Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Prøver å lære meg og jobbe i terminal jeg. Har et lite spm:

er det en kommando som kan åpne en fil i filtypens standardapplikasjon?

Hvis jeg vil åpne en film nå må jeg jo skrive "totem filmnavn.avi" etc. Er det sånn det må gjøres bare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver å lære meg og jobbe i terminal jeg. Har et lite spm:

er det en kommando som kan åpne en fil i filtypens standardapplikasjon?

Hvis jeg vil åpne en film nå må jeg jo skrive "totem filmnavn.avi" etc. Er det sånn det må gjøres bare?

8565415[/snapback]

Bruker du gnome, så kan du iallefall:

gnome-open fil.type

Lenke til kommentar
Og skjermkortdriverene dine er installert og fungerer?

8572181[/snapback]

Ja, alt funker fint.

Det eneste problemet er akkurat dette lille problemet under videoavspilling.

Jeg bruker de vanlig i810 driverne, laptopen er en HP nc6320 med Archlinux.

Lenke til kommentar

Det er en latterlig tolkning fra IDG: "En typisk Linux-bruker har begrensede it-ferdigheter" -> "Linux-brukeren kan lite om it"

Jeg ville vært mer overrasket og bekymret om en typisk Linux-bruker mente at han hadde ubegrensede it-ferdigheter.

Er det ikke et uttrykk som går noe slik: "Jo mer man vet, jo mer vet man at man ikke vet alt."

Det at mange av brukerne er i 20-årene og ikke ferdig med utdannelsen sin, tyder jo også på et veldig høyt utdannelsenivå blant brukerne. Videre er det jo betryggende at av de som ikke er under utdannelse, hele 32,9 prosent av alle brukerne, har jobb innen it-bransjen. Noe jeg tolker til at det er lett å få en relevant jobb om man har erfaring med OpenSUSE.

Ellers så er det litt dumt at IDG generaliserer ved å si "en typisk Linux-bruker" når undersøkelsen bare gjelder OpenSUSE. Det blir litt som å trekke konklusjoner om "en typisk Windows-bruker" ut i fra en undersøkelse som kun gjelder brukere av Windows 2003 Server.

Egentlig synes jeg artikkelen sier mer om IDG Computerworld enn om Linux-brukere. Hvis man vil vite mer om OpenSUSE-brukere så bør man heller lese kilden selv. (Link noen sider tilbake i tråden)

Lenke til kommentar
Dere har vel sett denne;

Linux-brukeren kan lite om it (Link)

8573269[/snapback]

Den artikkelen er åpenbart skrevet av en person som ikke kan statistikk.

Den største gruppen svarpersoner, 35,7 prosent, vurderer sine egne tekniske ferdigheter som begrensede, selv om de omtaler seg som erfarne pc-brukere.

Det artikkelen ikke nevner, er at over halvparten (59,7%) har tekniske ferdigheter som er høye nok til å arbeide i IT-sektor og administrere servere.

Experienced user with technical skills: you run a server and/or deploy software. - 26.8%

Professional knowledge: with your expertise you earn money in the IT environment - 32.9%

Bare en av tre, 32,9 prosent angir at it-ferdighetene er gode, og bruker dem blant annet til å jobbe i it-bransjen.

1. Setningen er delt opp på en sånn måte at inntrykket er at kun 32.9% angir at IT-ferdighetene er gode, mens realiteten er at 32.9% har IT-ferdigheter gode nok til å arbeide i IT-bransjen (mao: høyere utdannelse innen IT).

2. Jeg skulle gjerne likt å se tilsvarende tall for Windows-brukere. Jeg tipper en lik undersøkelse ville gitt et tall på mellom 5% og 10%.

Hvis du bruker Linux på din egen pc, er du sannsynligvis en mann i 20 årene. Sjansen er også stor for at du ikke er ferdig med utdannelsen din.

Kun 25% svarte at de ikke var ferdig med utdannelsen sin. 46.5% svarte at de var i arbeid. 28% svarte "Annet". Ja, 25% regnes som en "stor sjanse", men artikkelen fremstiller det på en måte som gjør at folk tror det er mer enn det egentlig er.

