Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

En ting, finnes det et program som klarer å lage diagrammer som ligner på de Keynote/Pages til OS X klarer å lage?

8227893[/snapback]

 

Eksempler?

 

Fikk lyst til å bidra til Ubuntu med å programmere noen nyttige programmer, men alle ideene jeg kommer på er visst allerede tatt. :-\

 

Er det noen som savner noe i Ubuntu? Tenker da på GUI-kontrollpaneler og andre nyttige småting.

8227875[/snapback]

Noe som hadde vært kult og garantert populært er et lite og brukervennlig program som automatisk skifter skrivebordsbakgrunner for deg i GNOME, enten fra en bestemt mappe og/eller slik at du kan bestemme hvilke bestemte bilder det skal skiftes mellom. Artig hvis jeg feks. hadde 24 bilder som det ble skiftet mellom hver time, slik at jeg fikk feks en soloppgang om morgenen, dagsbilde om dagen, og måne-bilde ble vist om kvelden... Ikke nyttig, men artig!

 

Så har jeg lest noen ganger om folk som ikke klarer å logge seg inn i Ubuntu fordi harddisken er full. Kjekt med et lite ikon på panelet som ville gi deg en advarsel hvis det nærmet seg en «fare grense» ad system disken/partisjonen.

 

Det finnes flere RSS lesere, men ingen som kan vise fortløpende nyheter som dukker opp på skrivebordet. Så en som savnet det på linux1.no, og jeg er enig.

 

Det er flere «media database» programmer, altså du kan feks legge inn de bøker du har, få info om disse med bilder osv, men ingen som lar deg linke direkte til media du har på harddisken. Et slikt program ville gjøre det enklere å holde styr over ebooks på harddisken.

8229734[/snapback]

 

Jeg får i allefall advarsel (popup) når harddisken nærmer seg full, temmelig sikker på at jeg har sett det på lappisen.

 

Kjører Arch med Gnome, hvordan får jeg stilt klokke :wee:?

8232294[/snapback]

 

Høyreklikk på klokka på panelet, velg "still klokke" eller noe sånt.

 

Evt. kan du bruke NTP, så går slikt av seg selv. I still-klokke dialogen velger du å bruke "ntp.uio.no" som tidsserver, så går pc'n like riktig som nrk-klokka.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
En ting, finnes det et program som klarer å lage diagrammer som ligner på de Keynote/Pages til OS X klarer å lage?

8227893[/snapback]

Eksempler?

8232596[/snapback]

Nja, bare navn på programmer :)

Lenke til kommentar

Jeg liker Rhythmbox veldig godt, jeg synes faktisk den er mer funksjonell enn Amarok og enklere å bruke selv om Amarok har en del gode egenskaper. Klarer ikke helt å velge mellom de to så har installert begge. Men utseendet kan de jobbe med på R. Det ser litt traust og kjedelig ut.

Lenke til kommentar
Helt enig R_B; saml med Amarok så ser den direkte stygg ut... Klart det er subjektivt, men dette er typisk emm. for GNOME programmer og KDE programmer... Ta hvilke som helst og saml, så ser dere. KDE vektlegger utseende, GNOME gjør det ikke(med unntak av noen veldig få)

8235073[/snapback]

 

Synes GNOME-programmer er penere enn KDE-programmer, men er vel bare mitt syn (vil ikke starte noen GNOME vs. KDE-flamewar :-P, liker begge men alle må jo ha en favoritt. :) )

 

Bruker ikke Rhythmbox/Amarok, syntes Exaile passet akkurat for mine (litt sære :-P) behov.

Lenke til kommentar

Hvor i svarte kan jeg velge hvilket av lydkortene mine som skal være standard i hele systemet?

Jeg har et integrert nVidia og et PCI TerraTec. Begge fungerer i Linux (har prøvd før), men nå finner jeg ikke noen plasser der jeg kan aktivere TerraTec-kortet.

 

Edit: Ubuntu/Kubuntu altså.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Fikk lyst til å bidra til Ubuntu med å programmere noen nyttige programmer, men alle ideene jeg kommer på er visst allerede tatt. :-\

 

Er det noen som savner noe i Ubuntu? Tenker da på GUI-kontrollpaneler og andre nyttige småting.

8227875[/snapback]

 

Det er vel bare å finne en måte å utvide migration tool på? Finnes vel alltid flere ting å migrere. :)

Lenke til kommentar
Fikk lyst til å bidra til Ubuntu med å programmere noen nyttige programmer, men alle ideene jeg kommer på er visst allerede tatt. :-\

 

Er det noen som savner noe i Ubuntu? Tenker da på GUI-kontrollpaneler og andre nyttige småting.

8227875[/snapback]

 

Det er vel bare å finne en måte å utvide migration tool på? Finnes vel alltid flere ting å migrere. :)

8238513[/snapback]

Et ferdigisntallert 'feed me' pakkeinstallerer.

Lenke til kommentar
Hvordan har Asus vært når det gjelder støtte for GNU/Linux plattformen? Tror dere de vil gi ut drivere ev. god nok dokumentasjon for dette?

8239575[/snapback]

Asus lager ikke noe selv, så det er avhengig av brikkesett som blir brukt.

8239685[/snapback]

Ja, det stemmer. Skal man finne ut om et hovedkort er godt støttet i GNU/Linux, så må man finne informasjon om chipset, sørside, lydkontroller, nettverkskontroller osv. Skulle sette sammen et Core2-system for bruk i FreeBSD/OpenBSD, og da falt alle Asus sine kort igjennom. Hvorfor? Asus-kortene brukte f.eks. nettverkskontrollere som var dårlig støttet. Skal man f.eks. kjøpe et Core2-sysem for bruk i GNU/Linux og FreeBSD/OpenBSD, eventuelt Solaris 10 har jeg funnet ut at MSI 975X Platinum PowerUp Edition er hovedkortet som egner seg best. Her har MSI brukt komponenter på hovedkortet som er godt støttet i de fleste operativsystem. Så vet dere det.

Lenke til kommentar
Hvordan har Asus vært når det gjelder støtte for GNU/Linux plattformen? Tror dere de vil gi ut drivere ev. god nok dokumentasjon for dette?

8239575[/snapback]

Asus lager ikke noe selv, så det er avhengig av brikkesett som blir brukt.

8239685[/snapback]

Hvis det blir C-Media (som det står i artikkelen), så fungerer det sikkert bra.

Mitt TerraTec-kort med en C-Media-brikke fungerer ihvertfall uten noe som helst driverinstallasjon.

(Så lenge Linux velger det riktige kortet da (mellom nVidia og C-Media). Det virker som om den bytter litt fra dag til dag. Jeg savner den menyen i Windows der man kan sette foretrukket inn- og ut-enhet for lyd. Den har aldri tullet seg.)

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...