Simen1 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Jeg oppfattet mye av det om proprietære løsninger som mot Microsoft. På slutten oppfattet jeg dragen som Itanium. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Haha, den der var så sugen at den var bra Sendes den der virkelig på tv en eller annen plass i verden? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Er det forresten noe sted jeg kan laste ned en gratis opplæringsbok for Linux? Jeg skulle gjerne hatt noe lesestoff til en påske. (surfing via modem og GSM-modem frister ikke) Jeg tar uansett med PCen og har godt med tid til lesing. Tar også med betaen av Ubuntu 7.04. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Er det forresten noe sted jeg kan laste ned en gratis opplæringsbok for Linux? Jeg skulle gjerne hatt noe lesestoff til en påske. (surfing via modem og GSM-modem frister ikke) Jeg tar uansett med PCen og har godt med tid til lesing. Tar også med betaen av Ubuntu 7.04. 8260022[/snapback] Kan anbefalle ubuntubibelen Lenke til kommentar
huf Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Er det forresten noe sted jeg kan laste ned en gratis opplæringsbok for Linux? Jeg skulle gjerne hatt noe lesestoff til en påske. (surfing via modem og GSM-modem frister ikke) Jeg tar uansett med PCen og har godt med tid til lesing. Tar også med betaen av Ubuntu 7.04. 8260022[/snapback] http://www.linuxbog.dk/ Veit ikkje kor oppdatert dei er no, men det var iallefall desse eg brukte for å komme i gang med G/L for nokre år sidan. Så har du såklart også http://tldp.org Endret 28. mars 2007 av huf Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 (endret) Hvis du vil bruke FreeBSD, så finnes FreeBSD Handbook både i web-versjon, men også i nedlastbar bokform. FreeBSD har en del til felles når det kommer til bruksområder, men har ingen ting med GNU/Linux å gjøre når det kommer til kode osv. Førsteklasses dokumentasjon som gjør at man forstår systemet på en meget bra måte. Endret 28. mars 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
dabear Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Simen1: wikipedia inneholder jo en del interessante ting, inkludert linux-stoff. Du kan laste ned database-dumps herifra: http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Database_download Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Tusen takk for alle de gode forslagene. Nå har jeg lastet ned alle bøkene/heftene det lenkes til så får jeg se hvor mye jeg får lest. Tenker jeg tar det i rekkefølgen Ubuntu-boka, noen av de danske heftene og til slutt FreeBSD. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Simen1: wikipedia inneholder jo en del interessante ting, inkludert linux-stoff. Du kan laste ned database-dumps herifra: http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Database_download 8260313[/snapback] Tar litt tid å laste ned da, filene er jo sykt store. Men ganske kult at det er mulig og smart for Wikipedia hvis de (av en eller annen merkelig grunn) skulle trenge backup, sikkert noen som har lastet ned :-P. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. mars 2007 Del Skrevet 28. mars 2007 Hvordan har Asus vært når det gjelder støtte for GNU/Linux plattformen? Tror dere de vil gi ut drivere ev. god nok dokumentasjon for dette? 8239575[/snapback] Asus lager ikke noe selv, så det er avhengig av brikkesett som blir brukt. 8239685[/snapback] Hvis det blir C-Media (som det står i artikkelen), så fungerer det sikkert bra.Mitt TerraTec-kort med en C-Media-brikke fungerer ihvertfall uten noe som helst driverinstallasjon. (Så lenge Linux velger det riktige kortet da (mellom nVidia og C-Media). Det virker som om den bytter litt fra dag til dag. Jeg savner den menyen i Windows der man kan sette foretrukket inn- og ut-enhet for lyd. Den har aldri tullet seg.) 8239831[/snapback] Tja, du har den i fedora i allefall: Finnes det noen framtidsplaner skrevet ned for ooo v3? Fått kvitta seg med avhengigheten til java, kunne vært en fordel, spør du meg. 8252526[/snapback] Tja, hvorfor? Java er jo i ferd med å gå GPL, så hva er