Dessuten stiller jeg spørsmålstegn ved en undersøkelse som kun er utført for én distribusjon (som til og med er en av de mer "entusiast"-relaterte distribusjonene (sammenlignet med f.eks. RHEL og SLES)), og over så kort tidsrom som 3 måneder. Hvis undersøkelsen hadde blitt utført av Ubuntu, hadde en hatt drastisk flere brukere med lav IT-kompetanse, hvis undersøkelsen hadde blitt utført av Red Hat, ville en fått drastisk flere brukere med høy IT-kompetanse og arbeid i IT-sektor.

Skjønner forresten ikke hvorfor journalisten ikke (mis)brukte undersøkelsen litt mer, for han kunne fått mye mer utav det (og en heftig flamestorm etterpå): Kun 5% i undersøkelsen bruker Ubuntu. Ser for meg overskriften;

Kun 5% bruker Ubuntu

I en ny, stor undersøkelse av linux-miljøet, er det slått fast at bare 5% av de spurte linux-brukerne kjører Ubuntu, en distribusjon som ellers regnes som svært utbredt. Det pengesterke selskapet Canonical, som står bak distribusjonen, benekter villedende markedsføring. Les mer..

Lenke til kommentar
Det vil med andre ord si at Linux ikke er så vanskelig. ;)

8574348[/snapback]

Det kommer vel litt an på distro, da.

8574363[/snapback]

Neida, men uansett utfall av den undersøkelsen, hadde det blitt vinklet negativt. Hadde de fleste brukerne jobbet i IT-bransjen, ville dette kun vært for nerder.

Lenke til kommentar

Jeg går på en videregående skole i Oslo som heter John Bauer. Her får alle hver sin bærbare pc osv. Poenget er at disse kommer med Windows, Office og hele pakka.

Jeg tok i dag opp med skolens dataansvarlige at jeg heller ønsket Linux og lurte på om dette var mulig. Han sa at nei,dette var ikke ønsket. Nevnte noe om at alle skulle få sitt domene etterhvert og at jeg da ikke ville få nett gjennom Linux.

Men videre sa han at hvis jeg sendte en melding med god argumentering for hvorfor jeg ønsket å kjøre Linux skulle han vurdere det.

Så,det jeg lurer på da er hvilke punkter dere mener jeg få med. Har uten tvil tenkt å linke til 101 grunner til å velge linux, men bør også argumentere litt utover det.

Tenker å nevne at jeg er prinsipielt i mot Microsoft og lukket programvare, og få med at Linux er langt mer stabilt,mindre ytelseskrevende og har langt større muligheter innen software.

Setter pris på alle synspunkter.

Lenke til kommentar
Jeg går på en videregående skole i Oslo som heter John Bauer. Her får alle hver sin bærbare pc osv. Poenget er at disse kommer med Windows, Office og hele pakka.

Jeg tok i dag opp med skolens dataansvarlige at jeg heller ønsket Linux og lurte på om dette var mulig. Han sa at nei,dette var ikke ønsket. Nevnte noe om at alle skulle få sitt domene etterhvert og at jeg da ikke ville få nett gjennom Linux.

Men videre sa han at hvis jeg sendte en melding med god argumentering for hvorfor jeg ønsket å kjøre Linux skulle han vurdere det.

Så,det jeg lurer på da er hvilke punkter dere mener jeg få med. Har uten tvil tenkt å linke til 101 grunner til å velge linux, men bør også argumentere litt utover det.

Tenker å nevne at jeg er prinsipielt i mot Microsoft og lukket programvare, og få med at Linux er langt mer stabilt,mindre ytelseskrevende og har langt større muligheter innen software.

Setter pris på alle synspunkter.

8576759[/snapback]

Høres ut som et bra tilltak, men jeg ville kanskje ikke ytret meg om at jeg var i mot Microsoft. Bør kanskje heller si at du vet hvilket potensial som ligger i Microsoft men at Linux fyller dine krav bedre det MS kan. Bare en tanke :)

Lenke til kommentar

Er det din laptop? Det vil si, er den din til odel og eie?

Viss ja; gi beng i hva han sier, linux skal kunne logge seg på windows domener og VPN, spesielt har networkmanager gjort dette enklere.

Viss nei; leier du laptopen. Da bør du sørge for å bruke den slik den var ment å gjøre. Å legge inn nytt OS vil da kunne være problematisk for sysadmin, mht reperasjon++.

I tillegg kan jeg jo nevne at jeg heller ville foretrukket MS Word over OOo writer pga den overlegne ordlista og feilrettingsfunksjonene (og kyrsjo: jeg veit du er uenig :p).

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...