forbruker.no:

http://forbruker.no/digital/guider/gratisp...icle1796627.ece

8662757[/snapback]

 

Bare meg, eller står det at "gimp kan ikke bruke lag?!?" Det er da direkte feil, jeg har brukt layers i gimp mange ganger....

8688654[/snapback]

 

Jeg finner det ikke under Gimp. Ser bare at det står under en av de andre programmene.

8688730[/snapback]

 

Yup. Jeg blingsa, sjekka ikke skikkelig, og postet ett sjokkert innlegg om at det var feil i artikkelen. ^ups^ .

Lenke til kommentar

Har 2 små problemer med mic under kubuntu. Sitter lit med Skype av og til og det er umulig å snakke med folk. Jeg hører dem bra men de hører meg så vit, jeg må rope høyt att de på andre enden skal hører meg så vit. Og det andre er att når jeg snakker, slår litt på micen eller puster inni den så hører gjenklang. Irriterende å sitte og snakke i mikrofonen å høre seg selv.

Lenke til kommentar
Ja, det står jo i kravene.

Spillmaskinen har Nvidia kort, så det gjør ikke noe.

Hadde bare vært greit å nyte disse spillene på den bærbare også.

 

Blir dual-boot på den bærbare uansett, så greit nok.

8695283[/snapback]

 

Jeg prøvde Cedega på den stasjonære med nVidia, det fungerte. Lasta det ned til den bærbare, det støtter ikke ATi kort

8696879[/snapback]

Dette er ikke riktig. Enkelte spill fungerer kun på Nvidia-grafikkort med Nvidia sine drivere, og desverre så har mange av spillene problemer med å kjøre på ATi-grafikkort med alle detaljer på fullt (typisk shader-effekter). Det er likevel en del spill som fungerer bra, etter egne erfaringer på min bærbare med Radeon X1600-grafikkort.

 

Jeg synes at Cedega er såpass billig at prisen kan rettferdiggjøres uansett om man har et Nvidia- eller ATi-grafikkort. Uansett så burde PC'en være i stand til å kjøre spillet meget bra i Windows før det i det hele tatt kan fungere nokså bra i WINE/Cedega.

Lenke til kommentar
Jeg synes at Cedega er såpass billig at prisen kan rettferdiggjøres uansett om man har et Nvidia- eller ATi-grafikkort. Uansett så burde PC'en være i stand til å kjøre spillet meget bra i Windows før det i det hele tatt kan fungere nokså bra i WINE/Cedega.

8700763[/snapback]

Etter min mening er ikke Cedega så mye bedre enn Wine i spillstøtte at det er verdt pengene.

(nå var kanskje dette litt ut av en sammenheng...)

Lenke til kommentar
Har 2 små problemer med mic under kubuntu. Sitter lit med Skype av og til  og det er umulig å snakke med folk. Jeg hører dem bra men de hører meg så vit, jeg må rope høyt att de på andre enden skal hører meg så vit. Og det andre er att når jeg snakker, slår litt på micen eller puster inni den så hører gjenklang. Irriterende å sitte og snakke i mikrofonen å høre seg selv.

8700742[/snapback]

GNOME skal ha en applett i systemtray til høyre, som styrer volumet på høytalerne. Høyreklikker du på denne, skal det komme opp noen valgmuligheter som bl.a skal la deg kontrollere volumet på de devicene som finnes på systemet ditt ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Irriterer meg grønn over windows. Kjøpte meg en ekstern harddisk som ikke funker i windows, men funker i linux... Litt av poenget er borte når du må knø med live-cder og sånt for å få overført ting til harddisken -.-

 

følte for å lette trykket her inne :ph34r:

Lenke til kommentar

Selv kvittet jeg meg med Windows på hovedmaskinen for et år siden. Hadde dual-booting på hovedmaskinen to år før det igjen, men i løpet av de to årene brukte jeg Windows mindre og mindre fordi jeg likevel kunne gjøre det jeg skulle i GNU/Linux. Nå savner jeg ikke Windows på hovedmaskinen i det hele tatt. Alt jeg gjorde i Windows kan jeg nå gjøre i GNU/Linux. Det er ganske befriende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...