problemet? Er et fint språk å jobbe med, og så lenge Sun er hovedbidragsyter... Uten at jeg har så mye direkte kjennskap til Java, så har jeg i det minste fulgt sånn halvveis med i debatten om ressursbruk og Java. Mange mener at Java (som "standard") er tungt og krevende på både cpu og ram. Mens andre mener at dette er mer knyttet spesielt til "desktop" Java, altså Java som brukes på i386 platformen. Java for embedded skal f.eks. være helt annerledes i minnebruk osv. som også burde være forventet. Spørsmålet da blir om "vanlig" Java alltid er tungt og krevende, eller om noe/mye av skylden på det ligger hos utvikler, som ikke tar effektive grep på ressurs håndtering ved bruk av Java. Bedre svar får du kanskje i programmerings forumet... EDIT: mer info og linker til benchmarks kan finnes på Wikipedia btw. alle programvare er mer eller mindre buggy 8256793[/snapback] Btw. en del embedded cpu'er (ARM etc.) har et eget "java-modus" hvor de kan kjøre java bytecode direkte uten VM. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Btw. en del embedded cpu'er (ARM etc.) har et eget "java-modus" hvor de kan kjøre java bytecode direkte uten VM.Riktig. Husker en av kompisene mine fra høyskolen jatta om det. Han var/er Java-mann, og syns det var mektig stilig. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Btw. en del embedded cpu'er (ARM etc.) har et eget "java-modus" hvor de kan kjøre java bytecode direkte uten VM.Riktig. Husker en av kompisene mine fra høyskolen jatta om det. Han var/er Java-mann, og syns det var mektig stilig. 8263157[/snapback] Kult. En cpu som kan utføre instruksjoner skrevet i et programmeringsspråk. Det er jo akkurat som ... som ... alle andre CPU'er. Java-folk er gærne... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Btw. en del embedded cpu'er (ARM etc.) har et eget "java-modus" hvor de kan kjøre java bytecode direkte uten VM.Riktig. Husker en av kompisene mine fra høyskolen jatta om det. Han var/er Java-mann, og syns det var mektig stilig. 8263157[/snapback] Hvordan blir det med nye versjoner av Java da? Litt kjipt om man isåfall ikke kan flashe vm'en. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Btw. en del embedded cpu'er (ARM etc.) har et eget "java-modus" hvor de kan kjøre java bytecode direkte uten VM.Riktig. Husker en av kompisene mine fra høyskolen jatta om det. Han var/er Java-mann, og syns det var mektig stilig. 8263157[/snapback] Hvordan blir det med nye versjoner av Java da? Litt kjipt om man isåfall ikke kan flashe vm'en. 8263890[/snapback] Ikke noe problem med mindre de endrer byte-code'en. Dessuten kan man bare legge inn en interrupt på ukjent instruksjon slik at sotfware kan håndtere instruksjoner CPU'en ikke håndterer. Men det enkleste er bare å kompillere med kompatibel byte-code. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Java-folk er gærne... Java-folk er ikke gærne. Java-folk er bare ille rare. Gærne folk programmerer i Befunge, Malbolge, Whitespace eller COBOL :!: Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Eller de programmerer i bitkode. 011010100010001110110001010101... Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Befunge, Malborge, og Whitespace er nok værre å kode enn bitkode Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Nå som windoze er blitt så slitsomt å kopiere, så gidder ihvertfall ikke jeg å fortsette å bruke dette som spillplatform. Kjøper meg nok en PS3 til høsten tenker jeg. Jeg har tidligere vært borti både bra og dårlige laptopper fra Dell. Så om prisen/specs kombinasjonen er holdbar, så er windass-fri laptopp absolutt et alternativ. Linux kan jeg forøvrig installere sjæl... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 29. mars 2007 Del Skrevet 29. mars 2007 Den erfaringen jeg har hatt med Dell tilsier at skal man kjøpe en laptop fra Dell vil Latitude eller presicion være det rette valget. Disse kan kjøpes uten OS hvis man ringer inn, og nå skal Dell begynne å sertifisere PC'er for Linux. Latitude vil garantert være en av produktlinjene som blir sertifisert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå