Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

endrebjorsvik:

 

Arch og Slackware er veldig lik, det som skiller dem er programvare og pakkesystem. Arch har mer up-to-date programvare (hvis du ser bort ifra Slackware Current) og et mer avansert pakkesystem. Frustasjonen er også veldig lik hvis du kommer fra Ubuntu og lignende distroer.

 

Alt i alt ender det opp i om du vil ha bleeding edge eller gjennomtestet programvare.

Lenke til kommentar

Det eg tenker på som ofte frustrarande er det "mindre brukervennlige" pakkesystemet til slack. Nor har det heldigvis komt seg ein god del med 2.parts pakkehåndterere, men det er fortsatt ikkje ein fullgod løysing.

 

Eg gjekk vekk frå slack etter at eg vart lei av å leite halve nettet rundt etter pakker, og å løyse lange og tildels kompliserte avhengigheter.

(foo avhenger av bar-2.0, men å oppgradere bar til 2.0 får foobar til å slutte å fungere, som igjen får foo til å miste funksjoner og så vidare)

Lenke til kommentar

Et lite sløvt problem:

 

Når jeg putter i en dvd og lukker rommet så skjer ingenting, jeg må trykke dvd under min datamaskin for å få tilgang til filene.

Jeg kan starte vlc, velge dvd så starter den men dør.

Det samme gjør mplayer.

 

Vlc og mplayer klager over følgende:

X Error of failed request:  BadAlloc (insufficient resources for operation)

  Major opcode of failed request:  139 (XVideo)

  Minor opcode of failed request:  19 ()

  Serial number of failed request:  85

  Current serial number in output stream:  86

 

Hva vil dette si?

Og hvorfor finnes det ingen som helst guide noen sted som nevner et realt oppsett av automount for dvd/cd i gnome?

 

Bare så rart at det ikke går automatisk, jeg gjorde også følgende:

gpasswd -a USERNAME optical

gpasswd -a USERNAME storage

 

Men det hjalp ikke, men det fjernet iallefall en advarsel så sa kan ikke mounte p.g.a rettighet opplegg.

Er ekstremt lei dette, det eneste programmet som bruker dvd rommet riktig er k3b.

 

Edit:

Det virker rett og slett som at et sted ligger det en sperre som nekter programmene i å spinne opp dvd eller noe. Den kan init liksom, men ikke noe mer. :S

 

Update:

Etter en pacman -suy, fikset dette problemet seg.

Nå er lyden total fucked siden den oppdaterte esd i sammeslengen.

Velger jeg automatisk lyd, og tester med esd aktivert krasjer lydvinduet.

Så nå funker ikke esd igjen, nydelig.

Fant den gamle esdpakken i chachen, installerte den igjen og nå funker iallefall alt. =)

Endret av rat911
Lenke til kommentar
endrebjorsvik:

 

Arch og Slackware er veldig lik, det som skiller dem er programvare og pakkesystem. Arch har mer up-to-date programvare (hvis du ser bort ifra Slackware Current) og et mer avansert pakkesystem. Frustasjonen er også veldig lik hvis du kommer fra Ubuntu og lignende distroer.

 

Alt i alt ender det opp i om du vil ha bleeding edge eller gjennomtestet programvare.

8634431[/snapback]

Arch er også en skikkelig community-distro, der hvor Slackware er mer Pat's distro ;)

 

Jeg foretrekker Arch pga. bedre pakkesystem og fordi jeg liker ideen med rolling release. Men Slackware er absolutt ingen dårlig distro det heller. Begge er veldig like ved at de gir veldig rene og minimale installasjoner, uten masse distro-tilpasninger og grafiske konfigurasjonsverktøy.

 

En ulempe med Arch, som gjør at jeg ikke vil anbefale den folk som har lite peil på data (eller rett og slett ikke gidder å sette seg inn i noen ting), er at alle de hyppige oppdateringene kan skape små problemer her og der. Av og til må man gjøre noen manuelle endringer i config-filer og slikt, men det er ikke ofte.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Arch er også en skikkelig community-distro, der hvor Slackware er mer Pat's distro ;)

 

Jeg foretrekker Arch pga. bedre pakkesystem og fordi jeg liker ideen med rolling release. Men Slackware er absolutt ingen dårlig distro det heller. Begge er veldig like ved at de gir veldig rene og minimale installasjoner, uten masse distro-tilpasninger og grafiske konfigurasjonsverktøy.

 

Helt enig, Arch har den programvaren som brukerne vil at skal være tilgjengelig, i Slackware er det bare den programvaren Pat vil skal være med.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
Slackware er egentlig en ganske åpen distro, er ikke så vanskelig å bidra. Selv så liker jeg distroer som har en skikkelig leder.

8635990[/snapback]

Du har nok rett der. Uansett satte jeg det litt på spissen angående Arch vs Slackware ;)

 

av-54893.png

Litt off-topic, men hvem er egentlig denne røykeavhengige mannen? Har sett dette bildet mange steder, inkludert mer nerdete ASCII-varianter :p

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

At Slackware har Tux med pipe er vel et tegn for å markere at Slackware er den eldste gjenlevende linux-distroen. Slackware var opprinnelig et patch-sett til SLS (Softlanding Linux System), verdens aller første moderne linux-distro. Men da Slackware var en såpass kraftig forbedring av SLS tok Slackware isteden over for SLS. Slackware skriver seg helt tilbake til '92-'93 før Redhat, Debian osv. kom ut. Bestefedre røyker ofte pipe, og bestefedre pleier jo å være ganske langt oppi årene.

Så det må jo være noe med den distroen som gjør at den fremdeles lever. Neste utgave av Slackware kommer til å bli ganske spennende. 2.4-kjernen forsvinner, gcc4 blir standard kompilator, compiz kommer inn med X.Org 7.2 osv. Masse snadder med andre ord.

Lenke til kommentar
Kansje også legge til at den kommer til å bruke xorg 7.3, ikke 7.2, xmms er erstattet med Audacious, Pidgin er tatt vekk.

8636498[/snapback]

Husket ikke om det var X.Org 7.2 eller 7.3, poenget er i hvert fall at vi snakker modulær X.Org. Vet at XMMS er fjernet og erstattet med Audacious. Litt synd, egentlig. Liker XMMS svært godt og bruker fortsatt XMMS som musikkavspiller. At Pidgin er fjernet er ikke akkurat noe stort tap sånn som folkene bak Pidgin holdt på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...