Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

This means we do something to store the password in some format other than plain text, but we automatically convert it for you. This is security by obscurity, and is a Very Bad Thing™ in that it gives users a false sense of security. A false sense that we (Gaim developers) believe would be worse to have than to let informed users deal with the password issue themselves. Consider that a naive user might think that it is safe to share his or her accounts.xml, because the passwords are "encrypted".

Hm, veit ikke helt om jeg er enig i dette. Hva gjør feks msn messenger på windows da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
This means we do something to store the password in some format other than plain text, but we automatically convert it for you. This is security by obscurity, and is a Very Bad Thing™ in that it gives users a false sense of security. A false sense that we (Gaim developers) believe would be worse to have than to let informed users deal with the password issue themselves. Consider that a naive user might think that it is safe to share his or her accounts.xml, because the passwords are "encrypted".

Hm, veit ikke helt om jeg er enig i dette. Hva gjør feks msn messenger på windows da?

8301897[/snapback]

Obfuskering er en dårlig idé fordi det er trivielt å knekke. Slike beskyttelser blir knekt også til proprietær programvare*, men er kanskje enda mer latterlig med åpen kildekode siden obfuskeringskoden tross alt ligger tilgjengelig for alle og hvermansen. Derfor gir det en falsk trygghet.

 

 

* Det fins haugevis med ymse password recovery programmer til Windows, for å hente ut lagrede obfuskerte passord til Outlook Express, MSN Messenger osv.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hmm.. Merket nå at hvis jeg tar en titt på ~\.gaim\accounts.xml så ligger screennane og passord i klartekst.. Ikke bra..

8301664[/snapback]

Poenget er at bare du skal ha tilgang til denne fila :)

 

Ønsker du enda mer sikkerhet kan du velge å ikke la GAIM lagre passord. I tillegg har GNOME en keyring daemon som GAIM kan benytte. Flere distroer kjører dette som default. Da ligger passordene kryptert, men du må da til gjengjeld skrive inn et annet passord hver gang du logger inn på maskinen for å åpne opp keyringen.

Lenke til kommentar

Jeg synes det var håpløse argument.

 

Spesielt det med at Linux trenger en registry-greie, og at all informasjon angående et program burde tilhøre det programmets folder. En av de desidert største fordelene med Linux er etter min mening nettopp at så godt som all konfigurasjon finnes under /etc og er i tekstformat.

 

For det første kan man alltid grep'e etter informasjonen man trenger. For det andre er man ikke avhengig av grafisk grensesnitt for å redigere. For det tredje er alt samla på et sted, og ikke en million forskjellige steder rundt omkring som under f.eks windows. Dette fungerer ekstremt bra på Linux, mens på Windows sliter man med en uoversiktlig, udokkumentert (en annen fordel med rene tekstfiler er at man kan dokumentere som man vil i config-fila) og ukontrollert voksende registry.

 

Det Apple 'gjør riktig' er at de har en standard hardwareplattfrom som OS'et fungerer under. Ikke noe fikling for å få all funksjonaliteten til å fungere.

 

Det man kunne gjort i Linux-verdenen var å definere en standard hardware-plattform. Så kunne mindre erfarne brukere kjøpt en linux-sertifisert PC og installert en distro som garanterte å følge siste standard. Og da var man garantert at alt fungerte fra første øyeblikk.

 

Men selvsagt uten at man tvang brukere til å følge standarden, slik at erfarne brukere kunne fortsette å konfigurere eget system, men de utfordringer det innebærer.

 

The best of two worlds.

Lenke til kommentar
-L oppsjon. Som i "dhcpcd will use <ConfigDir> directory instead of default /etc/dhcpc to store configuration information" ?

Noen grunn for at du ikke kan bruke /etc/dhcpc ?

8317726[/snapback]

Ja, forskjellig konfigurasjon avhengig av hvilken softlevel jeg booter med, slik at jeg får forskjellig Ip avhengig av om jeg er hjemme, hos dama, på jobb osv.

 

Årsaken er at routern min er så dårlig at den ikke vil overstyre IP'en pc'en ber om. Dersom jeg får tildelt en ny IP et annet sted, og så kommer hjem, så vil jeg få ny IP hjemme også. Og da stemmer ikke det over ens med konfigurasjoner på andre maskiner, som for eksempel i /etc/hosts

Lenke til kommentar

Lag deg ei mappe med de diverse konfigurasjonene. fks

 

/etc/dhcps-files

 

/etc/dhcps-files/default.conf

 

/etc/dhcps-files/home.conf

 

/etc/dhcps-files/work.conf

 

/etc/dhcps-files/mylove.conf

 

Og så symlinker du /etc/dhcp til korrekt fil, basert på hvilken "softlevel" du booter. Hva en softlevel er, aner jeg dog ikke :/

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Jeg bruker Amarok til lyd og vlc til annet mediainnhold. Har eksperimentert litt med Exaile i tillegg. Akkurat nå bruker jeg dog itunes, da den er den mest oversiktelige musikkavspilleren til windows. Gleder meg forøvrig til kde 4 og amarok 2.0, som kommer til windows pluss os x ;)

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...