Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I forbindelse med denne Windows installer'n lurte jeg på en litt relatert ting:

Er det mange her som har erfaring med å installere distroer uten å brenne CD, USB-key, floppy osv., men isteden installere én distro fra en annen? F.eks da ved å fikle med GRUB og få den til å boote nødvendige filer til den nye distroen fra harddisk isteden.

Lenke til kommentar
Veit ikke om jeg forstod deg rett nå, men jeg har ikke hatt noen problem med å boote ubuntu fra suse sin grubmeny nei.

8363182[/snapback]

Jeg mente noe slik som at du f.eks. har Fedora på PCen og vil installere Ubuntu. Og istedenfor å brenne ut noen CD, så bare smekker man inn noen nødvendige filer på harddisken for å starte Ubuntu-installern, og endrer litt på GRUB .... voila!

Så lurte altså på om noen hadde erfaring med noe slikt? :)

Lenke til kommentar

Vel, for å installere LFS du gjøre det på den måten du beskriver. Da bruker du blant annet chroot for å "skifte" over til LFS på et gitt punkt i "installasjonen".

Det funke kanskje å f.eks. mount cd/dvd/iso fil og kjøre installasjonen gjennom en VM, men installere til disk og ikke til bildefil...

Lenke til kommentar
I forbindelse med denne Windows installer'n lurte jeg på en litt relatert ting:

Er det mange her som har erfaring med å installere distroer uten å brenne CD, USB-key, floppy osv., men isteden installere én distro fra en annen? F.eks da ved å fikle med GRUB og få den til å boote nødvendige filer til den nye distroen fra harddisk isteden.

8363148[/snapback]

Pleide å grøre det en del før på den gamle bærbare som kun støttet booting fra floppy. Funker fint det! Pleide bare å kopire over en iso til partisjon og så boote med kjerne fra den partisjonen. Tror kanskje jeg måtte trikse til et par ting, husker ikke helt lengre, men det gikk i alle fall ganske greit.

Lenke til kommentar
Lurte på en ting; istedet for å betal 6000 kr ++ for en NAS maskin, så kunne jeg satt opp en eldre maskin for samme jobb. Tenker her på felles lagringsenhet, streaming av filer(filmer og mp3 osv). Dersom jeg finner et Linux OS beregnet som NAS, kan denne da benyttes av windows maskiner i et internt nettverk? Jeg har overhode ikke peiling på dette, akkurat begynt å studere det.

8367873[/snapback]

GNU/Linux, BSD og BSD kan fint kommunisere med Windows-maskiner, så det burde fungere bra.

Lenke til kommentar
Debian og Slackware burde være to distroer som burde passe fint på ein filserver. Samba for fildeling, og ssh(d) (med putty i windows) til konfigurasjon.

8368026[/snapback]

Kan også nevne at Solaris vil egne seg svært godt som filserver nå, med filsystemet ZFS som forenkler oppsett og administrasjon av lagringsdiskene. Samba følger med Solaris som standard, i tillegg er det få OS som er så gode på NFS som det Solaris er.

Lenke til kommentar
Weee, nytt nvidia skjermkort! :D

Nå får jeg kanskje beryl oppe.

8368091[/snapback]

Ja, nVIDIA er flott. Hvem andre lager drivere til moderne skjermkort slik at kortene fungerer fullt ut i GNU/Linux (x86/AMD64/EM64T, FreeBSD (x86) og Solaris (x86/x64)? Tenker da på kort med 3D-aksellerasjon.

Lenke til kommentar

Alle distroer kan brukes til en filserver, så du trenge ikke en spesialisert NAS-distro. Bare å fyre opp Samba for å dele filer med Windass-maskiner :)

Poenget med disse spesialdistroene er at er laget for ett bestemt område, og har gjerne et fancy webbasert UI for å styre dem (slik som de du nevnte over)

Lenke til kommentar
Weee, nytt nvidia skjermkort! :D

Nå får jeg kanskje beryl oppe.

8368091[/snapback]

Ja, nVIDIA er flott. Hvem andre lager drivere til moderne skjermkort slik at kortene fungerer fullt ut i GNU/Linux (x86/AMD64/EM64T, FreeBSD (x86) og Solaris (x86/x64)? Tenker da på kort med 3D-aksellerasjon.

8368139[/snapback]

Intel.

Hvordan går det med skjermkort planene til Intel for tida? Har dem lansert noe?

Intel jobber jo med å lage egne 3D-GPU løsninger, men jeg er usikker på om de skal lansere kun intigrerte løsninger eller også pluginnkort.

8368257[/snapback]

Etter hva jeg har fått med meg holder de på med neste generasjon. Leste en plass at de skal lage eksterne skjermkort, finner dessverre ikke linken.

Skjer også mye bra på drivernivå, X.org 7.3 blir en veldig bra release for brukere av Intel.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...