Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

stigfjel:

Jeg må visst ha gått glipp av dine tidligere postinger om den Creative-mailen. Det der lovet faktisk veldig bra. Om du fortsatt har dialog med vedkommende kunne du jo tipset han om tilbudet til Greg Kroah-Hartman, dersom de er interessert i å spare litt arbeid (om ikke de allerede kjenner til det da).

 

Jeg var nok litt for brå i svingene og må vel ta tilbake mitt "evil grin" jeg serverte tidligere. :-) Det finnes absolutt verre aktører enn Creative der ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Er det mulig (eller hvordan) forandrer man oppløsningen på skjermbildet i den integrerte VNC løsningen i Ubuntu via terminalen?

 

Får nå opp et vindu på 640x480 og det er litt smått..

8481098[/snapback]

jorgis@blondie:~$ vncserver -h
usage: vncserver [:<number>] [-name <desktop-name>] [-depth <depth>]
                [b][-geometry <width>x<height>][/b]
                [-pixelformat rgbNNN|bgrNNN]
                <Xrealvnc-options>...
      vncserver [-clean] -kill :<number>

 

Altså vil følgende gjøre susen;

vncserver -geometry 1280x1024

 

(om du vil ha annen oppløsning velger du selv)

Lenke til kommentar
Hvis jeg har lyst til å starte et program via terminalen trenger jeg å vite hva navn som kan brukes, og det trenger jo ikke å være det samme som “hovednavnet”. Et eksempel; programmet MusicBrainz kan ikke stares via teminalen ved bruk av det navnet - så hvordan finner jeg ut hvilke som kan brukes?

8476353[/snapback]

Vet du navnet på pakken?

dpkg -L pakkennavn | grep bin

kan ofte gi deg noen hint.

 

Yess, nå skulle jeg liksom fjerne opensuse til fordel for ubuntu feisty.. tenkte jeg. Nå viser det seg at CDromen ikke oppfatter cder/dvdr jeg putter inni. Forslag til hvordan jeg kan installere ubuntu uten cd?

8481789[/snapback]

Filsystemet til liveCD'n ligger i /casper/filesystem.squashfs du kan kanskje chroote inn der og lage en ramdisk for /tmp og /home... Kanskje til og med lage en grub-entry for den? Er litt usikker på om en slik root-entry i grub.conf/menu.lst vil virke:

root (hd0,0)/casper/filesystem.squashfs

Lenke til kommentar
stigfjel:

Jeg må visst ha gått glipp av dine tidligere postinger om den Creative-mailen. Det der lovet faktisk veldig bra. Om du fortsatt har dialog med vedkommende kunne du jo tipset han om tilbudet til Greg Kroah-Hartman, dersom de er interessert i å spare litt arbeid (om ikke de allerede kjenner til det da).

 

Jeg var nok litt for brå i svingene og må vel ta tilbake mitt "evil grin" jeg serverte tidligere. :-) Det finnes absolutt verre aktører enn Creative der ute.

8479459[/snapback]

Ja, jeg skal kontakte han igjen og høre om han har fått med seg at Greg er interessert i å hjelpe hardware-produsentene med driverutvikling, og at han er villig til å signere en NDA med dem.

Lenke til kommentar
Finnes det noen fullautomatiske synkroniseringsverktøy der ute? Jeg ønsker å synkronisere //192.168.1.99/var/www/ og //192.168.1.167/var/www/ med hverandre; men det er ikke bestandig begge maskinene er på.
Det passer ikke alle, men jeg bruker ofte rsync over ssh mellom maskiner. Dette kan jo ganske greit automatiseres med en script-fil som kjøres som en cron-jobb.

 

Men jeg skal ikke se bort ifra at det finnes bedre/enklere alternativer.

Lenke til kommentar

Ja, joa, det kan jeg. Da har jeg valget mellom å pakke det ut på for eksempel ~ og slite litt med å få det integrert med Ubuntu-desktopen, eller jeg kan installere scriptet installnewfirefox.sh, men den installerer i /opt/ slik at auto-update ikke fungerer uten at du "chmod'er". Jeg har også fått problemer med update, selv om jeg har kjørt en chmod 777 /opt/firefox -R.

 

Jeg kan gjøre alt det der, men føler bare at det er greiere å legge til swiftfox i sources.list og installere og oppdatere gjennom pakkesystemet.

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som har advart mot swiftfox spesifikt som ondsinnet programvare.

Problemet er personen bak sin behandling av lisensspørsmålet, og av andre som spør ham om det.

Jeg leste forresten en del rundt det og det er lite som tyder på at swiftfox er noe særlig mer enn firefox med andre standard innstillinger og utseende...

Lenke til kommentar

Jeg installerte det scriptet jeg snakket om. Tror problemet var at plugins-mappen linker til /usr/lib/firefox/plugins og dermed ikke gir meg rettigheter til å endre den uansett. Derfor flyttet jeg den symlinken til .mozilla. Vi får satse på at jeg da får oppdatert til 2.0.4 gjennom den innebygde oppdateringsfunksjonen.

Lenke til kommentar

Debian er en distro som er kjent for sitt flotte pakkesystem (apt), som veldig mange sverger til når de skal ha et operativsystem for sin server. De har mange i sitt "community", men må vel se seg slått av *buntu. Raskt og enkelt å sette opp, og går for å være en meget god distro :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...