Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er en rekke programmer som fungerer på flere plattformer. Nå holder de på og porte(?) KDE programmer slik at man senere skal kunne kjøre dem på Windows. Nå forstår jeg at det finnes en rekke GNU/Linux programmerer som ikke kunne brydd seg mindre om ms, hvilke os folk kjører osv.

 

Men; ville ikke programmene blitt enda bedre om de hadde brukt all tid bare med "en" versjon? Jeg vet ikke, men det må jo kreve sitt og lage ms versjoner. Og for dem som gjerne ser at flere brukere forlater ms - er det ikke da bedre og lage programmer som frister brukerene til og skifte os? Ser at man kan argumentere motsatt også; dersom man er vant til programmene så blir det også lettere og skifte til GNU/Linux. Men har lest en god del ganger ms brukere som sier at alle "de store/gode" programmer for Linxu fungerer også på windows plattformen.

8145198[/snapback]

 

Om en skriver programmet godt nok i utgangspunktet, og ikke binder seg til plattformspesifikke APIer eller biblioteker, skal det være mulig å lage programmet for både win32 og *nix uten vanskeligheter. Eneste er at programmet må kompileres for plattformen det skal brukes på, og det er stort sett en automatisert prosess.

 

Selvfølgelig er det endel programmer som ikke kan portes uten store problemer, f.eks. programmer som spesifikt er laget for linux-plattformen for å utføre oppgaver som er spesifikke for linux/*nix (cron-editor/alsamixer/gnome-* sov.), og en får nok også større vanskeligheter med support når en plutselig må drive support for flere brukere på mange forskjellige plattformer. Det er også en typisk sak at bugs vil dukke opp bare på én plattform, eller bare under spesielle betingelser på denne ene plattformen, og det gjør det mye vanskeligere å vedlikeholde programmet.

 

Portingen av KDE er vel ikke direkte til Windows, men til Qt4-biblioteket (som kan kjøres direkte i windows).

 

Og å kunstig tvinge programmene sine til å bare kjøre på linux-plattformen er heller ikke noe lurt, går rett imot frihetsprinsippet som ligger til grunn for åpen kildekode; en skal få lov til å kjøre programmet slik en vil på hvilken plattform eller maskin en vil. Dessuten er nok utviklerne tilbøyelig til å være mer lojal mot sitt eget produkt enn linux som helhet. Om du tror at programmet ditt virkelig vil slå gjennom på windows-plattformen, vil ikke du ri på prinsipper og tvinge det til kun å kjøre på linux?

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men det hadde vært en fordel med en fellesside for alt hardware. Vet de diskuterte på ubuntuforums.org om de skulle lage en - men tror ikke det ble noe av.

 

Lite spørsmål - bare lurer:

Det er en rekke programmer som fungerer på flere plattformer. Nå holder de på og porte(?) KDE programmer slik at man senere skal kunne kjøre dem på Windows. Nå forstår jeg at det finnes en rekke GNU/Linux programmerer som ikke kunne brydd seg mindre om ms, hvilke os folk kjører osv.

Men; ville ikke programmene blitt enda bedre om de hadde brukt all tid bare med "en" versjon? Jeg vet ikke, men det må jo kreve sitt og lage ms versjoner. Og for dem som gjerne ser at flere brukere forlater ms - er det ikke da bedre og lage programmer som frister brukerene til og skifte os?
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ser at man kan argumentere motsatt også; dersom man er vant til programmene så blir det også lettere og skifte til GNU/Linux. Men har lest en god del ganger ms brukere som sier at alle "de store/gode" programmer for Linxu fungerer også på windows plattformen.

8145198[/snapback]

Benytter man wxWidgets skal det nesten bare være å skifte en compiler-flag for å få programmet til å kjøre på en annen platform. Vet ikke hvordan det er me Qt eller kdelibs.

 

Men prinsippielt er det utrolig mange grunner til å bytte til GNU/Linux. Og tanken til de som porter programmene sine til Windows er at dersom Windows-brukere blir kjent med programmene på Windows, vil de lettere skifte til GNU/Linux, siden alle programmene de allerede bruker også finnes til GNU/Linux. :)

 

Dermed er tanken å prøve å viske ut bruksforskjellene mellom platformene. Det er jo ingen tvil om at GNU/Linux tilbyr de mest gunstige bruksvilkårene?

 

GPL tilhengere vil hevde at dersom et GPL program er like godt eller bedre enn et proprietært program, vil en vanlig person foretrekke GPL-programmet på grunn av alle fordelene med lisensen.

