Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft er lur, deres strategi er å skape usikkerhet. Noe som resulterer i at firmaer tenker seg to ganger om før de velger en fri løsning, med muligheter for søksmål.

 

Jo mer mediaoppmerksomhet dette får, jo mer gnir Microsoft seg i hendene. Å ignorere hele greia er beste strategi.

Lenke til kommentar

Hei! Jeg holder på å legge inn Ubuntu LAMP-server. Og har noen spørsmål.

 

1. Dette vil være et fullblods-OS uten GUI ikke sant? Jeg vil kunne bruke den til alle andre ting?

 

2: LAMP vil virke ut av boksen?

 

3: Hvordan setter jeg statisk lokal IP?

 

4: Hvordan skal jeg få samba til å fungere fra terminalen?

Lenke til kommentar

Tror kanskje du må konfigurere MySQL en smule, men det finner du ganske mye info om på nettet. For Samba er http://ubuntuguide.org fin. Bytt bare ut gksu gedit med sudo pico, siden du ikke har Gnome.

 

 

Microsoft er lur, deres strategi er å skape usikkerhet. Noe som resulterer i at firmaer tenker seg to ganger om før de velger en fri løsning, med muligheter for søksmål.

 

Jo mer mediaoppmerksomhet dette får, jo mer gnir Microsoft seg i hendene. Å ignorere hele greia er beste strategi.

8625467[/snapback]

Det er i alle fall en dristig taktikk som også kan slå veldig uheldig ut for MS. Jeg hadde i alle fall fått mer respekt for dem, om de tok opp konkurransen på en ordentlig måte.

Lenke til kommentar
I går påstått patentbrudd i fleng. I dag:

http://www.itavisen.no/php/art.php?id=382350

 

Dette blir bare bedre og bedre. Hvorfor frykter dem så mye, når de tross alt har et supert produkt i Vista?

8625107[/snapback]

 

Ehehehe...

Godt sagt. Det han mener er at Linux ikke er dødt som OS, men at det kommunistiske budskapet stadig blir svakere og svakere i Linux. Og at Linux blir mer og mer kommersielt. Snart koster vel Linux penger og kvitter seg med koden de har stjelt fra Microsoft, SCO, etc... og blir en seriøs aktør.

 

Den dagen Linux kvitter seg helt med sine kommuniste tanker, og brenner GNU og GPL på bålet så skal jeg vurdere det til serverbruk, men da må også sikkerheten og mulighetene økes betraklig. Det å slå Windows 2003 Server er så å si umulig, både på pris og i sikkerhet. Men de er velkomne til å prøve.

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Nå har jeg tydeligvis ødelagt noe... Nettverkskortet starter ikke opp, og klager på /etc/network/interfaces "misplaced option"

 

eller noe slik i boot.

 

Reinstall bare? Siden jeg akkurat har innstallert systemet..

 

Kunne ikke sette noe IP-opplysninger under innstall. Automatisk DHCP-install da.

Lenke til kommentar

Får ikke til statisk IP faktisk... /etc/network/interfaces ser slik ut nå:

 

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# This is a list of hotpluggable network interfaces.
# They will be activated automatically by the hotplug subsystem.
mapping hotplug
       script grep
       map eth0

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
       address 192.168.2.120
       netmask 255.255.255.0
       network 192.168.2.0
       broadcast 192.168.2.255
       gateway 192.168.2.1

 

Når jeg restarter nettverket får jeg feilmeldingen:

Don't seem to be have all the variables for eth0/inet.
Failed to bing up eth0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...