Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg bare skulle dele noen erfaringer jeg hadde med (x)ubuntu 7.04 Herd 5. Prøvde Xubuntu herd 5 først, tenkte å prøve nytt skrivebordsmilijø (kjører ubuntu 6.10 til vanlig). Xfce var skuffende i forhold til gnome syns jeg. Det meste av skuffelsen lå i det grafiske, funksjonene var svært lik gnome. Ned med xubuntu og opp med ubuntu 7.04 herd 5. Begeistringen bredte seg når jeg så gnome-network-manager lå ferdig innstallert. Man skulle tro at dette skulle gå knirkefritt, men ikke så fort nå. Aktivering av tråløskort skulle da være en enkel sak, men her var det herd 5 ble en irritabel opplevelse. Maskina ville ikke koble til den tråløse routeren :(, med en del fikling klarte jeg tilslutt å koble til. (aktiverte->deaktiverte->aktiverte tråløsenhet, så funka det). Lasta ned oppdateringer over 300 mb, gikk og tok en matbit. Når jeg kom tilbake til åstedet var alle oppdateringer lastet ned og innstallert, men når jeg skulle ta en liten surferunde så var det ikke noe tilkoblinger aktiv og jeg klarte ikke å koble til routern etter dette.

 

Vurdering: Vent med (x)ubuntu 7.04 til offical release!

 

(sitter nå i Ubuntu 6.10 igjenn :D)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurdering: Vent med (x)ubuntu 7.04 til offical release!

8177131[/snapback]

En annen konklusjon ville vært merkelig.

8177195[/snapback]

Testet selv Herd 5 (tror det var 5, iallefall den siste), utennom noen snodige problemer med trådløse (som jeg tilslutt fikk fikset) er jeg veldig positiv. Alt bare fungerte og jeg var faktisk ikke borti terminalen en eneste gang. Kan godt anbefale den selv om den er i Alpha enda. Nå kan det hende jeg var ekstra heldig (pure Intel bærbar), men på dette stadie bør de egentilg ha klart det meste.

 

Onyx: 7.04 står for år og måned.

Lenke til kommentar
Vurdering: Vent med (x)ubuntu 7.04 til offical release!

8177131[/snapback]

En annen konklusjon ville vært merkelig.

8177195[/snapback]

Testet selv Herd 5 (tror det var 5, iallefall den siste), utennom noen snodige problemer med trådløse (som jeg tilslutt fikk fikset) er jeg veldig positiv. Alt bare fungerte og jeg var faktisk ikke borti terminalen en eneste gang. Kan godt anbefale den selv om den er i Alpha enda. Nå kan det hende jeg var ekstra heldig (pure Intel bærbar), men på dette stadie bør de egentilg ha klart det meste.

 

Onyx: 7.04 står for år og måned.

8177263[/snapback]

 

Fint at du hadde en god erfaring med det olear. Mulig at network-manager-gnome lager problemer for meg. Det liker ihvertfall ikke tråløstkorte mitt i 6.10. Ikke går det ann å fjerne pakken uten å fjerne hele ubuntu-desktop heller :(

 

Edit: Fin funksjon 7.04 har med å aktivere skjermkortdrivere da, ikke at jeg fikk testa det ettersom nettet mitt ikke funka serlig. Men vet du om dette er properitære drivere man må aktivere eller er de åpne? Og funker denne aktiver skjermkortdriver funksjonen på ATI kortene?

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Edit: Fin funksjon 7.04 har med å aktivere skjermkortdrivere da, ikke at jeg fikk testa det ettersom nettet mitt ikke funka serlig. Men vet du om dette er properitære drivere man må aktivere eller er de åpne? Og funker denne aktiver skjermkortdriver funksjonen på ATI kortene?

8177281[/snapback]

Hvis det spørsmålet var rettet mot meg, så vet jeg dessverre ikke hva du snakker om :)

Lenke til kommentar
Edit: Fin funksjon 7.04 har med å aktivere skjermkortdrivere da, ikke at jeg fikk testa det ettersom nettet mitt ikke funka serlig. Men vet du om dette er properitære drivere man må aktivere eller er de åpne? Og funker denne aktiver skjermkortdriver funksjonen på ATI kortene?

8177281[/snapback]

Hvorfor skulle man aktivere de åpne driverne? Uansett, jeg trodde at Ubuntu skulle installere properitære drivere, slik at de var klar til bruk. Var det ikke en lang tråd om det her for en liten stund siden?

Lenke til kommentar
Edit: Fin funksjon 7.04 har med å aktivere skjermkortdrivere da, ikke at jeg fikk testa det ettersom nettet mitt ikke funka serlig. Men vet du om dette er properitære drivere man må aktivere eller er de åpne? Og funker denne aktiver skjermkortdriver funksjonen på ATI kortene?

8177281[/snapback]

Hvorfor skulle man aktivere de åpne driverne? Uansett, jeg trodde at Ubuntu skulle installere properitære drivere, slik at de var klar til bruk. Var det ikke en lang tråd om det her for en liten stund siden?

