Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, trenger noe hjelp her. Holder på å innstallere, og sette opp AMP (Apache2 MySQL 5.0 og PHP5.)

 

Får denne feilmeldingen under oppsett av MySQL:


larserik@server:~$ sudo apt-get install mysql-server libapache2-mod-auth-mysql php5-mysql
Leser pakkelister ... Ferdig
Skaper oversikt over avhengighetsforhold ... Ferdig
mysql-server er allerede nyeste versjon.
libapache2-mod-auth-mysql er allerede nyeste versjon.
php5-mysql er allerede nyeste versjon.
0 oppgraderte, 0 nylig installerte, 0 å fjerne og 40 ikke oppgradert.
2 pakker ikke fullt installert eller fjernet.
MÃ¥ hente 0B med arkiver.
Etter utpakking vil 0B ekstra diskplass bli brukt.
Setter opp mysql-server-5.0 (5.0.22-0ubuntu6.06.3) ...
Stopping MySQL database server: mysqld.
Starting MySQL database server: mysqld.
/etc/init.d/mysql: line 100: /etc/mysql/debian-start: No such file or directory
invoke-rc.d: initscript mysql, action "start" failed.
dpkg: Feil ved behandling av mysql-server-5.0 (--configure):
underprosessen post-installation script returnerte feilstatus 1
dpkg: Kravproblem hindrer oppsettet av mysql-server:
mysql-server krever mysql-server-5.0. Men:
 Pakken mysql-server-5.0 er ikke satt opp ennÃ¥.
dpkg: Feil ved behandling av mysql-server (--configure):
kravproblem - setter ikke opp pakken
Det oppsto feil ved behandling av:
mysql-server-5.0
mysql-server
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1) 

 

Løsning?

 

Ubuntu 6.06 er distroen.

 

Samtidig: Hvordan får jeg terminalen til å skjønne norske bokstaver?

Endret av _Ferrari_
Lenke til kommentar

Kildekoden til spca5xx ligger i Synaptics i Ubuntu. Hva må jeg gjøre med den når jeg har lastet den ned?

Installerer/komplierer den seg selv, eller blir den bare liggende som kildekode?

 

Er det bare til å merke av for installasjon, trykke bruk, og så er alt klart til bruk?

 

 

BTW: Er dette en side som er driftet av Creative.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i noen pene skin til OpenOffice? Jeg synes utseendeet er litt kjedelig og vil gjerne ha et mer gjennomført design, gjerne noe a la det som var i MSOffice 2003. (Se eksempel)

8513171[/snapback]

Foreløpig bruker OpenOffice.org et widget rammeverk kalt Native Widget Framework. Det fungerer i høy grad slik som wxWidgets. Det ser ut som en kde applikasjon på kde, gtk på gnome, windows på windows osv.

 

Foreløpig må du altså skifte Gtk theme for å forandre utseende på openoffice i gnome. kde theme i kde, osv...

 

Men jeg tror de jobber med / vurderer å bytte rammeverk:

http://wiki.services.openoffice.org/wiki/UI_Layout

Lenke til kommentar
Da ser det ut som valget i første omgang ble Ubuntu på Dell:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6610901.stm

8513075[/snapback]

 

Trist. Om de hadde sertifisert den mot, Debian, Fedora eller OpenSUSE så hadde vi vært garantert at det fungerte med frie drivere. Nå blir det like ille å prøve å spore opp hva slags hardware som sitter i maskinen, og man er bare garantert at det fungerer mot en spesifkk versjon av Ubuntu, samme som programvare som bare er tilpasset RHEL3, for eksempel.

Lenke til kommentar

Slike artikler som det der alltid sier slike ting som:

But using Linux also has drawbacks.

 

Most makers of software and hardware focus on Microsoft's Windows operating system, as it holds about 90% of the desktop PC market.

 

As a result Linux users often find that software - especially for computer games and accounting - does not work on their computers, and that plenty of hardware is not compatible either.

Men de glemmer å nevne at de fleste kommersielle programmer vanligvis har frie alternativer.

