Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser ut som at "Quickstarter" er en fellesbetegnelse for programmer som laster et eller flere program i minnet, selv om man ikke kjører programmet, slik at dette/disse vil starte raskere. Mao. det finnes flere programmer som faller innunder betegnelsen "Quickstart", som for KDE, for GNOME, for MS Office osv. Kilde Feks. her er en guide for "Quickstarte" brenneprogrammet k3b.

 

Lurer på om man kan enkelt skru av funksjonen i KDE/GNOME?

8248069[/snapback]

Finnest det nokon grunner til å ikkje bruke quickstart?

Lenke til kommentar

Du har kanskje bare dårlig tålmodighet? :-P

 

Når GNOME lastes startes Nautilus, Metacity, gnome-panel + en del andre ting, så hvis en av dem er treig går hele startinga av GNOME treigt.

 

XFCE er jo ment for å være lettere, at den starter raskere er vel ingen overraskelse.

Lenke til kommentar
Har vi navnet på en quickstarter til Gnome? :dontgetit:

8249947[/snapback]

Er det flere enn meg som synes at innloggingen till gnome er utrolig treig?

8249973[/snapback]

Dette er et av de områdene som gnome-utviklerne jobber mest med for tiden. Så du vil nok se store forrandringer på dette framover. :)
Lenke til kommentar
Har vi navnet på en quickstarter til Gnome? :dontgetit:

8249947[/snapback]

Er det flere enn meg som synes at innloggingen till gnome er utrolig treig?

8249973[/snapback]

 

Før oppgradering til Feisty kom jeg rett inn på ~4-5 sekunder, nå henger den i nesten et halvt minutt. Sikkert bare en eller annen feil i nautilus eller gnome-panels som fikses til ferdig release.

 

Quickstart til Openoffice finner du i innstillingene til openoffice (Tools -> Options -> Memory). Velg "Enable systray quickstarter". Usikker på om denne featuren har eksistert for 2.1 også, vet at den i hvert fall fantes for windows. Den fungerer i hvert fall veldig fint nå, er mye bedre integrert mot gnome enn 2.1 var. :)

Lenke til kommentar

Får håpe bedre rettskrivnings sjekke ved at de sjekker hele settninger og ikke ord for ord er prioritert.

 

Har vi navnet på en quickstarter til Gnome? :dontgetit:

8249947[/snapback]

 

Om Gnome er treig eller ikke avhenger vel hvilken distro mann bruker hvor gidt den er optimert om distroen er laget for Gnome eller ikke.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
Finnes det noen framtidsplaner skrevet ned for ooo v3? Fått kvitta seg med avhengigheten til java, kunne vært en fordel, spør du meg.

8252526[/snapback]

Hva brukes egentlig Java til i Oo? Jeg disabler den, men merker ikke noe til det jeg bruker. Jeg har heller aldri fått noe svar før, på hva Oo egentlig bruker Java til.

Lenke til kommentar
Hva brukes egentlig Java til i Oo? Jeg disabler den, men merker ikke noe til det jeg bruker. Jeg har heller aldri fått noe svar før, på hva Oo egentlig bruker Java til.
Jeg vinner i wikipedia

 

The following areas of OpenOffice.org 2.0 depend on a JRE being present:

 

    * The media player on Unix-like systems

    * All document wizards in Writer

    * Accessibility tools

    * Report Autopilot

    * JDBC driver support

    * HSQL database engine, which is used in OpenOffice.org base

    * XSLT filters

    * BeanShell, the NetBeans scripting language and the Java UNO bridge

    * Export filters to the Aportis.doc (.pdb) format for the Palm OS or Pocket Word (.psw) format for the Pocket PC

    * Export filter to LaTeX

 

A common point of confusion is that mail merge to generate emails requires the Java API JavaMail in StarOffice; however, as of version 2.0.1, OpenOffice.org uses a Python-component instead.

 

Men er Java egentlig et problem? Skal jo bli GPL...

Lenke til kommentar

Uten at jeg har så mye direkte kjennskap til Java, så har jeg i det minste fulgt sånn halvveis med i debatten om ressursbruk og Java.

 

Mange mener at Java (som "standard") er tungt og krevende på både cpu og ram. Mens andre mener at dette er mer knyttet spesielt til "desktop" Java, altså Java som brukes på i386 platformen. Java for embedded skal f.eks. være helt annerledes i minnebruk osv. som også burde være forventet.

 

Spørsmålet da blir om "vanlig" Java alltid er tungt og krevende, eller om noe/mye av skylden på det ligger hos utvikler, som ikke tar effektive grep på ressurs håndtering ved bruk av Java.

 

Bedre svar får du kanskje i programmerings forumet...

 

EDIT: mer info og linker til benchmarks kan finnes på Wikipedia

 

 

btw. alle programvare er mer eller mindre buggy :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Jeg fant en utrolig kul reklame for Dell relatert til Linux. Kos dere:

Youtube:

8258910[/snapback]

De burde heller rettet den mot M$, ikke UNIX. UNIX har gått fra å være lukket og proprietært til å bli ganske åpent og kan i mange tilfeller brukes som om det skulle vært et linux-system.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...