8177550[/snapback]

 

Ja, det var kanskje opplagt at det var de properitære driverne det var snakk om. *tenke seg om 2 ganger før jeg spør om noe dumt igjenn*

Lenke til kommentar
Edit: Fin funksjon 7.04 har med å aktivere skjermkortdrivere da, ikke at jeg fikk testa det ettersom nettet mitt ikke funka serlig. Men vet du om dette er properitære drivere man må aktivere eller er de åpne? Og funker denne aktiver skjermkortdriver funksjonen på ATI kortene?

8177281[/snapback]

Hvorfor skulle man aktivere de åpne driverne? Uansett, jeg trodde at Ubuntu skulle installere properitære drivere, slik at de var klar til bruk. Var det ikke en lang tråd om det her for en liten stund siden?

8177550[/snapback]

 

Om du refererer til at Ubuntu skal ha proprietære drivere klar som default, er det sløyfet. Årsaken var at XGL/Beryl/AIGLX/Compiz etc. ikke er stabil nok enda til å inkludere som default, og det derfor ikke var behov for proprietære drivere klar ved install. Er derimot meget sannsynlig at Feisty+1 får proprietære drivere preinstallert/klare, da Beryl/Compiz osv. antageligvis er stabil nok da. :)

Lenke til kommentar
nja, sett bort ifra at man lett hopper over reklamene på 2 sec da... :p

8162823[/snapback]

Noen som vil hjelpe meg litt med et theme med GNU-lisens jeg lurer på hva betyr?

 

Kan jeg endre på ting? Og kan jeg fjerne Copyright-merket nederst?

 

Link: http://5thirtyone.com/wordpress-foliage-theme

 

Legal

 

The theme is distributed with a nice little GPL license. This means that if you download the theme, mod If you make any notable changes that you think I should see, drop me an email, sing in praise of your new work, and then decide to re-distribute, the GPL license must stay intact.

 

Minor request: The Wordpress community is a mature crowd right? I’ve left my impression in the footer. Credit would be appreciated as I recently realized that I had spent more time on this theme than my current “girl who is a friend”. If it’s not too much trouble, sending a link back this way would be just swell!

 

http://www.gnu.org/licenses/gpl.html

Lenke til kommentar
Hvorfor er da Compiz med som default på Feisty?

8177992[/snapback]

 

Default installert, eller med i offisielle repos?

 

Summary:

  Ubuntu 7.04 will preserve the status quo with respect to proprietary video

  drivers.  As in previous releases, these drivers will be provided for the

  convenience of users who choose to use them, but they will not be

  activated by default.

 

The reason why Ubuntu is not activating 3D graphics drivers is that while Shuttleworth and the rest of the Ubuntu development crew believe that "3D video functionality would be considered essential for Feisty," they also don't think it's ready for prime-time yet. While they "believe that 3D is an essential part of the modern desktop experience," they also think that the "status of the free software applications that depend on that hardware functionality... [was] not ready for inclusion by default in Feisty. Neither Compiz nor Beryl have the requisite stability and compatibility to be a default option in Feisty."

 

The_Fire: Du kan gjøre hva du vil med den, så lenge du gir endringene videre til dem som vil ha. Det vil derimot være et tegn på høflig oppførsel om du informerer om endringer (hvis det er forbedringer, seff), og beholder copyright-notisen i bunn. :)

Endret av jorgis
Lenke til kommentar
Om du refererer til at Ubuntu skal ha proprietære drivere klar som default, er det sløyfet. Årsaken var at XGL/Beryl/AIGLX/Compiz etc. ikke er stabil nok enda til å inkludere som default, og det derfor ikke var behov for proprietære drivere klar ved install. Er derimot meget sannsynlig at Feisty+1 får proprietære drivere preinstallert/klare, da Beryl/Compiz osv. antageligvis er stabil nok da. :)

8177951[/snapback]

Akkurat det er jeg ikke helt enig i, 3D-drivere kommer til nytte flere steder. Spille X-moto uten 3D er et ganske håpløst prosjekt.

 

Enkelte Compiz-effekter er, som Olear nevnte, et par museklikk unna. Jeg testet også med glxgears. Tannhjulene gikk fint rundt, selv om fps ikke var så imponerende. Regner kanskje med at det blir mer optimalisert etterhvert, hvis 3D-drivere skal være preinstallert.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Oppgraderte nettopp til Kubuntu Feisty Fawn, men til stor skuffelse funker ikke nettverket lengre. Verken gjennom wlassistant eller knetworkmanager. Prøvde både med og uten de linjene i /etc/network/interfaces som tidligere funka i edgy eft. Kortet bruker vel rt2400-driverne.

 

Noen som har peiling?

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301248

8178803[/snapback]

 

Samme kort som meg og fungerte heller ikke spesielt bra hos meg heller i ubuntu feisty fawn.

Lenke til kommentar
Det liker ihvertfall ikke tråløstkorte mitt i 6.10. Ikke går det ann å fjerne pakken uten å fjerne hele ubuntu-desktop heller :(

8177281[/snapback]

 

ubuntu-desktop er da bare en dummy pakke. Skjer ikke noe farlig om du fjerner den (jeg har gjort det på min da jeg fjerna totem-firefox-plugins).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...