Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Har en mistanke om at det er «Gucci-veska» som betyr mest:-D Photoshop og MS Office er jo ganske nytt – og fungerende hardware kan man jo finne til Linxu også, men klart en ferdigbygget maskin er vel noe de aller fleste foretrekker, og for laptop siden finnes det ikke alternativ.

8129614[/snapback]

Man kan finne det, men tross alt er det ikke så lett for en som bare ser rart på deg om du nevner Nvidia, Broadcom-chip og Intel Centrino.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store forskjellen på mac og Linux er at på mac fungerer alt 100%, men det gjør at du har veldig lite du skal ha sagt. Du kan ikke konfiguere alt som du selv vil.

På linux fungerer ikke alt nødvendigvis 100% med en gang, men du kan gjøre hva du vil og har mye større valgmuligheter.

Apple setter også sammen sin egen maskinvare, noe som gjør at MacOS X bare behøver å støtte et lite utvalg hardware, mens Linux må støtte MYE mer.

 

Grunnen til at proffer bruker mac er at de da får et system som de vet de kan stole på alltid. Maskiner som står på scenen og gjør ting live er nesten alltid macer.

 

EDIT: De nye intel-macen er forresten de mest kompatible maskinene på markedet. De kjører MacOS X, Linux og Windows.

Endret av sindreij
Lenke til kommentar

Nå funker jo faktisk MS Office intill 2003 ok på linux via wine/crossover også.

 

Hvorfor photoshop ikke er portet til linux kan man jo bare spekulere i. De vanlige argumentene til kommersielle aktører er:

1. Redd for legale represalier

2. Støttebibliotekene uvikles for raskt. (Hvorfor ikke bare velge en versjon og holde seg til den)?

3. Liten markedsandel

 

Hva med å legge litt press på adobe med å sette i gang en epost-kampanje?

Lenke til kommentar

Når ikke en gang filmbransjen greier å legge press på Adobe, så kan dere bare glemme at noe eposter fra vanlig folk, eller noen oppslag på digg vil ha noe å si.

 

Istedenfor å håpe på at Adobe skal porte over sin programvare synes jeg heller folk kan hjelpe til eksisterende prosjekter som GIMP og Krita.

Lenke til kommentar
Hvis man skal sende dokumenter til personer som ikke skal rediger videre på dem, er vel pdf det klart beste valget. Office pakker er for å produsere dokumenter, ikke lese dem.

8126678[/snapback]

Tja, jeg skal ikke si meg helt uenig. Men du har ingen måte å vite om den du sender det til kan lese pdf. Selv om pdf-lesere er standard i linux, så er det ikke det i windows og du kan jo ikke vite om de har installert adobe reader.

 

html kan iallefall alle lese.

8126699[/snapback]

 

Adobe har vel de fleste installert (flere enn word etc. som ikke følger med veldig mange pc'r). Og har de det ikke, får de ikke automatisk da beskjed om "gå og innstaller dette programmet"?

 

PDF er ærlig talt det beste formatet å sende til folk som skal lese, uansett hva du bruker for å produsere (OOO, LaTeX, eller Word) eller hvilken plattform mottaker/avsender sitter på.

 

PDF er i hvert fall noe alle windows brukere vet om. PDF brukes jo fra bankutskrifter fra nettbank til brukermanualer.

 

Men hvis jeg skal sende et dokument jeg har laget i OpenOffice til noen Windows brukere som jeg vet har Micr. Office, hvorfor ikke bare lagre dem som .doc dokument? Er det noen problemer med å gjøre det slikt eller? Synes å lage PDF ut av dokumenter ikke gjør seg så bra alltid. Synspunkter?

8127977[/snapback]

 

.doc vet du ikke 100% hvordan blir seende ut. PDF er som å gi folk et papirark - det ser likt ut på mottakers skjerm som på din. Garantert.

 

Av tekstbehandlingsprogrammvare foretrekker jeg enten OpenOffice eller LaTeX, litt avhengig av hva jeg skal gjøre (små, raske ting blir gjerne tatt i OO, mer kompliserte, svært matematiske tekster blir gjerne LaTeX. Endeformatet blir uansett pdf). Regneark bruker jeg nesten aldri, så der skal jeg ikke uttale meg. Av tegneprogrammer fungerer OpenOffice Draw godt for å lage en og annen plakat eller illustrasjon for eksport til eps og import i LaTeX. Et annet alternativ er Inkscape, men jeg trenger skjelden så mange funksjoner, og OO kan jeg bedre, så... Photoshop liker jeg rett og slett ikke, liker gimp bedre. Men det er antagelig mest smak, behag, og vane. Samt pris...

