Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Eksempel; to harddisker, første har tre partisjoner, hhv. /, swap og home. Mappen med fotografier er på 100gig, og får ikke plass på harddisk 1, og legges derfor på harddisk 2. Da har man jo ikke mulighet til å legge bildemapppen innunder home ettersom denne ligger på harddisk 1. Stemmer ikke det? Mao. home mappen kan kun gjelde en partisjon, og ikke omfatte flere?

Du kan jo lage en symlink så det ser ut som den er i din home-katalog, men det blir jo ikke helt det samme. For å ha en partisjon som strekker seg over flere fysiske disker så kan du bruke LVM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker ikke LVM, selv om jeg kanskje burde...

Jeg har et oppsett på ene maskina mi som er ganske likt.

/home ligger på part sdb1 som er like stor som disken (400GB).

Men jeg har en 200GB disk som jeg hadde til overs (hdd1). Jeg kunne brukt LVM og lagd en partisjon på 600GB, men gadd ikke sette meg inn i LVM så jeg bare mounter hdd1 på /home/olefiver/div

En sak som er viktig å huske da er at mount linja for sdb1 MÅ komme før mount linja for hdd1 i fstab. Er ikke /home mountet, vil ikke mount finne /home/olefiver/div

Lenke til kommentar

Aprilspøk eller? http://www.archlinux.org/news/307/

We're changing our name!

After 5 years of being called Arch Linux and 5 years of people confusing us with Ark Linux, we've finally come up with a solution. We've spent the last few months talking to the Ark Linux people to come up with a solution that's beneficial for both distributions. Today, we are happy to announce a name change for Arch Linux. Today, I am happy to announce, we will be known as Ark Linux!

We will keep our domain archlinux.org for the next few weeks, while people are still getting used to the name change, but eventually we will switch domains as well. In changing names, we are sure that people will never again have problems discerning Arch Linux with Ark Linux.

Long Live Ark Linux!

edit: Det bare må være tull :)

Endret av Tinker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Står i allefall "Get Arch" i menyen fortsatt :p

(og tittelen i web-browseren)

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Haha:

After 5 years of being called Ark Linux and 5 years of people confusing us with Arch Linux, we've finally come up with a solution. We've spent the last few months talking to the Arch Linux people to come up with a solution that's beneficial for both distributions. Today, we are happy to announce a name change for Ark Linux. Today, we are happy to announce we will be known as Arch Linux!

We will keep the domain arklinux.org for the next few weeks, while people are still getting used to the name change, but eventually we will switch domains as well. In changing names, we're sure that people will never again have problems discerning Ark Linux with Arch Linux.

Long Live Arch Linux!

After 5 years of being called Arch Linux and 5 years of people confusing us with Ark Linux, we've finally come up with a solution. We've spent the last few months talking to the Ark Linux people to come up with a solution that's beneficial for both distributions. Today, we are happy to announce a name change for Arch Linux. Today, I am happy to announce, we will be known as Ark Linux!

We will keep our domain archlinux.org for the next few weeks, while people are still getting used to the name change, but eventually we will switch domains as well. In changing names, we are sure that people will never again have problems discerning Arch Linux with Ark Linux.

Long Live Ark Linux!

Lenke til kommentar
Aprilspøk eller?  http://www.archlinux.org/news/307/

We're changing our name!

Long Live Ark Linux!

edit: Det bare må være tull :)

Og Duke Forever er kansellert. :p

Lenke til kommentar

Over til noe annet. Ubuntu 7.04 Beta-installasjonen vil ikke gå videre fordi den mener at xfs-filsystemet og GRUB-bootloader kunne henge seg opp at den ikke ville anbefale det og heller bruke Lilo. Trykker så ''Continue'' og ingenting skjer. Vil det si at jeg like så godt kan bruke ext3? :)

Lenke til kommentar
Over til noe annet. Ubuntu 7.04 Beta-installasjonen vil ikke gå videre fordi den mener at xfs-filsystemet og GRUB-bootloader kunne henge seg opp at den ikke ville anbefale det og heller bruke Lilo. Trykker så ''Continue'' og ingenting skjer. Vil det si at jeg like så godt kan bruke ext3? :)

8287671[/snapback]

Det går helt fint å bruke XFS sammen med GRUB, jeg har alltid gjort det. Det installeren advarer deg mot, er å bruke XFS i /boot, det støtter nemlig ikke GRUB. Bruk ext3 i /boot og XFS i / og/eller /home. :)

Lenke til kommentar
Det går helt fint å bruke XFS sammen med GRUB, jeg har alltid gjort det. Det installeren advarer deg mot, er å bruke XFS i /boot, det støtter nemlig ikke GRUB. Bruk ext3 i /boot og XFS i / og/eller /home. :)

8296057[/snapback]

Nye versjoner av GRUB støtter faktisk booting fra XFS, men tradisjonelt har bare EXT* og ReiserFS vært støttet.

Men kanskje Ubuntu henger litt etter der? Funker fint her med Arch i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Godt mulig Ubuntu henger litt etter. Kjører Feisty Beta nå, og den bruker Grub 0.97-20ubuntu5. Det finnes en pakke som heter grub2, og inneholder Grub 1.95-2ubuntu1, men i beskrivelsen er det krass advarsel om at den har eksperimentell status.

Hvilken versjon brukes i Arch?

Lenke til kommentar

8296760[/snapback]

grub 0.97-7

Ifølge SGI:

Q: Does GRUB work with XFS?

There is native XFS filesystem support for GRUB starting with version 0.91 and onward. Unfortunately, GRUB used to make incorrect assumptions about being able to read a block device image while a filesystem is mounted and actively being written to, which could cause intermittent problems when using XFS. This has reportedly since been fixed, and the 0.97 version (at least) of GRUB is apparently stable.

Lenke til kommentar

8296760[/snapback]

grub 0.97-7

Ifølge SGI:

Q: Does GRUB work with XFS?

There is native XFS filesystem support for GRUB starting with version 0.91 and onward. Unfortunately, GRUB used to make incorrect assumptions about being able to read a block device image while a filesystem is mounted and actively being written to, which could cause intermittent problems when using XFS. This has reportedly since been fixed, and the 0.97 version (at least) of GRUB is apparently stable.

8296870[/snapback]

Hm, så hvis Feisty-installeren klager over inkompabilitet mellom Grub (0.97-20) og XFS, er det altså feisty-installeren som bare ikke er oppdatert, da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...