Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skype er nå på 1.3, mens det er 1.4 som er på vei. Windows ligger på 3.2, og Mac på 2.6. Vi er alltid nedprioritert. Uansett positivt at det iallefall finnes Linux-versjon av Skype.

8543546[/snapback]

Du kan ikke bruke versjonsnumre for å sammenligne. Wine har vært under utvikling i 14 år nå, og de er ikke lenger enn 0.9.36. Betyr det at Wine er håpløst utdatert i forhold til "konkurrenten" Cedega, som er kommet til 6.0? :)

8543626[/snapback]

Jeg sammenlignet ikke mellom forskjellige programmer da. Uansett, det er sant som du sier at det blir litt for enkelt å bruke versjonsnummer. :)

Lenke til kommentar

Gakkakk; det bestemmes helt og holdent av koderen av nettsida. Det kan enten være ei undermappa, være et resultat av mod_rewrite, eller noen som har lekt seg med REQUEST_STRING som kommer til serveren. Forøvrig er du i en frie kafeen, ikke webkafeen ;)

edit; okay, men lar svaret stå jeg :p

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Pidgin kommer til å bli standard i Ubuntu, den tar over for Gaim.

8548620[/snapback]

Pidgin tar ikke over for GAIM, Pidgin ER GAIM. :p

Tar litt tid før den oppdaterte versjonen kommer inn i repos, fikk ikke til nye Frozen Bubble for i Feisty Fawn, selv om den hadde vært tilgjengelig i månedsvis...

Lenke til kommentar

Noen som er student på NTNU her inne? Jeg sliter med å koble meg på mitt hjemmerområde. Eneste informasjonen jeg fant var dette:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
====== Oppkobling av hjemmeområde fra linux ======

===== I KDE Konqueror =====

Sett inn følgende URL:

smb://WIN-NTNU-NO\<brukernavn>@smb.nt.ntnu.no/

===== I Gnome desktop =====

Velg "File"->"Open Location" (Ctrl-L)

I innloggingsdialogen skal Domain være "win-ntnu-no"

===== smbmount(8) =====

smbmount(8) kan også benyttes til oppkobling av filområdene, fortrinnsvis via mount(8)

Eks på oppkobling av \\smb.nt.ntnu.no\bt:

mount -t smbfs //smb.nt.ntnu.no/bt /mnt/tmp -o username=bt/win-ntnu-no,password=xxxxxxxx

NB! Kommandolinja kan leses av evt andre brukere på lokal maskin med ps(1).

For å slippe å ha passordet på kommandolinja kan du bruke opsjonen "-credentials" som beskrevet i mansiden til smbmount(8). Pass på at ikke andre kan lese credential-filen.

==== Via ssh(1) ====

For å benytte smbmount fra eksterne nett, trådløse nett eller for å kryptere trafikken kan du benytte ssh-tunnelering. Du må da opprette en ssh-forbindelse til login.nt.ntnu.no med opsjonen "-L nnnn:smb.nt.ntnu.no:445" der "nnnn" er et ledig portnummer på lokal maskin. Du må så henvise smbmount til den porten:

ssh -f -N -L 3333:smb.nt.ntnu.no:445 -l bt login.nt.ntnu.no

mount -t smbfs //localhost/bt /mnt/tmp -o username=bt/win-ntnu-no,password=xxxxxxxx,port=3333

Opsjonene -f -N er her brukt for å legge tunnellen i bakgrunnen, evt etter at ssh har spurt om passord.

==== Automatisk oppkobling ====

Du kan gjøre oppkoblingen automatisk ved oppstart med fstab(5) eller etter behov med automount(8). Hvis du benytter ssh-tunnell må den eksistere på forhånd.

==== Kjente problemer ====

Det kan være vanskelig å "rive løs" en montering hvis nettet i mellom går ned. Jeg vil derfor anbefale automount.

Edit: Og denne: http://infoweb.ntnu.no/hjemmetilkobling/unix/smbmount.html

Edit2: Jeg får bare connection timeout når jeg prøver å connecte.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

marsan: og hvilken fremgangsmåte var det du prøvde, men ikke fikk til?

Jeg vet ikke om du med "koble på hjemmeområde" mener montere den med f.eks. smbmount, men hvorfor bruke SMB/Samba hvis en ikke må? ;-) Du kan jo bruke SSH, f.eks. velg Places->Connect to server... , velg SSH som type, port 22, server: login.stud.ntnu.no (det var kanskje et annet hjemmeområde du egentlig skulle til?), om du ikke vet stien til hvor området ditt ligger så vil du havne i / om du ikke spesifiserer (evt logg inn med ssh i en terminal og skriv pwd når du står i ~ så finner du hjemmekatalogen din), angi brukernavnet ditt på servern og gi et navn til forbindelsen din og velg Connect. Deretter finner du SSH-tilkoblingen i lista under Places. (har du norsk språk får du gjette oversettelsene selv).

PS: Kanskje det hadde vært lurest å lage en egen tråd for dette problemet.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...