 

Men dabear: Hva slags ting er det du stort sett skriver? Selv blir det mye matte, en og annen diger figur (tegning som enten er klipp-og-lim fra en pdf-fil, en graf fra MATLAB, eller en tegning som enten er laget i DIA (kretsskjemaer etc.) eller kjapt tegnet opp med OpenOffice'es egne tegneverktøy) med figurtekst, en og annen tabell over måledata etc. Formatering gjøres veldig "streit" - to eller tre overskriftsnivåer under dokumenttittel, og ellers "brødtekst" - da er style-manager'en fin å ha. Gjennomsnittsdokumentet er rundt 10 sider - noen ganger mer, noen ganger mindre.

Lenke til kommentar
Takk for svar på spørsmålet mitt.

 

En ting jeg lurte litt på;

Dere som har holdt på med Linux en stund, merker dere noe mer påtrykk/flere brukere nå enn feks et år siden, eller er det alltid nye som kommer og går? Fått inntrykk av at flere vurderer Linux som følge av Vista.

 

Kom over denne Top 10 countries searching for google for "Ubuntu" Siden Norge er et ganske så rikt land så kan det ikke bare være prisen for Vista som får folk til å søke på Linux(her Ubunut).

8129825[/snapback]

 

Det er i hvert fall klart at Linux har blitt et bedre og bedre produkt for desktoppen nå som disse nye lette distroene har kommet ut. Spesielt Live CD funskjonen som kom med Knoppix (tror jeg) har fått mange nye til å prøve Linux. Pluss at media har begynt å skrive mer om hvor lett og bra Linux har blitt for folk flest.

Pluss at nye distroer som Ubuntu m.flere lager et brukervennlig produkt som folk flest klarer å bruke.

Blir spennende og se i fremtiden om hvordan Linux utvikler seg. Det som mangler per idag for Linux er bedre støtte for Windows spill og grafikk. Dette må spillutviklere og grafikk kort produsenter ta skylda for per idag. Windows med sin directx teknologi gir en bra spill opplevelse. Og så må podusenter av hardware gi ut linux drivere til sine nye produkter. Leste et sted at noen Linux utviklere ville hjelpe å skrive nye drivere gratis for produsenter, dette er et bra steg i riktig retning.

Lenke til kommentar
Det som mangler per idag for Linux er bedre støtte for Windows spill og grafikk. Dette må spillutviklere og grafikk kort produsenter ta skylda for per idag. Windows med sin directx teknologi gir en bra spill opplevelse.
Jeg syns ikke at grafikkkort produsentene har så mye skyld i at spill produsentene ikke utvikler spill med kryssplatforms APIer. Særlig nVidia har vel ganske lik støtte for DirectX som for OpenGL.

Problemet er at de fleste spillprodusentene har blitt styrt til/har valgt DirectX som API. Men hva som er den mest effektive måten å presse spillprodusenter til å utvikle med kryssplatform APIer, vet jeg ikke.

Med DX10 skal visstnok DirectX ha blitt en mye bedre API å bruke. Tidligere DX versjoner har blitt kritisert for å være vanskelige å programere i. Så det kan bli meget vanskelig å få kryssplatform spill i fremtiden.

Fordelen er nå at DX10 bare kan brukes på PC med Windows (vista).

 

Og så må podusenter av hardware gi ut linux drivere til sine nye produkter. Leste et sted at noen Linux utviklere ville hjelpe å skrive nye drivere gratis for produsenter, dette er et bra steg i riktig retning.
En sak som mange ser på som et problem med denne avtalen du nevner er at linux-driver utviklerne som kom med dette tilbudet, har sagt at de er villige til å underskrive NDA'er for å få skrevet driverene.

Hvorvidt dette kan være et problem i fremtiden kan ikke jeg uttale meg om, men mange syns nå dette er en negativ utvikling.

Lenke til kommentar
Grunnen til at "proffe" alltid bruker Mac er at de vet ikke bedre (gammel vane).

8129803[/snapback]

 

Dette er ikke kritikk, men jeg bare spør: Alternativer til Logic Pro og Final Cut Studio, finnes det? Jeg har funnet audacity og Cinelerra, sistnevnte er litt jobb å installere og var litt knotete å jobbe med. Noen som vet om alternativer til disse?

Lenke til kommentar
Grunnen til at "proffe" alltid bruker Mac er at de vet ikke bedre (gammel vane).

8129803[/snapback]

 

Dette er ikke kritikk, men jeg bare spør: Alternativer til Logic Pro og Final Cut Studio, finnes det? Jeg har funnet audacity og Cinelerra, sistnevnte er litt jobb å installere og var litt knotete å jobbe med. Noen som vet om alternativer til disse?

8136193[/snapback]

Kino er en mulighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...