stigfjel Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hva med denne boxen for Ubuntu?http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324445&view=detailed 8111030[/snapback] Chipset er jo viktig, og du bør finne ut om det chipsettet er godt støttet i GNU/Linux. Det står oppgitt, så det er bare å søke litt på nettet og se hva du finner ut. Til mitt Core2-system har jeg valgt ut hovedkortet MSI 975X Platinum PowerUp Edition fordi det hovedkortet bruker komponenter som er godt støttet i operativsystemer som GNU/Linux, FreeBSD og OpenBSD. Det Core2-systemet jeg nå bruker har aldri kjørt Windows noensinne. Spec's finner du i min profil under "brannmur". Det systemet fungerer sømløst i FreeBSD og OpenBSD. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Har du prøvd å legge til printeren manuelt da? 8110896[/snapback] Kan du guide meg i riktig retning? En howto eller noe? Skal sjekke ubuntuforums.org imens Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Har du startet på "Home" , startet på "add printer" og kjørt linja ut? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) @ Marsan: http://localhost:631/admin?OP=add-printer Om du kommer til en device uri side og ikke vet hva du skal skrive så kan du bruke: lsusb og hp-makeuri slik: hp-makeuri 0401:0302 Eventuelt så kan du prøve med "hp no_device_found" Når du kommer til Device steget og velge printertype o.l. manuelt. Endret 8. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
olear Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Hva med denne boxen for Ubuntu?http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324445&view=detailed 8111030[/snapback] Chipset er jo viktig, og du bør finne ut om det chipsettet er godt støttet i GNU/Linux. Det står oppgitt, så det er bare å søke litt på nettet og se hva du finner ut. Til mitt Core2-system har jeg valgt ut hovedkortet MSI 975X Platinum PowerUp Edition fordi det hovedkortet bruker komponenter som er godt støttet i operativsystemer som GNU/Linux, FreeBSD og OpenBSD. Det Core2-systemet jeg nå bruker har aldri kjørt Windows noensinne. Spec's finner du i min profil under "brannmur". Det systemet fungerer sømløst i FreeBSD og OpenBSD. 8111225[/snapback] Har bare hatt problemer med brikkesett fra VIA, samtlige maskiner jeg har hatt med VIA (mange) har på ett eller annet tidspunkt krasjet totalt. Har personlig gode erfaringer med Intel 945. Endret 8. mars 2007 av olear Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Har du startet på "Home" , startet på "add printer" og kjørt linja ut? 8111718[/snapback] Japp @ Marsan: http://localhost:631/admin?OP=add-printer Om du kommer til en device uri side og ikke vet hva du skal skrive så kan du bruke: lsusb og hp-makeuri slik: hp-makeuri 0401:0302 Eventuelt så kan du prøve med "hp no_device_found" Når du kommer til Device steget og velge printertype o.l. manuelt. 8111809[/snapback] takk havarN, skal prøve det når jeg kommer hjem fra skolen. Rota en del fram og tilbake inne i cups der, men fikk ikke til noe, men skal prøve det du foreslår der. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 @Marsan Har du prøvd http://localhost:631 8110292[/snapback] Tja, ifl. RedHat er det ikke helt likeverdig med system-config-printer (på fedora). Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 nå er jeg bra lei av denne printeren...får bare vente til 7.04 kommer så jeg kan innstallere på nytt å håpe på at systemet finner printeren da. bah! Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Har bare hatt problemer med brikkesett fra VIA, samtlige maskiner jeg har hatt med VIA (mange) har på ett eller annet tidspunkt krasjet totalt. Har personlig gode erfaringer med Intel 945. Takker, da hopper jeg over VIA-sakene. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 (endret) Takker, da hopper jeg over VIA-sakene. 8116499[/snapback] Det er ikke så dumt, det. VIA har hatt et heller frynsete rykte hva kvalitet angår. Skal du ha Core2, velg chipset fra en kvalitetsleverandør. Selv sverger jeg til Intel når det gjelder chipset på Intel-plattformen. Endret 9. mars 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. mars 2007 Del Skrevet 9. mars 2007 Takker, da hopper jeg over VIA-sakene. 8116499[/snapback] Det er ikke så dumt, det. VIA har hatt et heller frynsete rykte hva kvalitet angår. Skal du ha Core2, velg chipset fra en kvalitetsleverandør. Selv sverger jeg til Intel når det gjelder chipset på Intel-plattformen. 8116516[/snapback] Takker igjen, har dere et forslag til et tilnærmet perfekt HW-oppsett for (k)UbuntuLinux? Har massevis av HW i huset.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Takker igjen, har dere et forslag til et tilnærmet perfekt HW-oppsett for (k)UbuntuLinux? Har massevis av HW i huset.. 8118340[/snapback] Hva du velger ellers som komponenter er ikke så viktig. Men et godt tips når det kommer til kompatibelt system er å bygge systemet rundt et MSI 975X Platinum PowerUp Edition. Det er et meget kompatibelt Core2 hk for GNU/Linux og BSD. Selv har jeg et Core2-system som kjører OpenBSD, og det hovedkortet fungerer som en drøm. Dette hovedkortet fikk også prisen "Editor's choice" på Toms hardware guide i oktober i fjor, og det har kommet flere BIOS-oppdateringer. