Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan anbefale meg et semi-proft lydkort? Har sett på M-Audios Mobilepre USB, og det ser ut som det kan funke. Skulle gjerne hatt det eksternt og støttet av upstream kernel om det er mulig :) Har tittet på alsas hcl, men vet jo ikke helt hva jeg ser etter. :p

Lenke til kommentar

Bedre theme, automatisk installasjon av codecs, restricted driver manager, desktop-effects som sørger for å enable compiz, kjappere bootup med nyeste Upstart, oppdateringer av diverse pakker, inkludert kernelen og nvidia/ati-driverne og network-manager som defaul både i gnome(nm-applet) og kde(knetworkmanager)

Lenke til kommentar

Håper jeg kan skyte inn et kjapt spørsmål, siden det er snakk om oppgradering til Feisty.

 

Tenkte jo selvsagt å oppgradere selv også når den kommer ut 19. april, men én ting finner jeg liksom ikke helt ut av - skal jeg gå for 32-bits eller 64-bits versjon? Jeg har Turion 64-prosessor, og har tidligere kjørt 32-bits Edgy, noe som selvsagt fungerer helt greit. Samtidig later det til å være uenighet om dette spørsmålet avhengig av hvem man spør.

 

Noen mener visst at ytelsesforbedringen vil være så marginal at det ikke er noe poeng for den del, mens jeg derimot vil merke store problemer med å få rett programvare for systemet. Andre igjen, mener at det ikke er større problemer med det, og at det ikke finnes noen vesentlige grunner til ikke å bruke 64-bitsversjonen hvis man kan for maskinvarens del. Og det kan jeg jo.

 

Synspunkter? Erfaringer?

Lenke til kommentar

Vesentlige grunner til ikke å gå med en 64bits distro?

 

- flash? Hvis du liker muligheten til å se flash filmer (og reklame) på nett, er det mulig kun gjennom litt knot eller bruk av Opera. Flash er kun 32bit og du må dermed bruke en 32bit browser for å se flash. Jeg løser det på min Slamd64 installasjon gjennom å bruke Opera. En kan bruke Firefox, men da blir det litt knoting, siden Firefox da er kompilert som 64bit og ikke kan bruke flash uten videre siden flash er 32bit.

 

- mulig ustabilitet? Ikke alle programmer til 64bits GNU/Linux er like stabile. Linux (kjerna) er vel egentlig ikke helt dønn den heller på PC'er som er sjølbyggde. Servere har kjørt 64bits linux lenge, men det er jo andre krav til HW i servere enn i hjemmePCer.

 

- video kodeker? Windows video kodeker finnes ikke i 64bits versjoner, så der får du igjen det samme problemet som med flash, dog mener jeg det kan være noe mer knot å fikse. Jeg løser det ved å omgå slike videofiler :)

 

Jeg har kjørt primært Slamd64 (som er en 64bits port av Slackware), ja, nærmer seg et år nå kanskje... Og er helt fornøyd med det, men jeg merker ikke den store forskjellen til Slackware.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
- video kodeker? Windows video kodeker finnes ikke i 64bits versjoner, så der får du igjen det samme problemet som med flash, dog mener jeg det kan være noe mer knot å fikse. Jeg løser det ved å omgå slike videofiler :)

MPlayer (og alle andre spillere som bruker nyere versjoner av FFMpeg) har native støtte for WMV.

Lenke til kommentar
- flash? Hvis du liker muligheten til å se flash filmer (og reklame) på nett, er det mulig kun gjennom litt knot eller bruk av Opera. Flash er kun 32bit og du må dermed bruke en 32bit browser for å se flash. Jeg løser det på min Slamd64 installasjon gjennom å bruke Opera. En kan bruke Firefox, men da blir det litt knoting, siden Firefox da er kompilert som 64bit og ikke kan bruke flash uten videre siden flash er 32bit.

8351030[/snapback]

Hokay, men nå bruker jeg allerede Opera i dag. Vil det altså gå fint hvis jeg fortsetter med det? Uten at det blir mye ekstraarbeid?

 

- mulig ustabilitet? Ikke alle programmer til 64bits GNU/Linux er like stabile. Linux (kjerna) er vel egentlig ikke helt dønn den heller på PC'er som er sjølbyggde. Servere har kjørt 64bits linux lenge, men det er jo andre krav til HW i servere enn i hjemmePCer.

