kyrsjo Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Aj, ble litt for subjektivt, men bra ble det. Fikk satt MS Windows i et dårlig lys når jeg snakket om fordeler og sikkerhet i GNU/Linux. Heia! Opptak? Manus? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Det som ikke må skje, men som er i ferd med å skje, er at GNU/Linux og UNIX kommer i konflikt. Vi trenger både GNU/Linux, BSD-variantene og OS basert på UNIX System V hvis M$ skal bekjempes. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Det som ikke må skje, men som er i ferd med å skje, er at GNU/Linux og UNIX kommer i konflikt. Vi trenger både GNU/Linux, BSD-variantene og OS basert på UNIX System V hvis M$ skal bekjempes. Slik har det vært i mange år. Unix/BSD vs. Linux, Linux vs. Linux. vi dreper hverandre sakte men sikkert. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Det som ikke skal skje, er at klonen dreper originalen. Derfor er det flott at BSD og System V UNIX (Solaris) er på fremmarsj. Vi trenger utvikling på UNIX-fronten også. Synes det er synd at GNU/Linux utvikler seg i Redhat/Novell sin retning. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Det som ikke skal skje, er at klonen dreper originalen. Derfor er det flott at BSD og System V UNIX (Solaris) er på fremmarsj. Vi trenger utvikling på UNIX-fronten også. Synes det er synd at GNU/Linux utvikler seg i Redhat/Novell sin retning. For å være helt ærlig så tror jeg ikke at Unix kommer til å ta over for Linux. Tror nok at Unix sakte men sikkert kommer til å forsvinne og gå tilbake til det stadie som Linux var for noen år siden. Bare se på f.eks SGI, de har stoppet utvikling av IRIX og fokuserer bare på Linux. Framtiden er nok Linux. PS: Ikke se på dette som noe kritik mot Unix/BSD, har selv brukt NetBSD i flere år og har ingenting i mot Unix/BSD. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Litt synd at SGI gjorde det, egentlig. Men jeg kan skjønne at de proprietære UNIX System V-variantene ikke gjør det så bra, da de kun er skrevet for spesielle plattformer, mens GNU/Linux er skrevet for plattformer alle bruker. Derfor synes jeg det er flott det Sun gjør, nemlig gjør sin UNIX System V-variant Solaris tilgjengelig for allmennheten. Hvis Sun gjør et par forbedringer med tanke på brukervennlighet, kan et fullverdig Solaris 10 bli meget bra. Jeg vet også at UNIX ikke kommer til å ta over for GNU/Linux, GNU/Linux har vokst seg kjempestort. Men GNU/Linux må ikke vokse på bekostning av UNIX-plattformen, men på M$ sin bekostning. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Helt enig, men slik ting er nå så vokser desverre Linux på bekosting av Unix/BSD. Har aldri prøvd og kommer nok aldri til å prøve Solaris, men jeg ønsker dem alt godt. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 Så lenge programvare inneholder de fire frihetene satt av FSF, så ønsker jeg prosjektet lykke til... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Helt enig, men slik ting er nå så vokser desverre Linux på bekosting av Unix/BSD. Det ser sånn ut i dag. Og sånn bør det ikke være. Dessuten, det er et par ting ved GNU-tankegangen jeg ikke liker. Kan se tendenser til fundamentalisme på GNU-fronten. Alt som ikke er GPL er ikke verdt å bruke. Sånn tankegang er helt feil. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Litt synd at SGI gjorde det, egentlig. Men jeg kan skjønne at de proprietære UNIX System V-variantene ikke gjør det så bra, da de kun er skrevet for spesielle plattformer, mens GNU/Linux er skrevet for plattformer alle bruker. Derfor synes jeg det er flott det Sun gjør, nemlig gjør sin UNIX System V-variant Solaris tilgjengelig for allmennheten. Hvis Sun gjør et par forbedringer med tanke på brukervennlighet, kan et fullverdig Solaris 10 bli meget bra. Jeg vet også at UNIX ikke kommer til å ta over for GNU/Linux, GNU/Linux har vokst seg kjempestort. Men GNU/Linux må ikke vokse på bekostning av UNIX-plattformen, men på M$ sin bekostning. En annen, kansje viktigere grunn til at folk ikke liker proprietære uncer, er at de er proprietære. GNU/linux er langt *friere* enn Solaris, IRIX, HP-UX etc. BSD er på enkelte måter ennå friere igjen - men denne friheten har den prisen at enhver kan stikke avgårde med koden din - ms inkludert. Sånn rent i tillegg til at du trenger et helt nytt og annerledes os for hver ny plattform... Om Linux skulle ta over for andre unicer, ser ikke jeg det som verdens undergang - i så fall er det et tegn på at konkuransen og det frie marked virker (føles rart å sitte og forsvare det frie marked... nevermind ) - og at kunden ønsker å bruke en felles plattform med flere ulike leverandører. