Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitter her med et språkproblem i irssi.

 

Ubuntu'en din bruker sannsynligvis UTF-8 som tegnsett. Hvis du f.eks. bruker gnome-terminal har du mulighet for å angi hvilket tegnsett du vil bruke (evt for å emulere noe annet enn UTF8). En del Windows-brukere benytter gamle/dårlige IRC-klienter som foretrekker ISO8859-1(5) e.l., siden det er det systemet deres bruker.

 

Du har følgende variabler å stille på:

-Tegnsettinnstillinger i OSet/terminalen du bruker (jeg anbefaler å la den stå som UTF8)

-Tegnsettinnstillinger i screen, dersom du kjører irssi via screen, hvis ikke: never mind.

(utf8 kan toggles av og på ved å trykke: ctrl+a ":utf8" )

-Tegnsettinnstillinger i irssi.

(sjekk hvilke verdier de i utgangspunktet har med "/set term_charset" og "/set recode", deretter kan du kanskje få noen hint her: http://wjd.nu/notes/2006 (<- denne er vel basert på idéen om at man vanligvis foretrekker ISO8859-15 i de fleste kanaler med unntak av enkelte UTF-8-kanaler))

Lenke til kommentar

DVD-avspilling var ikke mulig i andre OS enn Windows før DVD-Jon knakk kopisperren på DVD-filmer. Nå er DVD-avspilling i GNU/Linux, BSD og UNIX mulig, men da ved hjelp av libdvdcss som bygger på DVD-Jons arbeid. Når det gjelder HD-DVD og Blueray så er jeg avventende. Kjøper ikke en eneste Blueray eller HD-DVD disk før jeg vet at jeg kan spille av slike filmer der jeg måtte ønske det.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Govassa: Ja, idéen til Hollywood er vel at du må ha en kryptert signalvei helt fra DVD-spilleren til TV/skjerm for å få lov til å spille av innholdet med den egentlige (høyeste) kvaliteten som er tiltenkt. Idéen er vel at man skal bruke High-Definition Multimedia Interface (HDMI) som interface mellom enhetene, fordi den støtter "content protection" (DRM) så informasjonen som øverføres er beskyttet fra deg, siden den er laget etter spesifikasjonene til High -bandwidth Digital Content Protection (HDCP). Planen er at signalet (video) skal dekrypteres av skjermen, dvs rett før det vises på skjermen, slik at det blir kortest mulig vei (signalbaner) det må passere i ukryptert form for å redusere muligheten for at du og jeg skal kunne snappe opp filmsignalet til å rippe en sikkerhetskopi.

 

Hvis maskinen oppdager at det ikke er en HDCP-kompatibel signalsti helt fra DVD-leseren til skjermen, så er idéen at (film)innholdet vil reduseres til lavere kvalitet før det vises, slik at man liksom ikke skal kunne rippe høykvalitetsinnholdet. Sannsynligvis, vil det også være påkrevd at alt utstyret (i hvert fall skjermkort i PC etc) må benytte sertifiserte drivere for å forhindre at noen tukler med driverne. Her kommer sikkert Trusted Platform Module inn i bildet, uten at jeg har studert temaet helt i detalj. Det er vel her vi vil få en mulig konflikt mellom FOSS-miljøet og hardware-utviklerne/Hollywood.

 

I følge BoingBoing ser det ut til at planen er å rulle ut mest mulig HDCP-utstyr som først skal tas i bruk fra ca år 2010 eller 2012. Windows XP er vel regnet som lite interessant å vedlike holde for MS innen den tid, så da vil nok MS presse deg til å oppgradere til Vista+1 innen den tid.

 

Det "fine" med denne DRM-planen er at folk allerede har kjøpt "HD-ready" TVer som riktignok har digital signalinngang og høy bildeoppløsning, men det varierer hvilken (om de har) versjon av HDMI-standarden inngangene på den støtter. Når DRM-planen iverksettes er det mange mennesker som vil oppleve at TVen deres ikke er "bra" nok (dvs ond nok) for å kunne spille av høykvalitetsinnholdet. Forhåpentligvis vil dette bidra til å sette problemet på agendaen med "vanlige" folk som selv opplever det teite DRM-tyranniet som videre gir en slags økt bevissthet rundt problemet.

 

I tillegg til å ta fra deg noen friheter, så vil all denne DRMen gjøre at man må oppgradere utstyret tilsynelatende unødvendig. Og utstyret vil bli dyrere pga det må lages i henhold til HDCP-spesifikasjonen o.l. Forbrukerne har i hvert fall ingenting å tjene på at DRM med HDCP tas i bruk.

 

Edit: Sålangt har jeg klart meg fint uten DVD-spillere -- får se om jeg klarer å holde meg unna HD-DVD/BD-DVD og. Sålangt frister det i hvert fall ikke.

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Det skjer nok etterhvert at noen knekker HD-DVD og Blu-ray også, men hvorfor skal de være nødt til å gjøre det? Best å ta et prinsippielt standpunkt.

 

Jeg tror at Linux vil tjene en del markedsandeler framover, slik at det etterhvert blir et såpass stort marked at det ikke kan ignoreres. Da vil det kanskje komme kommersielle avspillere. Dessverre blir de trolig proprietære på grunn av krypteringen/DRM.

 

Men kanskje Novell-MS kan skaffe en HD-DVD spiller for linux etterhvert?

Lenke til kommentar

Hvis man vil unngå Trusted Computing og slike ting som Palladium er man nødt til å styre unna operativsystemer som støtter denne 1984-teknologien. Og det er hovedgrunnen til at jeg styrer langt unna Vista nå. Vil gjøre meg mest mulig uavhengig av M$, siden M$ står for mye av denne tankegangen.

Lenke til kommentar

Ja, det er viktig at de nye brukerne av GNU/Linux og annen fri programvare også får med seg den etiske biten og prinsippene om frihet også. Da blir det litt lettere for dem å motivere seg til å gjøre seg permanent uavhengige av MS når de blir klar over fordelene med fri programvare og ulempene med produsenteid programvare.

Lenke til kommentar
Så da blir altså utgangspunktet vårt at brukere av GNU/Linux ikke vil kunne spille av de nye HD formatene. Vi mangler en mediaspiller(software).

Inntil vi ser det samme på Blueray og HD-DVD som vi så med DVD, så vil nok det være utgangspunktet, ja. Skal jeg sette opp en HTPC-løsning, vil denne basere seg på fri programvare, og derfor vil ikke jeg måtte gjøre meg avhengig av proprietære standarder, fordi det begrenser min bruksfrihet.

Lenke til kommentar

Det stemmer forsåvidt ikke helt. Forskjellen fra de frie utgavene Freespire og Fedora skal såvidt jeg vet være kundesupport + proprietær firmware, drivere og noe proprietær programvare følger med ut av boksen. De baserer seg altså hovedsaklig på fri kilde, men ikke utelukkende.

Lenke til kommentar
Det stemmer forsåvidt ikke helt. Forskjellen fra de frie utgavene Freespire og Fedora skal såvidt jeg vet være kundesupport + proprietær firmware, drivere og  noe proprietær programvare følger med ut av boksen. De baserer seg altså hovedsaklig på fri kilde, men ikke utelukkende.

8170598[/snapback]

Samme gjelder forholdet mellom Solaris 10 og OpenSolaris. Solaris 10 inneholder en del funksjoner man ikke finner i OpenSolaris, men alt er basert på åpen kildekode. Og til forskjell fra Linspire og Red Hat så er den kommersielle UNIX-versjonen Solaris 10 gratis for alle, mot registrering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...