Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Rediger .xinitrc

8651587[/snapback]

Der var det en fil jeg ikke hadde vært innom ja.

Jeg begynner å få litt oversikt over dette nå. XDM laster ved startup. Når jeg logger inn laster xfce4, men jeg må velge plasserinen til alle vinduer akkurat som i en xserver, og vinduene er fremdeles ekle xserver-vinduer. Hele xfce4 er altså litt handikappet (selv om det fungerer).

Det som er merkelig er at det ble perfekt utseende når jeg kjørte startxfce4 fra terminalen etter installasjon. Når den går gjennom xdm blir det noe rot med xserver tror jeg.

Må jeg legge til litt mer i .xinitrc? .xinitrc:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
#!/bin/sh
# $Xorg: xinitrc.cpp,v 1.3 2000/08/17 19:54:30 cpqbld Exp $

userresources=$HOME/.Xresources
usermodmap=$HOME/.Xmodmap
sysresources=/etc/X11/xinit/.Xresources
sysmodmap=/etc/X11/xinit/.Xmodmap

# merge in defaults and keymaps

if [ -f $sysresources ]; then
   xrdb -merge $sysresources
fi

if [ -f $sysmodmap ]; then
   xmodmap $sysmodmap
fi

if [ -f $userresources ]; then
   xrdb -merge $userresources
fi

if [ -f $usermodmap ]; then
   xmodmap $usermodmap
fi

# start some nice programs
twm &
#xclock -geometry 50x50-1+1 &
#xterm -geometry 80x50+494+51 &
#xterm -geometry 80x20+494-0 &
#exec xterm -geometry 80x66+0+0 -name login
exec startxfce4

8653385[/snapback]

Kommenter vekk twm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vet dere om et program for Ubuntu som lar meg styre CPU-frekvensen og lysstyrke på min bærbare PC? :)

8657487[/snapback]

 

De to appletene som følger med som funker knall.. Bare høyreklikk på panelet og velg "Legg til på panelet", appletene heter "Overvåking av CPU-frekvens" og "Brightness Applet".

 

For å lå CPU-appleten kontrollere frekvens må du kjøre dpkg-reconfigure på en eller annen pakke. :\

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar

Jeg bruker wine til å kjøre windowsspillet Elastomania. Skjermen på den bærbare PCen er widescreen (1280*800), mens Elasomania spilles i 640*480. Dette blir stygt og strukket. Er det mulig å kjøre Wine i et eget vindu, sånn at jeg får opp et vindu på 640*480px? (har sett i manualen, uten å finne noe interessant)

Lenke til kommentar

AIGLX har vel et par problemer i FreeBSD enda, men det blir nok fikset.

 

Beryl and/or compiz will only work properly on nvidia cards. Xorg 7.2 on FreeBSD does not properly support AIGLX on either radeon or intel hardware. On intel cards, AIGLX will cause the machine to lockup when you stop X, and on radeon cards, AIGLX will cause the machine to lockup when starting X.

 

And, last I heard, even with nvidia cards you need to downgrade to an older version of the xrandr libraries than are available in the ports tree.

Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøre Wine i et eget vindu, sånn at jeg får opp et vindu på 640*480px?

8659585[/snapback]

Jepp. Kjør winecfg og se på "Graphics"-fanen hvor du kan lage et eget skrivebordvindu med valgfri størrelse.

 

Apropos Elastomania via Wine, du har vel hørt om X-moto (ofte xmoto i pakkesystemet), eller? (Riktignok er det jo noen forskjeller, men ... )

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Er det mulig å kjøre Wine i et eget vindu, sånn at jeg får opp et vindu på 640*480px?

8659585[/snapback]

Jepp. Kjør winecfg og se på "Graphics"-fanen hvor du kan lage et eget skrivebordvindu med valgfri størrelse.

 

Apropos Elastomania via Wine, du har vel hørt om X-moto (ofte xmoto i pakkesystemet), eller? (Riktignok er det jo noen forskjeller, men ... )

8659866[/snapback]

Tusen takk for tips, dette fungerte prikkfritt.

 

(Takk for forslag til alternativt åpent spill, men er litt for mye inne i elastomaniasamfunnet til at jeg vil skifte. Har tilogmed betalt for spillet!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...