Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk lyst til å bidra til Ubuntu med å programmere noen nyttige programmer, men alle ideene jeg kommer på er visst allerede tatt. :-\

 

Er det noen som savner noe i Ubuntu? Tenker da på GUI-kontrollpaneler og andre nyttige småting.

8227875[/snapback]

I stedet for aa lage noe helt nytt, kan du jo forbedre et program som allerede fins.

Lenke til kommentar

Det GNU/Linux trenger for å slå gjennom er de beste nisjeprogrammene. Det jeg mener med det er f.eks. de beste programmene til web-side utvikling. De beste og enkleste programmeringsmiljøene (inkl dokumentasjon), de beste mediekonverterings- og streaming-programmene, osv...

 

Hvis man ser på Mac, så er den nisjen de stort sett har solgt til, film og underholdningsbransjen, fordi de har hatt de beste redigeringsprogrammene, bl.a...

 

Altså er det beste man kan gjøre hvis man vil bidra å hjelpe til med eksisterende prosjekter eller lage et derivat og fortsette på eksisterende prosjekter, hvis det ikke er mulig å bidra direkte.

 

CRM er en nisje jeg ikke vet om det finnes særlig mange programmer til GNU/Linux, men det trengs.

 

Andre ting jeg tror hadde vært bra er et ndiswrapper-lignende verktøy for skrivebordsprintere.

 

Ubuntu hadde hatt godt av en wxWidgets frontend/erstatning til module-assistant, bl.a.

Lenke til kommentar

Testet Ubuntu 7.04 Beta nå på min bærbare, utrolig fornøyd. :)

 

Lyd og bilde hadde jeg ingen problemer med. I 6.10 måtte jeg redigere i xorg-filen under instalasjonen for å få bilde. Denne gangen trengte ikke jeg å gjøre det, og sitter med ATI-skjermkort.

 

Desktop-effekter er innebygget og dermed ikke behov for 3.-parts programmer. Eller tar jeg feil?

 

Jeg opplevde også Ubuntu veldig responsivt og noe forandringer i utseende tror jeg. Bakgrunnen er i alle fall ny. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare åpne en terminal og skrive gksu "update-manager -c"?

8230078[/snapback]

Fordi jeg ikke kjenner Linux så godt at jeg visste at man kunne gjøre det. :)

Jeg tok en råkjangs og skrev det samme som stod på Dapper, men byttet ut Dapper med Edgy. Så oppdaterte jeg listen i Synaptic og trykket 'marker alle oppgraderinger'. Nå laster den ned som bare juling, så jeg tror jeg er på riktig vei.

 

Edit: Og så gjenstår det bare 40 minutter. :hmm:

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

Bare som et tips; last heller ned cd-imaget og brenn ut istedet. Oppgraderinga tar lengre tid å installere enn en nyinstallasjon vil ta, og den var på ca 900mb til meg mot cden som var på 700 mb.

 

Om du sørger for å ha /home på egen partisjon, vil du dessuten kunne ta med deg innstillinger mellom nyinstalleringer/distroer.

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis, men ja; jeg pleier å formatere "/" når jeg reinstallerer. Innstillingene ligger på /home uansett, og de få programma jeg bruker som ikke følger med som standard, tar få sekund å installere.

 

Denne gangen hadde jeg ikke noen cder ledig, så tenkte jeg like så greit kunne bruke oppdateringshåndtereren. jeg endte opp med et brukanes system, men uten internet*, og måtte reboote til windows for å laste ned ndiswrapper-pakkene; som jeg ellers kunne installert fra cden, om jeg hadde brukt den metoden.

 

 

*=rt2x00 var fucka opp.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Marsan, jepp, men har de ikke gått tilbake til legacy-driverne(=de som funker) i nyeste kernel-oppdatering? Uansettt så kjører jeg enda ndiswraper, er for lat til å fjerne den :p

8232442[/snapback]

 

Ikke sikker på statusen der, men ser det er en del som har problem med å connecte til AP med det grafiske. Ser mange har lagt ut forskjellige hotfixer for å løse problemet men det burde vel fungere ut av boksen etter min mening. Håper dev-ubuntufolka ser problemet og fikser det. Driveren fungerte jo i de foregående versonene (6.06 og 6.10) og det bør fungere i 7.04 også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...