Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Nå aner jeg ikke egentlig hva hotplug gjør, men hvis du kommenterer ut slik som under, hva skjer da?

 

# This is a list of hotpluggable network interfaces.
# They will be activated automatically by the hotplug subsystem.
#mapping hotplug
#       script grep
#       map eth0

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
      address 192.168.2.120
      netmask 255.255.255.0
#       network 192.168.2.0
#      broadcast 192.168.2.255
      gateway 192.168.2.1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 20GB upartisjonert plass til overs på den ene disken min, så jeg har lyst til å prøve en distro til. Jeg har brukt Ubuntu daglig i noen måneder nå, og har prøvd det jevnt og trutt i kanskje et år.

I går greide jeg å formatere/partisjonere en disk, legge inn filsystem og montere den fast. Alt i terminalen.

 

Hvilken distro kan være morsom å prøve? Slackware?

Debian vil vel være rimelig lik Ubuntu. Vil Fedora Core være veldig lik Ubuntu?

 

Edit: Holder det med de tre første CD'ene til Slackware? Kanskje til og med bare de to første?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Jeg har 20GB upartisjonert plass til overs på den ene disken min, så jeg har lyst til å prøve en distro til. Jeg har brukt Ubuntu daglig i noen måneder nå, og har prøvd det jevnt og trutt i kanskje et år.

I går greide jeg å formatere/partisjonere en disk, legge inn filsystem og montere den fast. Alt i terminalen.

 

Hvilken distro kan være morsom å prøve? Slackware?

Debian vil vel være rimelig lik Ubuntu. Vil Fedora Core være veldig lik Ubuntu?

8630136[/snapback]

Print ut denne; http://kde-files.org/CONTENT/content-files...imeline-7.2.png Fest den på en vegg, lukk øynene - og kast en pil :!:

 

Ev. les test av topp ti hos distrowatch: http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Lenke til kommentar
Er det hardware RAID ser jo linux det som en disk, ergo du installerer som vanlig.

8630259[/snapback]

 

Hvordan kan jeg så konfigurere RAIDet, da? Velge mellom RAID1 og RAID0? I installasjonen ser nemlig ubuntu det som to disker, den ene har "RAID1" et sted i navnet, andre er bare oppgitt som en disk. Men begge partisjoneres av installeren. :/

Lenke til kommentar
Jeg har 20GB upartisjonert plass til overs på den ene disken min, så jeg har lyst til å prøve en distro til. Jeg har brukt Ubuntu daglig i noen måneder nå, og har prøvd det jevnt og trutt i kanskje et år.

I går greide jeg å formatere/partisjonere en disk, legge inn filsystem og montere den fast. Alt i terminalen.

 

Hvilken distro kan være morsom å prøve? Slackware?

Debian vil vel være rimelig lik Ubuntu. Vil Fedora Core være veldig lik Ubuntu?

 

Edit: Holder det med de tre første CD'ene til Slackware? Kanskje til og med bare de to første?

8630136[/snapback]

 

prøv archlinux. Er stort sett mindre frustrerande enn slackware.

Lenke til kommentar
Hvorfor er Slackware så frustrerende?

8632748[/snapback]

Det samme sier jeg om de såkalte nybegynnervennlige linux-distroene. Smaken er som baken, den er delt. Selv foretrekker jeg Slackware og de tyngre BSD/UNIX-versjonene, som FreeBSD/OpenBSD og Solaris 10. Hvorfor? Fordi jeg har full kontroll og kan forme systemet akkurat slik jeg vil. Men jeg har ingen problemer med å anbefale Ubuntu til nybegynnere selv om jeg ikke vil ha Ubuntu på mine systemer.

Lenke til kommentar
Har ikke Slackware i det minste GUI?

Hva mener du? At ikke Arch har et grafisk grensesnitt?

8632846[/snapback]

Arch har ikke grafisk grensesnitt i utgangspunktet. Det har vel Slackware.

 

Eller fikser man GUI i arch så enkelt som:

pacman -S kde

?

 

 

Edit:

Hvorfor er Slackware så frustrerende?

8632748[/snapback]

Det samme sier jeg om de såkalte nybegynnervennlige linux-distroene. Smaken er som baken, den er delt. Selv foretrekker jeg Slackware og de tyngre BSD/UNIX-versjonene, som FreeBSD/OpenBSD og Solaris 10. Hvorfor? Fordi jeg har full kontroll og kan forme systemet akkurat slik jeg vil. Men jeg har ingen problemer med å anbefale Ubuntu til nybegynnere selv om jeg ikke vil ha Ubuntu på mine systemer.

8633080[/snapback]

Jeg tenkte mer på hvorfor Slackware skulle være mer frustrerende enn Arch Linux. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...