Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor følger de ikke standarden, er det enkelt og greit fordi nettsider heller tilpasser seg IE(siden så mange bruker den) enn den vedtatte standard? Men hva er fordelen med denne løsningen - onde tanker tilsier at de gjør det for å forhindre at brukerne skifter nettleser(siden andre forsøker å følge standarden).

 

Kjøper dere wintendos begrunnelse for dette merkelige grepet her da?

8202425[/snapback]

Enkelt forklart så har IE vært standarden siden versjon 4. Ja, vi har W3C, men så lenge IE er den dominerende nettleser hjelper det så lite. Status pr. idag er verre en noen gang, da man må sjekke sider i både IE6 og IE7, da de ikke viser ting 100% likt. Så er det Gecko, KHTML og Opera (de to sistnevnte rendrer mer eller mindre likt med Gecko).

Lenke til kommentar
Det finnes jo en nettstandarder(hvor acidtesten2 kan teste om nettleseren følger disse), og en av de nettleserene som følger disse dårligst er IE. Når siste versjon kom ut sendte wintendo(he he) ut melding om hvordan nettsider kan tilpasse seg for å vise siden deres korrekt når IE ble brukt. Mao. wintendo krever at andre skal tilpasse seg, mens de selv ikke gjør noe for å tilpasse standarden. 

 

Hvorfor følger de ikke standarden, er det enkelt og greit fordi nettsider heller tilpasser seg IE(siden så mange bruker den) enn den vedtatte standard? Men hva er fordelen med denne løsningen - onde tanker tilsier at de gjør det for å forhindre at brukerne skifter nettleser(siden andre forsøker å følge standarden).

 

Kjøper dere wintendos begrunnelse for dette merkelige grepet her da?

8202425[/snapback]

 

 

Er vel kanskje ikke noe nytt fenomen at MS ikke følger standarder men lager heller sine egene. Man kan si at OOo vs MS word ser man at oppsettet er forskjellig ettersom MS lager sin egen standard også her men OOo følger den gitte standarden. ikke noe kilde på dette men...

Lenke til kommentar
Ok, takk for svar. Leste litt om W3C her http://en.wikipedia.org/wiki/W3C Men hva er poenget med W3C hvis IE faktisk er standarden, det er jo sørgelig at ms kan fastsette den da... Men hvorfor inføre en ny standard som man vet ikke vil bli fulgt?

8202894[/snapback]

Uten at jeg er webutvikler, har det nok noe med mangel på dokumentasjon og åpenhet. Dessuten er ikke akkurat MS pionerer på Weben. CSS og Ajax var ikke akkurat dem som oppfant, for å si det sånn. Hadde de likevel gjort det, hadde de ikke gjort spesifikasjonene åpne, se for eksempel på ActiveX.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Det var vel mer eller mindre IE som var først ute med xmlHttpRequest, som activex-kontroller?

8203509[/snapback]

Det var Microsoft som fant opp XmlHttp ja. Men den var opprinnelig kun tenkt til Outlook WA 2000, og Microsoft har gjort lite får å få det til å bli en åpen standard. Det var først etter at Mozilla og senere Apple og Opera hadde implantert XmlHttpRequest at W3C lagde en spesifikasjon i 2006 på XmlHttpRequest. (Spesifikasjonen er fortsatt i Working Draft) .

Lenke til kommentar

Har kun kjørt Linux på lappen nå i noen måneder og jeg mangler eller savner lite. Så langt har opplevelsen vært veldig bra, og selv om jeg begynte med en lett distro så lærer jeg noe nytt om GNU/Linux hver gang jeg søker på ting og leser om det. Greit å begynne i den enden også faktisk.

Eneste jeg savne en stund var MyPhoneExplorer til K750i-en min, men så fant jeg ut at den blir koblet opp som en ekstern disk i Linux. genialt.

Jeg ser også at vifta på laptoppen går mye mindre og harddisken jobber mindre nå enn da jeg var i Windows. Dette er faktisk utrolig digg når du sitter og surfer på sengekanten i et helt stille rom.

Lenke til kommentar

Hahah admin på skolen er sinna, fordi jeg fjerna windows og bruker linux.

Fikk en mail, han lurte på hvorfor brukerprofilen min for windows ikke har synkronisert mot serveren siden rett etter skolestart. :wee:

 

Noe om at IT-reglene nekter linux, lurer på om dette er en sak for itavisen.no/hardware.no siden John Bauer er et A/S selskap, og har ganske mange skoler.........

 

:D

Lenke til kommentar
Har du installert linux på skolemaskina/ene altså? Eller på din egen laptop eller noe?

8215575[/snapback]

 

Alle på skolen har sin egen laptop =)

Andre i klassen som ser laptopen min og (beryl) blir fristet og spør om de også kan få ta del i herligheten. :wee:

Endret av chills
Lenke til kommentar
Hahah admin på skolen er sinna, fordi jeg fjerna windows og bruker linux.

Fikk en mail, han lurte på hvorfor brukerprofilen min for windows ikke har synkronisert mot serveren siden rett etter skolestart. :wee:

8215454[/snapback]

Hmmm... kanskje du kan blidgjøre ham ved å installere windows på en vmware server. :lol:

 

Noe om at IT-reglene nekter linux, lurer på om dette er en sak for itavisen.no/hardware.no siden John Bauer er et A/S selskap, og har ganske mange skoler.........

8215454[/snapback]

Som ikke-offentlig burde de jo ha mer frihet.

 

Men det du burde gjøre er å be om å få igjen skolepenger fordi du ikke belaster dem med en windows-lisens, eller behov for support på OS-installasjonen. ;)

Lenke til kommentar
Lisensene er nok betalt uansett. Veit ikke om du mente det seriøst, men trur du virkelig han har sjans på refusjon? :p

8218930[/snapback]

Nei... jeg tror ikke han har mer sjans for refusjon enn Frp har sjans til å få penger fra LO. Men av samme grunn som Frp søkte penger, så ville det vært kult å gjort bare for å illustrer et poeng.

 

Installere vmware var mer seriøst. Nå vet jeg ikke hvor lenge han har gått på skolen, men man skal ikke se bort fra at det vil dukke opp noe windows-only programvare i et fag etter hvert (jeg er bare realist :no:). Wine er selvsagt en mulighet men... eller rdesktop mot en server...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...