Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Er det noe som helst negativt med at en distro bruker RPM?

8672422[/snapback]

Dritt-teknologi som bare har gitt meg problemer (på fedora core 1 og 2), som ikke har noen skikkelig pakkebehandler.

Smak og behag - jeg foretrekker deb framfor rpm, men du skal ikke se bortifra at noen kommer til å quote meg og "motbevise" påstandene mine overfor ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

rpm-pakker lar seg også installere i Slackware. Installerte NeroLinux for å teste på Slackware-boksen. Det programmet fungerer akkurat som det skal, og jeg kan administrere den pakken via kpackage, KDE sitt standard pakkestyringsprogram som også fungerer på Slackware. Vet ikke om det er rpm som er bra eller at det er Slackware som takler rpm-pakker bra.

Lenke til kommentar
Yoper gjør noe litt uvanlig...
apt-get is the updating system which is used to access Yoper's RPM repositories

8672602[/snapback]

Samme som PcLinux2007, de bruker apt for rpm filer(det vil vel egentlig si dpkg).

Endret;

Merkelig altså - virker som på alle sider jeg normalt besøker så får ms skikkelig ps :D Sånn var det ikke før. Me like :thumbup:

Endret av Govassa
Lenke til kommentar
Yoper gjør noe litt uvanlig...
apt-get is the updating system which is used to access Yoper's RPM repositories

8672602[/snapback]

Samme som PcLinux2007, de bruker apt for rpm filer(det vil vel egentlig si dpkg).

8672633[/snapback]

Hvilket i praksis betyr at de kjører alt gjennom alien først?

Lenke til kommentar
Vet dere om et program for Ubuntu som lar meg styre CPU-frekvensen og lysstyrke på min bærbare PC? :)

8657487[/snapback]

http://cpuspeedy.sourceforge.net/ !

Last først ned cpuspeedy (CLI-versjon) og installer denne (ingen kompilering trengs). Så laster du ned gtk-cpuspeedy (dersom du vil ha GUI), kompilerer og installerer. Så er det bare å starte ved å kjøre

gksudo gtk-cpuspeedy

Dersom du ikke trenger GUI / har lyst å kompilere, kan du bare bruke cpuspeedy i bash:

sudo cpuspeedy 900MHz

for eksempel.

Virkelig bra program :thumbup:

Endret av loathsome
Lenke til kommentar
Hva er egentlig vitsen med det? Er RPM noe bedre enn .deb?

8673555[/snapback]

Det virker som om pakkebehandleren i rpm basserte distroer (som fedora og suse) er mye tregere enn i deb basserte ditroer (som debian og ubuntu). Deb distroene skal vistnok også være bedre på oppdateringer og slik, uten at jeg kan si noe spesielt om det selv.

Tror egentlig ikke jeg har sett noen som har påstått at rpm er bedre enn deb, bare folk som mener rpm er roten til alt ondt (men mange av dem har høy troll faktor, så ta det de sier med en neve salt).

Endret av Turgon
Lenke til kommentar

Det funket ikke å bruke sudo aptitude remove ubuntu-desktop.

Så jeg lastet ned Kubuntu iso. Men er det noen måte å legge inn Kubuntu men alikevel ta vare på Home folder? Kan install til kubuntu la være å slette den?

Har tenkt til å ta en fresh install uansett siden jeg har ødelagt denna installen :p

moro å lære :p

Endret av dim3
Lenke til kommentar
Hmm cedega er wine med fancy gui og prislapp.

Men så burde jeg vel ha mer enn Intel 945 express før jeg klager på spillene.  :p

8684537[/snapback]

Tror det kan gå fint hvis spillet ikke har supergrafikk.(oblivion, f.e.a.r. o.l.)

Kjører Counter-Strike Source fint her med et GeForce 7300gs, ditt kort er kraftigere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...