 

Pirater ødelegger derfor ekstremt for fri programvare. - Langt mer enn de ødelegger for de kommersielle aktørene de kopierer fra. Det er stort sett piratkopiering og embrace-extend-extinguish som skaper defacto standarder.

 

Noen som enkelt vil forklare forskjellene mellom XGL, Beryl og Compiz?

 

Skal brukes på en laptop med et ATI 200m grafikkort som bruker fglrx driveren :)

8145324[/snapback]

Xgl, Beryl og Compiz

 

Xgl er altså en Xserver utvidelse som er laget for å utnytte en moderne GPU via opengl.

 

Compiz er det prosjektet som Beryl er derivert fra. Compiz utvides nok med nye funksjoner litt saktere enn det Beryl gjør, men er til gjengjeld kanskje litt mer stabilt.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Hei, alle sammen! Skal til å installere Slackware, og har lastet ned DVD-versjonen. Det har seg slik at operativsystemet er litt kranglete, og vil ikke brenne ISO-filer. Går det an å ekstraktere ISO-filen, og brenne alle filene i stedet for ISO-filen, for så å boote fra den og installere? Beklager for et noe rotete innlegg.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Hei, alle sammen! Skal til å installere Slackware, og har lastet ned DVD-versjonen. Det har seg slik at operativsystemet er litt kranglete, og vil ikke brenne ISO-filer. Går det an å ekstraktere ISO-filen, og brenne alle filene i stedet for ISO-filen, for så å boote fra den og installere? Beklager for et noe rotete innlegg.

8147485[/snapback]

Du kan risikere at CD'en ikke blir bootbar. Da må du i så fall lage deg en boot-disk.

Lenke til kommentar

Slackware kan installeres på mange måter, eksempel på installering uten å bruke CD/DVD (krever Linux fra før):

 

Kopier to filer til /boot

mount slackware-11.0-install-dvd.iso /mnt/tmp -o loop
cp /mnt/tmp/kernels/huge26.s/bzImage /boot/slack-kernel
cp /mnt/tmp/isolinux/initrd.img /boot/slack-initrd

 

Rediger LILO (tilpass hvis du bruker GRUB)

image = /boot/slack-kernel
label = slackinstall
initrd = /boot/slack-initrd
append = "load_ramdisk=1 prompt_ramdisk=0 ramdisk_size=6464 rw root=/dev/ram SLACK_KERNEL=huge26.s"

 

Neste gang du restarter maskinen skal du ha et valg som heter slack-install. Etter du har startet slackinstall må du mounte ISO'en igjen, f.eks:

mkdir /TMP
mkdir /INST
mount /dev/din_partisjon_med _isoen /TMP
mount /TMP/slackware-11.0-install-dvd.iso /INST -o loop

Velg så pathen /INST/slackware når du får beskjed om å velge source media.

 

Ellers ligger det flere små-ISO'er på DVD'en som også kan brukes, da trenger du bare å starte en av disse og mounte ISO'en som forklart over før installasjon.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Installerte Arch på nytt i dag, siden pacman sluttet å fungere.

Tror jeg rett og slett bare liker å installere linux. :wee:

 

Også må jeg ha et truecrypt volum, det er blitt et must?!

Det grafiske er selvfølgelig Gnome med Beryl, har alltid gjort jobben for meg.

Nå gjelder det bare å finne theme, det ultimate theme. Med bakgrunnsbilde.

 

Stilrent, tøft, det må liksom ha et hacherish-stil over seg, så nabbene i klassen får noe å kverruellere over. :wee:

Har sett litt igjennom den screenshot tråden, men jeg finner ikke noe.

HJEEEEEELP :hmm:

Lenke til kommentar

Sitter her med et språkproblem i irssi. De norske bokstavene gir bare kråketær i programmet, og jeg ser bare kråketær når folk skriver norske bokstaver. Men: kråketærne jeg skriver, ses som æ,ø og å hos de andre i kanalen.

 

Hvordan fikser jeg dette? De norske bokstavene fungerer i terminalen.

 

Jeg har en prøvd:

unset lang

 

Da kunne jeg skrive, og se de norske bokstavene. Problemet da, var at de norske bokstavene jeg skrev, ble til kråketær for de andre.

 

Ubuntu forresten.

Lenke til kommentar

Skal prøve Linux for første gang nå...

Hvilken versjon anbefaler dere?

 

Vil tro at alle Linux-versjonene støtter de samme programmene og slikt?

Har brukt Windows til nå så noe liknende hadde jo ikke vært dumt, men mulighet for å forandre litt themes og slikt hadde også vært knall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...