Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Befunge, Malborge, og Whitespace er nok værre å kode enn bitkode :p

8264752[/snapback]

Ellers er Brainfuck eller COW rimelig drøye språk å progge i. :)HQ9+ skal være meget enkelt å kode i, men det er rimelig begrenset i bruk (alt annet enn hello world, quine eller 99 bottles of beer er umulig). :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Formelen for maskinvarestøtte er etter min mening veldig enkel.

Intel=fungerer

:)

8265180[/snapback]

Ja, i aller høyeste grad. Intel er veldig gode på linux/UNIX-støtte. Har et Core2-system som kjører på OpenBSD og det går svært bra. Og når det kommer til kablet nettverk vil jeg også fremheve Broadcom. Men Broadcom har et svært utrolig dårlig rykte på trådløst nettverk.

Lenke til kommentar
Uansett så leser jeg på fremsiden av hw.no at Lenovo (IBM), herunder Thinkpad, er klassemaskiner som folk skryter av. Vet dere hvordan disse er med Linux?

8265168[/snapback]

Thinkpad er de bærbare som fungerer best under GNU/Linux. Men hvis Dell holder ord, vil Lenovo møte knallhard konkurranse fra Dell på GNU/Linux, noe som er bra. Thinkpad er dyrt og det er vanskelig å skreddersy en Thinkpad. Dessuten er det umulig å bestille en valgt modell uten Windows. De som selges uten OS er de med dyrest oppsett.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er kjempe flott at Dell og HP har planer om å introdusere GNU/Linux for mainstream Desktop.

Men noe jeg håper minst like mye på er at Dell og HP også vil frigjøre driverne til printerne sine - slik at disse også kan få maksimal støtte i GNU/Linux.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen printer-produsent som har bra nok støtte for GNU/Linux i dag. OpenPrinting anbefaler Epson og mener de har best støtte. HP lager egne drivere og det er mye krøll, særlig med utskriftskvaliteten. - Noen printere bruker bare fargepatronene osv...

Det er ingen tvil om at dette kan bli mye bedre med støtte fra HP, Dell og andre printerprodusenter.

Lenke til kommentar

Jeg måtte innom dell.no for å se om jeg fant noen postscript-skrivere nå. Det er snakk om 2 stk monochrome lasers. - Altså ikke noen særlig god støtte. Og ingen støtte i vanlige skrivebords-farge-blekk-printere som folk flest har.

Olear: Vis meg en HP photoskriver (gjerne multifunksjon) som har perfekt utskriftskvalitet i GNU/Linux.

Lenke til kommentar
Linux kan jeg forøvrig installere sjæl...
Ja, men hvis de begynner å selge maskiner med Linux på så vet man jo 100% at alt vil fungere - da slipper man og undersøke så mye først. Og Dell sier også at de vil prioritere åpne drivere såfremt disse finnes, samt få sammarbeidspartnere til å jobbe med åpne drivere. På sikt vil det kunne være bra for Linux - eller?

8265168[/snapback]

Absolutt. Linux-klare maskiner i den forstand at man vet det finnes drivere er meget positivt.

Uansett så leser jeg på fremsiden av hw.no at Lenovo (IBM), herunder Thinkpad, er klassemaskiner som folk skryter av. Vet dere hvordan disse er med Linux?

8265168[/snapback]

Sitter på en T60. Funker stort sett veldig bra med gentoo.

Det som ikke funker i øyeblikket er DMA til dvd-spiller'n. Men nå har jeg ikke tatt meg tid til å lete etter løsning på problemet.

Jeg har heller ikke forsøkt å sette opp suspend to disk/ram, da jeg ikke pleier å bruke slik funksjonalitet allikevel (kjører forskjellig softlevels med forskjellige services avhengig av om jeg er hjemme eller på jobb.)

Ja, også må alsa startes to ganger ved boot. I hvertfall måtte det det tidligere, men jeg har satt det opp slik at det skjer automatisk. Så jeg ville ikke merke det om det plutselig fungerte uten. :lol:

Så det eneste som irriterer meg er DMA til dvd-spiller'n.

Lenke til kommentar

Et skrivebordsmiljø er bare en betegnelse på flere programmer som utgjør en komplett pakke.

KDE, GNOME, XFCE og (delvis) E17 kommer som et ferdig konfigurert skrivebord. Fluxbox og andre vindubehandlere leverer bare en deler av pakken, så da må man legge til det man selv trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...