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Helt enig, men slik ting er nå så vokser desverre Linux på bekosting av Unix/BSD. Det ser sånn ut i dag. Og sånn bør det ikke være. Dessuten, det er et par ting ved GNU-tankegangen jeg ikke liker. Kan se tendenser til fundamentalisme på GNU-fronten. Alt som ikke er GPL er ikke verdt å bruke. Sånn tankegang er helt feil. Et fint ekempel på lisens konflikt: xap/mozilla-1.7.6-i486-1.tgz: Replaced Mozilla, upgraded to 1.7.6. While I got surprisingly few negative comments about Mozilla's previous removal from -current, I have decided put it back. Why? Well, it is a good piece of software with a long and respected history. So, why then, would I have removed it before? Did I lose my mind? ;-) My answer at the time was that once the Mozilla Foundation indicated that the primary future direction would be with Firefox and Thunderbird, and that active development on the traditional Mozilla suite would end, then the writing was already on the wall. Slackware does not aim to be a Home for Orphaned Software, and if upstream ceases to support something, then I'll usually follow that lead in fairly short order. However, Mozilla is being restored for now since I know it has a strong following, but also because it provides some features (like the composer) that FF/TB do not, and because the libraries are used in GAIM to provide support for MSN. I am aware that GNUTLS can also be used for this purpose, but after looking that (and its dependencies) over, I'd prefer to not see that enter Slackware at this time. OpenSSL could also be used for this support in GAIM, but unfortunately there is an incompatibility between GAIM's GPL license and OpenSSL's BSD-with-advertising-clause license. This resulting snafu reminds me of a short article by Grigor Gatchev that I recently read on NewsForge, called "Metalicensing". It's still online, and I'd suggest it (and the author's site) for a little additional reading on the topic of free license incompatibilities, and how we might avoid unintentionally setting these kinds of traps for ourselves. I look forward to a world with the least possible restrictions on software development, and I think that step one is to be on guard against accidentally tying our own hands behind our backs. Having a redundant (but differently free) version of every component and needing them _all_ to create a complete system does not strike me as the optimal solution. /* end "pseudo blog" :-) I hope I didn't offend anybody affiliated with any of these fine projects, as that is definately not my intent... */ Back to the topic of _this package_, this Mozilla release fixes more than a dozen security issues (many of which are probably minor and unlikely to occur in real life, but you be the judge.) Please see mozilla.org for a complete list. (* Security fix *) Endret 23. mai 2005 av olear Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 Jeg tror ikke engasjementet i Windows-forumet er like stort som i dette forumet. Jeg tror «forkjempere» for fri programvare er generelt mer engasjerte i den daglige kampen. For eksempel vill en tilsvarende tråd ikke stått ubesvart så lenge i dette forumet: Hvorfor innføre Windows i en bedrift? Skoleoppgave Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Tror nok de fleste diskusjoner på Windowsforumet går ut på : "Hjelp, Windows låser seg", "Hva er det beste program for å laste ned ulovlig programvare" osv ... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) Som: - Hvordan legge et program i Front Page? - Ctrl Alt Delete - Cd-rom er plutselig borte - hvor kan jeg laste ned windows oppdateringer Henta frå Windows-forumet. BTW: Fantastisk mange skriveleifar og ord delingar i topicane (ikkje i dei eg har henta fram her). Endret 23. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Dagens : "Dobbelklikk for å åpne mappe problem" Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Dagens : "Dobbelklikk for å åpne mappe problem" Lat oss finne ein dagens-topic frå Windows-forumet kvar dag Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 Deal "Far har slettet rundll32" Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 "NTLDR is missing" HJEEELP Typisk windows-tråd. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) "Far har slettet rundll32" Urkomisk... Hvordan får de det til? Ikke overraskende, men jeg finner den morsom likevel: Blåskjerm ved installering av SP2 Endret 23. mai 2005 av drange_net Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 23. mai 2005 Del Skrevet 23. mai 2005 (endret) - msn !?!? hva skjer.. - lurer på om jeg har ad/spy ware, noen hjelp meg - explorer.exe tar 99 CPU og 34000 minnne! - Fikk jeg gammalt virus på nytt? - Windows klikket, startknappen tar halve skjermen Endret 23. mai 2005 av objorkum Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå