Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men da må han spørre og få dette akseptert av alle som har bidratt til linux-kjernen, noe som er umulig (dødsfall, og på andre måter ikke mulig å få tak i alle). Enten det, eller fjerne det som er bidratt.

 

Et annet alternativ, kunne vært at han kunne krevd å få overført copyrighten til seg sjøl, da kunne han bestemt og endra på lisensen som han vil; men dette er da ikke gjort.

 

I lisensteksten, kan du ofte se "this software may be released under GPL version 2.0 or later", som kunne gjort at lisensen kunne blitt "oppdatert" til v3. Uansett, sjøl om det er vanlig å inkludere denne klausulen, er det ikke krevd, og er forsåvidt ikke en del av lisensen; og denne teksten er for lengst fjerna fra kildekode-filene til linux-kjernen.

 

Håper jeg fikk det rett; ellers føl fri til å rette på meg :p

Det er med andre ord rimelig sikkert at linux-kjernen kommer til å forbli GPL2

--

 

Det som blir interessant, er om GPL3-lisensiert software blir kompatibel med kjernen og annen GPL2-lisensiert kode. Viss ikke; ville denne GPL3-softwaren kunne bli distrubuert med linux-distroer (det vil si sammen med linux-kjernen som er under GPL2)?. Noen som har mer info?

Lenke til kommentar
Ok takk igjen – siste spørsmål fra meg;

 

Nå har jeg ikke lest GPL som gjelder for Linux, men har forstått det slik at den er irreversibel(bordet fanger). Samtidig diskuteres det flere steder på nett hvorvidt den bør lisensers under den nye GPL(versjon 3?), som ikke er så strikt som originale GPL. Så langt virker det som at det ikke vil skje, det er bare blitt vurdert. Men uansett; hvordan henger dette sammen – trodde man var garantert at kjernen alltid skulle være fri, og utformet slik at nye programmer som tar i bruk koden også må være fri(men nødvendigvis ikke gratis).

 

Er det slik at Linus kan endre på dette hvis han skulle føle for det?

8170870[/snapback]

Hvis Linus skulle gjort noe dumt som å endre lisensen på linux-kjernen, så kan du banne på at den ville blitt forket rimelig kjapt. De som husker at tilsvarende ble gjort med XFree86 husker hva som skjedde da. X.Org erstattet XFree86 ganske fort som X-server i de fleste linux-distroer, BSD-varianter, og Solaris tok i bruk X.Org.

Lenke til kommentar
Ja, men da må han spørre og få dette akseptert av alle som har bidratt til linux-kjernen, noe som er umulig (dødsfall, og på andre måter ikke mulig å få tak i alle). Enten det, eller fjerne det som er bidratt.

8171138[/snapback]

Ingen enkeltperson har copyright på hele Linux-kjernen.

 

Men det er vanlig at prosjekter krever copyright på innsendte patcher for å unngå det problemet du beskriver.

 

Edit: Det jeg skrev til å begynne med var feil.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Har ikke noe cracket DRM'en for en stund siden da? Så det dukker nok opp noe ala libdvdcss når DRM-platene blir "standard".

8169546[/snapback]

HD-DVD ble i hvert fall knekket for en god stund siden, og det er ikke urimelig å anta at BluRay blir tatt om ikke lenge om det ikke allerede er gjort. Egentlig bare en positiv ting at DRM-greiene blir så integrert i Vista, med andre ord.

 

Kunde: "Jeg kjøpte en PC hos dere på Elkjøp, men fikk ikke spilt av HD-DVD på den på min HD-Ready skjerm. Hva er galt?"

Elkjøp-selger: "Kjører du Vista på maskinen?"

Kunde: "Ja"

Elkjøp-selger: "Bytt til Ubuntu, da får du full HD _og_ ingen virus. :-)"

Lenke til kommentar
Til alle som synes k3b er et kjempegodt brenneprogram: Nå har k3b endelig nådd versjon 1.0. Ble litt glad for dette :D.

8172872[/snapback]

Morsomt hvor beskjedne f/oss-prosjekter er med versjonsnumrene. K3B har jo vært utrolig bra veldig lenge. Hadde det vært proprietært hadde det sikkert vært v10 nå.

Lenke til kommentar

Liten gladmelding til alle Slackere på forumet. Slackware Current er snart klar til testing. Som de fleste har fått med seg har det ikke skjedd noe med Current siden 11.0 kom ut. Grunnen til dette er at mer eller mindre hele Slackware har fått seg en oppfriskning (basesystemet, toolchain, X osv). Noe som har betyd at hele Slackware har blitt rekompilert, dette har tatt sin tid, men er som sagt nå snart klart til å legges ut til testing.

 

Glibc 2.5, kernel 2.6 (2.4 er droppet helt), X.org 7.2 er blant nyhetene. Også merk at Current vil få versjonsnummeret 12 når den dukker opp, ikke 11.x.

Lenke til kommentar

YAY!

Noe å se frem til.

Har ikke boota til Slackware på laptopen på lenge, godt fornøyd med Zenwalk, men da finner nok Slackware current veien inn på den...

 

---

 

BTW: Det er ingenting (tekniskt) ved linux, GPLv2 eller GLPv3 som tilsier at linux ikke kan omlisensieres til GLPv3. Problemet er den enorme utfordringen ved å få alle som har bidrat til linux til å godtta lisensbyttet.

Problem nummer to er at Linus ikke er særlig GPLv3 vennlig slik utkastet er nå/var før.

 

Det jeg lurer på er hvordan copyright blir håndtert i tilfeller hvor copyrightholder dør, generelt og spesielt med tanke på GLP og f.eks. linux.

Vil dødsbo eller familie overta copyrighten?

Kan copyright arves?

Vil copyright ikke spesifisert i evt. testamente bli public domain?

Lenke til kommentar
YAY!

Noe å se frem til.

Har ikke boota til Slackware på laptopen på lenge, godt fornøyd med Zenwalk, men da finner nok Slackware current veien inn på den...

ZenWalk ser ut som en bra distro, nå vil Slackware også inkludere XFCE 4.4, så det meste man finner i ZenWalk vil nok dukke opp i neste versjon av Slackware (mener på ingen måte at det gjør ZenWalk overføldig, jeg ser på Zen som en lite versjon av Slack).

 

Får også håpe at Slackware inkluderer HAL (har sendt inn SlackBuilds til SlackBuilds.org og håper de blir godtkjent).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...