8351030[/snapback]

Jeg har ikke selvbygd, derimot en Acer-laptop der jeg håper og tror at hardwaren i seg selv skal være stabil og fin slik den er.

 

- video kodeker? Windows video kodeker finnes ikke i 64bits versjoner, så der får du igjen det samme problemet som med flash, dog mener jeg det kan være noe mer knot å fikse. Jeg løser det ved å omgå slike videofiler :)

8351030[/snapback]

Vel, jeg lar meg i utgangspunktet ikke skremme av litt knot, så lenge det ikke vil medføre varige problemer som hemmer den daglige PC-bruken vesentlig. Kan jeg f.eks. ikke rett og slett bruke VLC til det aller meste av video slik jeg gjør i dag, hvis jeg skifter til 64-bits distro?

 

Takker for svar så langt.

Lenke til kommentar

Hjelp!

 

Jeg prøvde å logge meg på etter en oppdatering i dag (kom nettopp hjem fra en ukes påskeferie), og etter oppdateringen så kommer det svart skjerm 4-6 sekunder etter innlogging, jeg ser den splashen så den loader definetivt men det blir altså svart skjerm... Jeg mistenker egentlig beryl, men hvordan i all verden skal jeg få mekka det? Prøvd å reconfige xserver uten hell. Sitter nå i terminalinnlogging :(

 

(sitter på ubuntu 6.10 btw)

Lenke til kommentar
Legg ved /etc/X11/xorg.conf so mvedlegg. Prøv og å starte gnome ved å velge failsafe-gnome fra sesjonslista nede til venstre, før du logger inn. Kommer du da inn?

8353487[/snapback]

 

Failsafe-gnome funker ikke..bare failsafe-terminal, men skal prøve å legge inn driverne på nytt.. Det var et kjennt problem over på ubuntuforums.org men masse forskjellige hotfixer på det. Legger ved xorg.conf hvis jeg ikke finner en løsning. Takk for svar dabear

 

EDIT: La inn driverne på nytt så fungerte det, men fikk en error underveis. Får beskjed om at /usr/lib/xorg/modules/extensions/libglx.so ikke er en symbolsk link, men det årdna seg nå :D

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Jeg kjører Ubuntu 6.10 nå.

Hadde tenkt til å oppgradere den til Feisty når final blir releasa i slutten av måneden. Hva er den beste måten å oppgradere på? Må jeg "slette" 6.10/lage ny partisjon til Feisty, eller hvordan funker dette egentlig?

Lenke til kommentar
Jeg kjører Ubuntu 6.10 nå.

Hadde tenkt til å oppgradere den til Feisty når final blir releasa i slutten av måneden. Hva er den beste måten å oppgradere på? Må jeg "slette" 6.10/lage ny partisjon til Feisty, eller hvordan funker dette egentlig?

8353637[/snapback]

Bytt ut alle forekomster av "edgy" til "feisty" (elns) i /etc/apt/sources.list, skriv "apt-get update" + "apt-get dist-upgrade" :)

Lenke til kommentar

Huff så tungvindt du skal gjøre det da. "sudo update-manager -d" skal gjøre det for deg ("sudo update-manager -c -d" viss du gjør det nå). Uansett vil jeg anbefale å laste ned cdimaget og installere fra den istedet. CD-imaget er både mindre, og det tar kortere tid å installere fra det, enn å oppgradere.

 

Du bør jo såklart ha /home på egen partisjon, så du ikke mister innstillinger når du installerer feisty.

Lenke til kommentar

Det som er fordelen med sudo update-manager -c -d er at du beholder alle instillingene og programmene du allerede har installert (selv om de blir oppdatert)...

 

Har du en grei nett-tilkobling, så går det rimelig raskt. Har du en rask maskin så går det rimelig kjapt å konfigurere pakkene også.

 

Jeg oppgraderte fra edgy til feisty på denne måten for et par dager siden og det har gått som smurt hittil. - Selv om offisiell release er 19. april, er den utgaven som ligger i reservoarene nå låst for alt untatt oversettelser. Derfor er den også slik den kommer til å bli 19. april. - Ingen grunn til å vente. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...