Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det virkelig ingenting på Xi-Fi-kortene som fungerer?

Skjermkortet greier jo å vise reduserte bilder når det ikke har drivere. Mange andre komponenter greier også å fungere delvis uten skikkelige drivere (f.eks tastatur med hurtigknapper). Hvorfor kan ikke Xi-Fi-kortene kjøres halvveis også da?

Er det ikke et fnugg av f.eks AC'97 igjen i Xi-Fi-kortene?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Er det virkelig ingenting på Xi-Fi-kortene som fungerer?

Skjermkortet greier jo å vise reduserte bilder når det ikke har drivere. Mange andre komponenter greier også å fungere delvis uten skikkelige drivere (f.eks tastatur med hurtigknapper). Hvorfor kan ikke Xi-Fi-kortene kjøres halvveis også da?

Er det ikke et fnugg av f.eks AC'97 igjen i Xi-Fi-kortene?

8501325[/snapback]

Har opplevd at jeg overhodet ikke har klart å starte et grafisk brukergrensesnitt med et skjermkort som ikke har driverstøtte. Snakker om da jeg installerte FreeBSD på en maskin med et Radeon X800-kort da det var nytt. Eneste jeg fikk vist var konsoll. Å starte X fungerte ikke, selv ikke med VESA. Problemet med X-Fi er at det er en helt ny arkitektur. Det bygger ikke på noen annen teknologi som Audigy gjorde. Det ryktes visstnok at X-Fi Extreme Audio skal fungere delvis med OSS.

Lenke til kommentar

Dette viser jo hvor galt det går når en produsent insisterer på å kjøre et slikt proprietært sololøp. Hadde de bare sluppet nødvendig info hadde en driver sikkert dukket opp kjapt fra linux/alsa-miljøet, som tross alt besitter kompetansen for å lage drivere. Creative har tydeligvis ikke den nødvendige kompetansen, noe som ikke forundrer meg da også Windows-driverne ofte har vært dårlige. Det er vel ikke uten grunn at det også har dukket opp tredjepartsdrivere for Soundblaster til Windows.

Pr. idag vil jeg hvertfall fraråde enhver å kjøpe et slikt kort. Ikke bare er de lovede driverne proprietære, men de kan når som helst komme til å kansellere hele greia, og folk blir sittende med skjegget i postkassa.

Heldigvis har jeg nå godt over til å bruke on-board lyd, og er derfor ikke avhengig av noe Creative-kort. Siden jeg ikke har hifi til titusener av kroner, funker on-boarden helt flott :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Bare lurte; hva skjer hvis man tar en harddisk hvor Linux ligger på og booter fra den på en helt annen maskin med annerledes hardware?

8503543[/snapback]

Den vil nok boote og kjøre helt fint, men litt avhengig av drivere selvsagt.
Lenke til kommentar
Bare lurte; hva skjer hvis man tar en harddisk hvor Linux ligger på og booter fra den på en helt annen maskin med annerledes hardware?

8503543[/snapback]

Den vil nok boote og kjøre helt fint, men litt avhengig av drivere selvsagt.

8503561[/snapback]

Ok, så hvis både maskin en og to kan har hardware som vil fungere så skal det gå bra. Men dette vil ikke gå(så vidt jeg vet) men windows - hva er forskjellen? Som sagt, bare lurte.
Lenke til kommentar

En grunn er jo at Windows bruker mye tredjeparts drivere. Dermed vil man ikke ha driverne til hardwaren i den andre maskinen liggende på harddisken. Linux har jo alle drivere over en viss kvalitet/modenhet som en del av kjernen (som en del av vmlinuz eller som løse moduler avhengig av hvordan den ble bygget) og da vil de respektive driverne bli lastet ved behov.

Lenke til kommentar
Heldigvis har jeg nå godt over til å bruke on-board lyd, og er derfor ikke avhengig av noe Creative-kort. Siden jeg ikke har hifi til titusener av kroner, funker on-boarden helt flott :)

8502398[/snapback]

Det har jeg (se profil), så jeg må ha et dedikert lydkort. Heldigvis var jeg forutseende nok til å gå til anskaffelse av et Audigy 2 ZS som gir meget god lyd, og som også har svært god støtte i både ALSA (GNU/Linux) og OSS (*BSD og UNIX). Ser ikke ut til at jeg kommer til å skaffe meg et X-Fi kort i nær fremtid.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
En grunn er jo at Windows bruker mye tredjeparts drivere. Dermed vil man ikke ha driverne til hardwaren i den andre maskinen liggende på harddisken. Linux har jo alle drivere over en viss kvalitet/modenhet som en del av kjernen (som en del av vmlinuz eller som løse moduler avhengig av hvordan den ble bygget) og da vil de respektive driverne bli lastet ved behov.

8503692[/snapback]

Ok, så hvis jeg legger til en haug med drivere fra feks nvida osv så kan det bli verre. Da er jeg med.

Lenke til kommentar
Ville det kanskje hjelpe dersom mange sendte klagemail til Creative angående drivere til X-Fi?

8503713[/snapback]

Det vil vel ha en effekt. Mener å huske at noe tilsvarende skjedde med ATI slik at de begynte å forbedre sine linux-drivere og innlemme driverne i Catalyst-programmet. Ikke at linux-driverne fra ATI på langt nær holder samme nivå som nVIDIA sine linux-drivere, men det er i hvert fall bedre enn det var. Creative har satt sinnene i kok hos mange som bruker GNU/Linux og som ønsker X-Fi. Det er for dårlig at en ledende aktør på lydkort-fronten ikke sørger for linux-støtte (og forsåvidt BSD og UNIX-støtte) på en så viktig produktrekke som X-Fi.

Lenke til kommentar

8503692[/snapback]

Ok, så hvis jeg legger til en haug med drivere fra feks nvida osv så kan det bli verre. Da er jeg med.

8503714[/snapback]

Konfigurer xorg til å bruke vesa så er du nok mest sikker på at det vil virke, evt kan du få den til å kjøre en:

dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

under oppstarten før xserver lastes for å erstatte alle xorg-instillingene med nye basert på den nye maskinvaren.

Lenke til kommentar

Har så utrolig lyst til å kaste ut windowsen min nå, som jeg har starta å skjønne mer av hva jeg driver med. Men jeg har et problem. Jeg har en del (pluss minus 500 GB) med filer jeg vil ta vare på, og det ligger på NTFS-disker. Er det mulig å konvertere disse diskene til ext3 uten å formatere?

Lenke til kommentar
Nei, ikke direkte. Hva med å bruke ntfs-3g-driveren, slik at du kan skrive til dine disker som er i ntfs-format, fra linux? ;)

8505538[/snapback]

Det hadde jo vært greit å fått de over til ext3 da.

Jeg får brenne ut det jeg absolutt må ha, og starte på film-biblioteket på nytt :p

Lenke til kommentar
Ville det kanskje hjelpe dersom mange sendte klagemail til Creative angående drivere til X-Fi?

8503713[/snapback]

Det vil vel ha en effekt. Mener å huske at noe tilsvarende skjedde med ATI slik at de begynte å forbedre sine linux-drivere og innlemme driverne i Catalyst-programmet. Ikke at linux-driverne fra ATI på langt nær holder samme nivå som nVIDIA sine linux-drivere, men det er i hvert fall bedre enn det var. Creative har satt sinnene i kok hos mange som bruker GNU/Linux og som ønsker X-Fi. Det er for dårlig at en ledende aktør på lydkort-fronten ikke sørger for linux-støtte (og forsåvidt BSD og UNIX-støtte) på en så viktig produktrekke som X-Fi.

8503778[/snapback]

Tror det er lurt å sende mail til Creative. Det er vanlig at det skjer noe når interessen er stor nok, og det tar jo ikke mange minuttene å sende en mail. :)

Da jeg var på utkikk etter nytt lydkort, sendte jeg en mail til Creative og spurte når jeg som lojal kunde kunne vente Linux-drivere til X-Fi fra dem (har alltid kun vurdert Creative når det gjelder lydkort). Svaret var det vanlige "Q2 of 2007". Tenkte jeg skulle sende en mail til dem igjen nå som valget falt på M-audio Revolution 5.1 istedet, og at valget neppe kommer til å havne på Creative i fremtiden. Gir dem også denne linken, som ikke akkurat er bra reklame for dem. I samme slengen kommer jeg til å sende en mail til M-audio, og rose dem for at de gir ut spesifikasjonene til Linux-utviklere. Det er viktig å gi selskapene signaler om strategien deres funker eller ikke funker.

Venter også på at feedback-siden til nVidia skal dukke opp, slik at jeg kan spørre om de kan implementere vifteregulering på kontrollpanelet deres i Linux. Ikke det at jeg venter positivt svar, men det er viktig å si ifra slik at de vet om interessen. :)

Lenke til kommentar
Nei, ikke direkte. Hva med å bruke ntfs-3g-driveren, slik at du kan skrive til dine disker som er i ntfs-format, fra linux? ;)

8505538[/snapback]

Det hadde jo vært greit å fått de over til ext3 da.

Jeg får brenne ut det jeg absolutt må ha, og starte på film-biblioteket på nytt :p

8505574[/snapback]

Andre forslag:

• Låne ekstern disk av noen
  • Kopiere midlertidig over til PC'en til venner/familie
  • Bruke laptopen din
  • Kombinere det ovenfor med DVD-RW/DVD-R og minnepinner

Evt. kjøpe en 500GB-disk til. De har gått veldig ned i pris i det siste. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...