 

Ser ingen grunn til at Fedora, Debian eller openSuSE skulle være bedre valg enn Ubuntu.

 

Gusty Gibbons får jo heller ikke noe ufri programvare/firmware som standard.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok de prøver å bruke hardware hvor man kan bruke frie drivere så mye som mulig, siden det vil fungere best. Dessuten er dette bare en start, og dermed naturlig å starte med Ubuntu siden den har oppnådd en veldig økende popularitet. Hvis dette slår til, kan det være at sertifisering mot andre distroer blir vurdert. Uansett er dette mye bedre enn å kun være sertifisert mot Windows.

Lenke til kommentar
Gusty Gibbons får jo heller ikke noe ufri programvare/firmware som standard.

8513780[/snapback]

Det var vel heller slik at det skulle slippes én versjon med bare fri programvare, men at denne skulle komme i tillegg til - og ikke erstatte den vanlige versjonen?

Lenke til kommentar
Slike artikler som det der alltid sier slike ting som:
But using Linux also has drawbacks.

 

Most makers of software and hardware focus on Microsoft's Windows operating system, as it holds about 90% of the desktop PC market.

 

As a result Linux users often find that software - especially for computer games and accounting - does not work on their computers, and that plenty of hardware is not compatible either.

Men de glemmer å nevne at de fleste kommersielle programmer vanligvis har frie alternativer.

 

Ser ingen grunn til at Fedora, Debian eller openSuSE skulle være bedre valg enn Ubuntu.

 

Gusty Gibbons får jo heller ikke noe ufri programvare/firmware som standard.

8513780[/snapback]

 

Jeg tror ikke de vil bestrede seg for å finne hardware med frie drivere, det kan dere ikke tro på selv engang? Dell velger jo de som leverer billigst hardware. Dessuten bidrar OpenSUSE og RH mer upstream enn det Ubuntu gjør, så fikser i Fedora og OpenSUSE for driverne vil raskere finne veien til vanilla. Sånn jeg ser det nå, så kan vi fort ende opp med en halv-propreteriær Linuxvariant, du vet, det som alle var redde for at skulle skje med RHEL? Men det er liksom helt greit når Ubuntu gjør det. Dobbeltmoralen lenge leve.

Lenke til kommentar

Dell kommer jo ikke bare til å sertifisere maskinene for Ubuntu. De kommer til å selge dem med forhåndsinstallert Ubuntu. - De kommer ikke til å selge maskiner med "billig hardware" som ikke fungerer skikkelig med Ubuntu...

 

Dell sin forretningsstrategi går heller ikke ut på å spare penger på kvalitet eller billige komponeter fra taiwan med dårlige drivere som du insinuerer JonJ. De baserer seg på å tilby kvalitetskomponenter fra de produsentene som tilbyr best kvalitet i markedet.

 

Det er via logistikken og direktesalg Dell sparer penger. I PC bransjen koster det ekstremt mye å ha varer på lager fordi verdiforringelsen er så voldsom. Helst skal komponentene komme inn samme dag som de går ut...

 

Dell has not yet confirmed which computers it will sell with Ubuntu pre-installed, only to say that it would offer Ubuntu 7.04 as an option on select consumer models in the United States in the coming weeks

 

Reports on internet bulletin boards suggest that Dell will offer Ubuntu on an e-series Dimension desktop, a high-performance XPS desktop, and an e-series Inspiron laptop.

 

Dessuten har Dell sagt at de skal jobbe med å få flere distribusjoner forhåndsinstallert etterhvert... Slik jeg ser det er Ubuntu et perfekt utgangspunkt.

 

Edit: FBI på NRK i morgen handler om OS-diskriminering på nettet. Jeg tror de bare tar for seg MacOSX og Windows da (som vanlig), men allikevel interessant.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Edit: FBI på NRK i morgen handler om OS-diskriminering på nettet. Jeg tror de bare tar for seg MacOSX og Windows da (som vanlig), men allikevel interessant.

Etter hva jeg har fått med meg er det noe macbrukere som syter over at de ikke kan bruke Norsk Tipping osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...