RattleBattle Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Nå aner jeg ikke egentlig hva hotplug gjør, men hvis du kommenterer ut slik som under, hva skjer da? # This is a list of hotpluggable network interfaces. # They will be activated automatically by the hotplug subsystem. #mapping hotplug # script grep # map eth0 # The primary network interface auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.2.120 netmask 255.255.255.0 # network 192.168.2.0 # broadcast 192.168.2.255 gateway 192.168.2.1 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 (endret) Jeg har 20GB upartisjonert plass til overs på den ene disken min, så jeg har lyst til å prøve en distro til. Jeg har brukt Ubuntu daglig i noen måneder nå, og har prøvd det jevnt og trutt i kanskje et år. I går greide jeg å formatere/partisjonere en disk, legge inn filsystem og montere den fast. Alt i terminalen. Hvilken distro kan være morsom å prøve? Slackware? Debian vil vel være rimelig lik Ubuntu. Vil Fedora Core være veldig lik Ubuntu? Edit: Holder det med de tre første CD'ene til Slackware? Kanskje til og med bare de to første? Endret 16. mai 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Noen som har kjappe tips til oppsett av hardware-raid ved install av ubuntu server-edition? Kan ikke finne noen steder i installeren som nevner RAID og hvordan jeg konfigurerer dette. :/ Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Er det hardware RAID ser jo linux det som en disk, ergo du installerer som vanlig. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Jeg har 20GB upartisjonert plass til overs på den ene disken min, så jeg har lyst til å prøve en distro til. Jeg har brukt Ubuntu daglig i noen måneder nå, og har prøvd det jevnt og trutt i kanskje et år.I går greide jeg å formatere/partisjonere en disk, legge inn filsystem og montere den fast. Alt i terminalen. Hvilken distro kan være morsom å prøve? Slackware? Debian vil vel være rimelig lik Ubuntu. Vil Fedora Core være veldig lik Ubuntu? 8630136[/snapback] Print ut denne; http://kde-files.org/CONTENT/content-files...imeline-7.2.png Fest den på en vegg, lukk øynene - og kast en pil :!: Ev. les test av topp ti hos distrowatch: http://distrowatch.com/dwres.php?resource=major Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. mai 2007 Del Skrevet 16. mai 2007 Er det hardware RAID ser jo linux det som en disk, ergo du installerer som vanlig. 8630259[/snapback] Hvordan kan jeg så konfigurere RAIDet, da? Velge mellom RAID1 og RAID0? I installasjonen ser nemlig ubuntu det som to disker, den ene har "RAID1" et sted i navnet, andre er bare oppgitt som en disk. Men begge partisjoneres av installeren. :/ Lenke til kommentar
j-- Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Under boot, før en eventuelt boot loader, vil du måtte trykke F6 eller tilsvarende for å komme inn i menyen til RAIDkortet. Der konfigruerer du RAIDet. (ps: helt sikker på at det er hwraid?) Lenke til kommentar
dabear Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Til alle *nix-ere; gratulerer med dagen Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Jeg har 20GB upartisjonert plass til overs på den ene disken min, så jeg har lyst til å prøve en distro til. Jeg har brukt Ubuntu daglig i noen måneder nå, og har prøvd det jevnt og trutt i kanskje et år.I går greide jeg å formatere/partisjonere en disk, legge inn filsystem og montere den fast. Alt i terminalen. Hvilken distro kan være morsom å prøve? Slackware? Debian vil vel være rimelig lik Ubuntu. Vil Fedora Core være veldig lik Ubuntu? Edit: Holder det med de tre første CD'ene til Slackware? Kanskje til og med bare de to første? 8630136[/snapback] prøv archlinux. Er stort sett mindre frustrerande enn slackware. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Apropos Arch, hva er egentlig fordelene med den distroen fremfor Ubuntu. Har brukt ubuntu i et år nå, og er ganske fornøyd. Men det ville vært morsomt å prøvd litt mer. Er ikke redd for kommandolinja (: Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Står om arch linux i "hvilken linuxdistro passer for deg?" som er sticky. Har prøvd å installere arch linux. Syntes det var lærerikt, har bare brukt ubuntu i ca. en måned. Endret 17. mai 2007 av Blackslash Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Jeg brukt Arch siden sist sommer og det er et veldig bra system, raskt og effektivt. Du får ingenting gratis og SMP fungerer bra! Noe som betyr en del. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Hvordan er pacman å bruke i forhold til apt. Synes apt er et veldig greit system. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Personlig så foretrekker eg pacman framfor apt-get. Har ikkje prøvd apttitude enda, så deen kan eg ikkje omtale meg om. Det er også mykje enklare å lage egne pakker til arch en til apt baserte distroer, noko som eg ser på som ein stor fordel. Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Overgangen min fra apt til pacman gikk helt på skinner. Pacman er det veldig bra pakkesystem til mitt bruk(vanelig desktop). Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 prøv archlinux. Er stort sett mindre frustrerande enn slackware. 8631978[/snapback] Har ikke Slackware i det minste GUI?Hvorfor er Slackware så frustrerende? Lenke til kommentar
Anonym5656 Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Har ikke Slackware i det minste GUI? Hva mener du? At ikke Arch har et grafisk grensesnitt? Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Anbefaler også Arch Og visst du bruker KDE, prøv KDE-mod. http://kdemod.ath.cx/ Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 Hvorfor er Slackware så frustrerende? 8632748[/snapback] Det samme sier jeg om de såkalte nybegynnervennlige linux-distroene. Smaken er som baken, den er delt. Selv foretrekker jeg Slackware og de tyngre BSD/UNIX-versjonene, som FreeBSD/OpenBSD og Solaris 10. Hvorfor? Fordi jeg har full kontroll og kan forme systemet akkurat slik jeg vil. Men jeg har ingen problemer med å anbefale Ubuntu til nybegynnere selv om jeg ikke vil ha Ubuntu på mine systemer. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 17. mai 2007 Del Skrevet 17. mai 2007 (endret) Har ikke Slackware i det minste GUI? Hva mener du? At ikke Arch har et grafisk grensesnitt? 8632846[/snapback] Arch har ikke grafisk grensesnitt i utgangspunktet. Det har vel Slackware. Eller fikser man GUI i arch så enkelt som: pacman -S kde ? Edit: Hvorfor er Slackware så frustrerende? 8632748[/snapback] Det samme sier jeg om de såkalte nybegynnervennlige linux-distroene. Smaken er som baken, den er delt. Selv foretrekker jeg Slackware og de tyngre BSD/UNIX-versjonene, som FreeBSD/OpenBSD og Solaris 10. Hvorfor? Fordi jeg har full kontroll og kan forme systemet akkurat slik jeg vil. Men jeg har ingen problemer med å anbefale Ubuntu til nybegynnere selv om jeg ikke vil ha Ubuntu på mine systemer. 8633080[/snapback] Jeg tenkte mer på hvorfor Slackware skulle være mer frustrerende enn Arch Linux. Endret 17. mai 2007 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå