Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Om en er lommekjent med Slackware, så kan en GNU/Linux ;) Litt overdrevent kanskje, men en kjerne sannhet...

Og da bare omgår en de distro-spesifike verktøyene.

(gitt at ikke de distro-spesifike verktøyene får hetta og krasjer os'et om de ikke blir brukt da... )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om en er lommekjent med Slackware, så kan en GNU/Linux ;)  Litt overdrevent kanskje, men en kjerne sannhet...

(gitt at ikke de distro-spesifike verktøyene får hetta og krasjer os'et om de ikke blir brukt da... )

8643016[/snapback]

Ja, men når mann kan GNU/Linux, kan man ikke Ubuntu.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132
Om en er lommekjent med Slackware, så kan en GNU/Linux ;)  Litt overdrevent kanskje, men en kjerne sannhet...

8643016[/snapback]

Ja, men når mann kan GNU/Linux, kan man ikke Ubuntu.

8643277[/snapback]

Jo...

Lenke til kommentar
Ubuntu er ikke GNU/Linux på samme måte som Slackware.

8643544[/snapback]

Det er fremdeles en GNU/Linux-distro. Selvfølgelig har du helt rett, Slackware og Ubuntu er ganske så forskjellige. Men det er lettere for en Slackware-bruker å hjelpe en Ubuntu-bruker enn motsatt.

Lenke til kommentar

Har et problem med Beryl i Ubuntu.

*

o If, on reboot, program menus aren't displaying in the correct layer (you can't see them when you select them because they are displaying behind the window) then right click on the 'Beryl Manager' icon in the panel (the red gem icon) and select 'Reload Window Manager'. The problem should be solved the next time you reboot.

*

Det hjelper ikke hvor mye jeg gjør dette, problemer ligger en annen plass. Noen som vet løsningen? =)

Lenke til kommentar
Ubuntu er ikke GNU/Linux på samme måte som Slackware.

8643544[/snapback]

Ubuntu er så fullblods GNU/Linux man kan få det. Slackware er ikke noe mer "ekte" enn andre distroer, men de gjør ting på sin måte bare.

Og man er ikke noe mer proff om man bruker en vanskeligere distro. Det sitter såklart superflinke folk og jobber på Ubuntu og Redhat-bokser, akkurat som det fins folk på Slack og Gentoo. Hver sin smak.

Selv syns jeg det bare er positivt med distroer som Ubuntu, som gjør linux tilgjengelig for flere brukergrupper. Dell hadde neppe begynt å bundle Slackware eller Archlinux for å si det sånn ;)

Lenke til kommentar

Holder på å sette opp en 1U 2x866MHz server med linux nå, og funderer litt på hvilken distro jeg bør velge. Er det en god idé å legge ut litt penger for å få en enterprise-distro, eller kan jeg like godt fyre opp Ubuntu server på den? Tenker mest på at både SLES og RHEL visstnok har gode management-systemer som ikke finnes i Debian/Ubuntu, men det ser ut til at både SLES og RHEL er ment å opereres fra et GNOME/KDE-miljø, noe jeg er usikker på om er lurt på en såpass "svak" maskin...

Lenke til kommentar

Første bud er å velge noe du kan. Deretter bør du sjekke hvor lenge hver versjon har support. Skader heller ikke å sjekke hvor flink distroen er til å fikse feil.

Personlig ser jeg ikke noe vits i enterprise, men smak og behag.

Lenke til kommentar

8646705[/snapback]

Å kjøre et enterprise OS er ikke nødvendig, men det kan være praktisk hvis man skal være sikret stabilitet. Husk at Solaris 10 også er regnet som "enterprise", og til forskjell fra RHEL og SLES er Solaris 10 gratis å anskaffe seg.

Lenke til kommentar
Første bud er å velge noe du kan. Deretter bør du sjekke hvor lenge hver versjon har support. Skader heller ikke å sjekke hvor flink distroen er til å fikse feil.

8646705[/snapback]

Tenkte mer på at enterprise-distroene har ekstra management-verktøy (greit å ha), god support og gode manualer. Å betale noen kroner for en lisens har jeg ingen kvaler for. Men lurer litt på hvordan det blir ytelsesmessig på en slik maskin, om det kanskje vil være greiest å kjøre den med Debian/Ubuntu og helt uten GNOME/KDE.

Lenke til kommentar

Enterprise-distroene bør ha god support, er vanligvis det man betaler for. Å kjøre en server med GUI er ikke noe jeg ville ha gjort, men igjen det er opp til deg. Regner med at de har noe ekstra verktøy(?).

Du kan alltids sjekke ut CentOS, det er fri versjon av RHEL.

Lenke til kommentar

8646705[/snapback]

Tenkte mer på at enterprise-distroene har ekstra management-verktøy (greit å ha), god support og gode manualer. Å betale noen kroner for en lisens har jeg ingen kvaler for. Men lurer litt på hvordan det blir ytelsesmessig på en slik maskin, om det kanskje vil være greiest å kjøre den med Debian/Ubuntu og helt uten GNOME/KDE.

8646780[/snapback]

Velg etter hva du kan fra før (og hva du vil lære), hva du skal bruke maskinen til osv, hvor viktig stabilitet er, m.m.

Ingenting i veien for å bruke Debian eller Ubuntu (eller en hvilken som helst annen distro for den del).

2x866MHz skal holde for å kjøre gnome/kde/xfce også hvis du finner ut at du skal kjøre GUI. Om GUI er ønskelig kommer helt an på hva du skal bruke serveren til, minnemengde, stabilitetskrav, sikkerhetskrav, om du vil ha gui selv, m.m.

Lenke til kommentar
Å kjøre et enterprise OS er ikke nødvendig, men det kan være praktisk hvis man skal være sikret stabilitet. Husk at Solaris 10 også er regnet som "enterprise", og til forskjell fra RHEL og SLES er Solaris 10 gratis å anskaffe seg.

8646714[/snapback]

SLES er helt gratis å laste ned. Du kan også laste ned eDirectory og ZENworks-programmene til Novell. Oppdateringer får du ikke automatisk før du betaler for produktet. Om du vil ha gratis RHEL så er CentOS tingen.

Lenke til kommentar
I arch linux: Skriver pacman -S kdemod, men den sier at den ikke finner kdemod i db. Pacman er riktig, noen som vet hvorfor det skjer? Kjørte pacman -Suy først. Er 64bit versjon.

8645591[/snapback]

Har du lagt til repoet?

Legg til dette i /etc/pacman.conf

[kdemod]
 Server = http://kdemod.ath.cx/repo/current/x86_64

Skal du ha for

i686 legger du inn dette i stede:

[kdemod]
 Server = http://kdemod.ath.cx/repo/current/i686

Så kjører du pacman -Suy og prøv da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...