Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-df17e

Jammen da er det jo greit :)

 

Uansett foretrekker jeg Gaim fremfor aMsn - jeg driter rett og slett i ting som webcam.

aMsn og TCL tullet sitt ødlegger også desktopen min litt syntes jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror den er en smule gammel:

Linux: Yahoo! Messenger runs on the Intel chipset and has been tested on RedHat 6.2, 7.2 and 8 and 9; Debian Woody

 

FreeBSD: Yahoo! Messenger has been tested on FreeBSD 4.5.

 

These packages require X Windows, GTK 1.2 or greater, openssl 0.9.6 or greater and gdk-pixbuf 0.8.0 or greater

 

Jeg tror nok faktisk Gaim kan gjøre like mye på Yahoo som denne Yahoo-klienten kan.

Lenke til kommentar

Det er en eller annen bug med aMSN og Ubuntu, som gjør at fontene ikke er Anti-aliased (norsk?). Det fikser dette scriptet på en enkel måte. 0.97b er blitt riktig fin iforhold til 0.96, men det er vel mest utseendemessig og ikke funksjonsmessig.

 

Jeg bruker både aMSN og Gaim. Foretrekker aMSN for MSN, og Gaim for Yahoo!. Det offisielle Yahoo! Messenger-programmet til Linux er virkelig tragisk. Sånn går det når det ikke er blitt oppdatert på flere år. Det samme er i ferd med å skje med Skype også. :( Yahoo! har nylig oppdatert programmet sitt for Mac da, som var på samme nivå som Linux-versjonen før.

 

Edit: litt mer info

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Hvordan bytter jeg oppløsning uten GUI?

 

Får opp en feilmelding på laptopen min (første gang jeg prøver noe annet enn windows på den).

 

OS: Ubuntu 7.04

GPU: ATI Radeon x1400

 

Feilmeldingen er noe sånnt: "Screen(s) found, no usable configuration(s)"

 

Tips?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Hvordan bytter jeg oppløsning uten GUI?

 

Får opp en feilmelding på laptopen min (første gang jeg prøver noe annet enn windows på den).

 

OS: Ubuntu 7.04

GPU: ATI Radeon x1400

 

Feilmeldingen er noe sånnt: "Screen(s) found, no usable configuration(s)"

 

Tips?

Det betyr noe som "konfigurasjonsfilen er syntaktisk korrekt, men av en eller annen grunn så er ikke innstillingene for skjerm/grafikkort brukbar". Jeg ville sjekket loggen til X.org i /var/log . Det er en mulighet for at den driveren du bruker ikke støtter den oppløsningen/oppfriskningsfrekvensen du har valgt.

 

Hvis vi antar at det er installasjonsprogrammet som har satt opp /etc/X11/xorg.conf, så gjetter jeg på at driveren som brukes ikke støtter grafikkortet ditt. Du kan prøve å installere fglrx-driveren. Gjør du dette vha. APT - ubuntu sitt eget pakkesystem så er det plankekjøring.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Det samme er i ferd med å skje med Skype også.

 

På digg informeres det om en oppdatering av skype(men i kommentarene klager de på at den uansett ligger langt bak wintendo versjonen).

8543446[/snapback]

 

Skype er nå på 1.3, mens det er 1.4 som er på vei. Windows ligger på 3.2, og Mac på 2.6. Vi er alltid nedprioritert. Uansett positivt at det iallefall finnes Linux-versjon av Skype.

Lenke til kommentar
Det samme er i ferd med å skje med Skype også.

 

På digg informeres det om en oppdatering av skype(men i kommentarene klager de på at den uansett ligger langt bak wintendo versjonen).

8543446[/snapback]

 

Skype er nå på 1.3, mens det er 1.4 som er på vei. Windows ligger på 3.2, og Mac på 2.6. Vi er alltid nedprioritert. Uansett positivt at det iallefall finnes Linux-versjon av Skype.

8543546[/snapback]

 

Du kan ikke bruke versjonsnumre for å sammenligne. Wine har vært under utvikling i 14 år nå, og de er ikke lenger enn 0.9.36. Betyr det at Wine er håpløst utdatert i forhold til "konkurrenten" Cedega, som er kommet til 6.0? :)

Lenke til kommentar
Uansett positivt at det iallefall finnes Linux-versjon av Skype.

8543546[/snapback]

Sikker på det ;)

 

Ikke så sikker på at k3b hadde vært der den er nå om Nero alltid hadde levert en dårlig løsning for GNU/Linux. Tipper at Skype-protokollen hadde blitt knekt og vi hadde hatt skikkelig Skype-klienter både i QT og GTK nå om det ikke alt fantes en brukelig løsning. Samme kan sies om Flash hadde ikke Adobe laget den dårlige spilleren sin ville sikkert Gnash eller at annet prosjekt fått mye mer oppmerksomhet og kommet mye lengre. De ville både hatt flere brukere som gir flere bug-rapporter og mange ville laget patcher eller vært utviklere osv. Liker meget dårlig alle disse halveisløsningene fra komersielle aktører. Frykter dette blir verre nå som Dell begynner å tilby GNU/Linux. Håper det er nok åpen kildekode evangelister (som noen liker å kalle oss) på de rette plassene og med den rette juridiske aparatet bak seg(strenge lisenser) til å hindre en slik utvikling. Den dagen de store distroene(eller hw-produsenter) begynner å shippe med ufri kode kommer det til å gå fort nedover. Hva skal da motivasjonen for komersielle aktører til å lage åpen løsninger da være.

Lenke til kommentar

Jeg installerte NeroLinux 3 Beta på mitt Slackware-system (ja, RPM-pakker ser ut til å kunne la seg installere på Slackware). Fordelen NeroLinux har over k3b er at NeroLinux 3 også takler Blueray og HD-DVD. Det ser nå ut til at Nero skal begynne å prioritere GNU/Linux en god del mer enn hva som har vært tilfelle tidligere. NeroLinux 3 ser ganske pent ut, det viker ikke tilbake for Windows-versjonen. Faktisk synes jeg at Linux-versjonen av Nero er penere enn den i Windows-versjonen. Den er mer ryddig. Men nå har ikke jeg behov for å brenne verken Blueray eller HD-DVD, så jeg kommer fortsatt til å bruke k3b til brenning.

Lenke til kommentar

Et alternativ til OpenWengo (denne ser jo ikke så verst ut, for to år siden var det bare en halvveisvirkende beta) og "slemme" Skype er også Ekiga (tidligere Gnomemeeting, finnes for Linux og Windows, men ikke for Mac OS, såvidt jeg vet, men kildekoden er jo fri om noen vil ...). Kan jo være greit å bruke åpne protokoller og kodeker som f.eks. SIP/H.323, fremfor Skypes hemmelige protokoll og Global IP Sound sin proprietære talekodeker. Problemet er vel bare at halve verden allerede har installert Skype og vet hva det er, så det er så strevsomt å få folk til å bytte til noe annet/installere noe i tillegg. Det er akkurat det samme problemet som med alle som bruker proprietære Messenger (versus f.eks. XMPP/Jabber). Folk flest bryr seg fortsatt mest om pris og enkelhet og ikke om teknologien bak, så det er en rimelig håpløs jobb dersom man skal prøve å konvertere "alle de andre" til å bruke åpne standarder/protokoller etter at den proprietære teknologien har vunnet overtaket i markedet. Hipp hurra for nettverkseksternalitetene.

:-/

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...