Rabbid Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Swiftfox, nei takk.http://www.linux.com/article.pl?sid=07/04/09/1833235 8360761[/snapback] Han har sikkert fylt koden med spyware og sikkerhetshull og vil ikke at folk skal finne det ut :-P Lenke til kommentar
kommers Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Say goodbye to Microsoft. Now.Installering av Debian direkte fra webside, uten å måtte laste ned no CD/DVD Noen som har en win-maskin å teste med? 8360034[/snapback] Her er en av installasjonen, om du er interessert. Flere distroer jobber med tilsvarende installere, så det blir vel vanskelig å ikke klare å bytte ut Windows'en med en GNU/Linux-distro i fremtida, dersom man ønsker. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 I forbindelse med denne Windows installer'n lurte jeg på en litt relatert ting: Er det mange her som har erfaring med å installere distroer uten å brenne CD, USB-key, floppy osv., men isteden installere én distro fra en annen? F.eks da ved å fikle med GRUB og få den til å boote nødvendige filer til den nye distroen fra harddisk isteden. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 (endret) Veit ikke om jeg forstod deg rett nå, men jeg har ikke hatt noen problem med å boote ubuntu fra suse sin grubmeny nei. Endret 11. april 2007 av dabear Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Veit ikke om jeg forstod deg rett nå, men jeg har ikke hatt noen problem med å boote ubuntu fra suse sin grubmeny nei. 8363182[/snapback] Jeg mente noe slik som at du f.eks. har Fedora på PCen og vil installere Ubuntu. Og istedenfor å brenne ut noen CD, så bare smekker man inn noen nødvendige filer på harddisken for å starte Ubuntu-installern, og endrer litt på GRUB .... voila! Så lurte altså på om noen hadde erfaring med noe slikt? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 Vel, for å installere LFS må du gjøre det på den måten du beskriver. Da bruker du blant annet chroot for å "skifte" over til LFS på et gitt punkt i "installasjonen". Det funke kanskje å f.eks. mount cd/dvd/iso fil og kjøre installasjonen gjennom en VM, men installere til disk og ikke til bildefil... Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 11. april 2007 Del Skrevet 11. april 2007 I forbindelse med denne Windows installer'n lurte jeg på en litt relatert ting: Er det mange her som har erfaring med å installere distroer uten å brenne CD, USB-key, floppy osv., men isteden installere én distro fra en annen? F.eks da ved å fikle med GRUB og få den til å boote nødvendige filer til den nye distroen fra harddisk isteden. 8363148[/snapback] Pleide å grøre det en del før på den gamle bærbare som kun støttet booting fra floppy. Funker fint det! Pleide bare å kopire over en iso til partisjon og så boote med kjerne fra den partisjonen. Tror kanskje jeg måtte trikse til et par ting, husker ikke helt lengre, men det gikk i alle fall ganske greit. Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Olefiver: Ubuntu har noe lignende. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Ja, jeg så den linken via "forum-tråden" på digi.no hvor jeg først så den Debian linken. Men Ubuntu sin er vel fortsatt kun beta? Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Lurte på en ting; istedet for å betal 6000 kr ++ for en NAS maskin, så kunne jeg satt opp en eldre maskin for samme jobb. Tenker her på felles lagringsenhet, streaming av filer(filmer og mp3 osv). Dersom jeg finner et Linux OS beregnet som NAS, kan denne da benyttes av windows maskiner i et internt nettverk? Jeg har overhode ikke peiling på dette, akkurat begynt å studere det. 8367873[/snapback] GNU/Linux, BSD og BSD kan fint kommunisere med Windows-maskiner, så det burde fungere bra. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Debian og Slackware burde være to distroer som burde passe fint på ein filserver. Samba for fildeling, og ssh(d) (med putty i windows) til konfigurasjon. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Debian og Slackware burde være to distroer som burde passe fint på ein filserver. Samba for fildeling, og ssh(d) (med putty i windows) til konfigurasjon. 8368026[/snapback] Kan også nevne at Solaris vil egne seg svært godt som filserver nå, med filsystemet ZFS som forenkler oppsett og administrasjon av lagringsdiskene. Samba følger med Solaris som standard, i tillegg er det få OS som er så gode på NFS som det Solaris er. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Weee, nytt nvidia skjermkort! Nå får jeg kanskje beryl oppe. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Weee, nytt nvidia skjermkort! Nå får jeg kanskje beryl oppe. 8368091[/snapback] Ja, nVIDIA er flott. Hvem andre lager drivere til moderne skjermkort slik at kortene fungerer fullt ut i GNU/Linux (x86/AMD64/EM64T, FreeBSD (x86) og Solaris (x86/x64)? Tenker da på kort med 3D-aksellerasjon. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Hvordan går det med skjermkort planene til Intel for tida? Har dem lansert noe? Intel jobber jo med å lage egne 3D-GPU løsninger, men jeg er usikker på om de skal lansere kun intigrerte løsninger eller også pluginnkort. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Alle distroer kan brukes til en filserver, så du trenge ikke en spesialisert NAS-distro. Bare å fyre opp Samba for å dele filer med Windass-maskiner Poenget med disse spesialdistroene er at er laget for ett bestemt område, og har gjerne et fancy webbasert UI for å styre dem (slik som de du nevnte over) Lenke til kommentar
olear Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 (endret) Weee, nytt nvidia skjermkort! Nå får jeg kanskje beryl oppe. 8368091[/snapback] Ja, nVIDIA er flott. Hvem andre lager drivere til moderne skjermkort slik at kortene fungerer fullt ut i GNU/Linux (x86/AMD64/EM64T, FreeBSD (x86) og Solaris (x86/x64)? Tenker da på kort med 3D-aksellerasjon. 8368139[/snapback] Intel. Hvordan går det med skjermkort planene til Intel for tida? Har dem lansert noe?Intel jobber jo med å lage egne 3D-GPU løsninger, men jeg er usikker på om de skal lansere kun intigrerte løsninger eller også pluginnkort. 8368257[/snapback] Etter hva jeg har fått med meg holder de på med neste generasjon. Leste en plass at de skal lage eksterne skjermkort, finner dessverre ikke linken. Skjer også mye bra på drivernivå, X.org 7.3 blir en veldig bra release for brukere av Intel. Endret 12. april 2007 av olear Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 12. april 2007 Del Skrevet 12. april 2007 Skjer også mye bra på drivernivå, X.org 7.3 blir en veldig bra release for brukere av Intel. Noen konkrete eksempler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå