Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Og, kan noen gi meg en fornuftig forklaring på hvorfor min kjære server (ubuntu) ikke vil på nett lenger? Får kontakt lokalt, men den har ikke kontakt med omverdnen..

8602645[/snapback]

 

Du har ikke restartet routeren eller noe så portene dine har blitt stengt igjen? Eller kan din egen server har skiftet ip-adresse så den ikke samsvarer ipen du har åpnet port til i routeren din.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan fyller man ut skjemaet på Shipit?

Nå har jeg fylt det ut slik, men det får meldingen: "Shipping to your country requires a postcode, but you didn't provide one. Please enter one below."

Postnummeret skal fylles inn i punktet "Postal Code/ZIP".

8602774[/snapback]

Men skal poststedet stå alene i adressen da?
Lenke til kommentar
Hvordan fyller man ut skjemaet på Shipit?

Nå har jeg fylt det ut slik, men det får meldingen: "Shipping to your country requires a postcode, but you didn't provide one. Please enter one below."

 

Name: Endre

Address: Gateveien 13

5060 Poststedetmitt

City/town: Bergen

State/province:

Postcode: 5060

Country: Norway

Phone: 66556655

8602600[/snapback]

Du fyller bare inn postnummeret.

 

Redigert: Det gjør ikke noe om postnummeret står der i tillegg. Så lenge posten skjønner det så er alt i orden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Og, kan noen gi meg en fornuftig forklaring på hvorfor min kjære server (ubuntu) ikke vil på nett lenger? Får kontakt lokalt, men den har ikke kontakt med omverdnen..

8602645[/snapback]

 

Du har ikke restartet routeren eller noe så portene dine har blitt stengt igjen? Eller kan din egen server har skiftet ip-adresse så den ikke samsvarer ipen du har åpnet port til i routeren din.

8602753[/snapback]

 

Nei, ifconfig rapporterer riktig lokal IP. Og routeren er i orden. Dessuten, om portene jeg hadde forwardet hadde blitt resatt, så hadde jo serveren hatt nett allikevel.

 

Nettet ser slik ut:

www ---> router (4x 100Mbps porter)
            |    |      |      |
          server  PC   PC   ledig

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar
Solaris 10 bruker GRUB som boot-loader.

8602489[/snapback]

 

Jeg kan ikke noe om Solaris - frister å si "en ting om gangen" siden jeg holder på med Linux. Men er dette en live-dvd sånn at jeg kan teste litt for å se? Forstår du synes Solaris er bedre for server, men hvorfor? Kanskje vi burde hatt en Solaris tråd her :) Jeg får se litt på den noob-guide-vidoen :blush:

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke noe om Solaris - frister å si "en ting om gangen" siden jeg holder på med Linux. Men er dette en live-dvd sånn at jeg kan teste litt for å se? Forstår du synes Solaris er bedre for server, men hvorfor? Kanskje vi burde hatt en Solaris tråd her :)  Jeg får se litt på den noob-guide-vidoen :blush:

8603351[/snapback]

Vi har et BSD/UNIX-forum her, så det er bare å starte. Har også skrevet om Solaris 10 i tråden "Hvilken BSD- eller UNIX-versjon passer for deg?" hvor du kan lese om hva Solaris egentlig inneholder av funksjoner.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke noe om Solaris - frister å si "en ting om gangen" siden jeg holder på med Linux. Men er dette en live-dvd sånn at jeg kan teste litt for å se? Forstår du synes Solaris er bedre for server, men hvorfor? Kanskje vi burde hatt en Solaris tråd her :)  Jeg får se litt på den noob-guide-vidoen :blush:

8603351[/snapback]

Vi har et BSD/UNIX-forum her, så det er bare å starte. Har også skrevet om Solaris 10 i tråden "Hvilken BSD- eller UNIX-versjon passer for deg?" hvor du kan lese om hva Solaris egentlig inneholder av funksjoner.

8603384[/snapback]

Takk for linken stigfjel, da var det lest. Veldig interessant(og god info), men uten tvil langt mer enn hva jeg er ute etter. Tror jeg holder meg til en ting – så kan jeg lære det tilstrekkelig enn to dårlig.

Lenke til kommentar
Takk for linken stigfjel, da var det lest. Veldig interessant(og god info), men uten tvil langt mer enn hva jeg er ute etter. Tror jeg holder meg til en ting – så kan jeg lære det tilstrekkelig enn to dårlig.

8603501[/snapback]

Det er vel liten tvil om at GNU/Linux er et mer allround OS pr idag, og vil for de fleste være bedre egnet til desktopbruk enn både *BSD og Solaris. For mer avanserte brukere, og til serverbruk blir det nok mer hipp som happ, og det skader jo aldri å evaluere flere alternativer. Alle har sine styrker og svakheter.

 

Men GNU/Linux har flere brukere, slik at det er større sjangse for å kjenne noen som kan gi en hjelpende hånd. Hardware-støtten er også bedre, og det er mye enklere å installere og komme i gang med (litt avhengig av distro såklart ;) ). Det er også generelt enklere å installere software og holde systemet oppdatert via apt-get og liknende. Det er også større sjangse for å finne versjoner av software til linux enn andre "særere" unix-liknende OS, selv om dette til en viss grad kan overkommes med løsninger for linux-bnærkompatibilitet

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Har du nettilgang, kan du laste ned Solaris 10 som et CD-sett også. Det tar vel ca 5 CD'er, tror jeg.

8605511[/snapback]

 

Var det jeg endte opp med å gjøre, men ble ganske lei etterhvert når installasjonen begynte å trekke ut i det lange og brede. :/

8605552[/snapback]

Har du spec's på den SunBlade 150 serveren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...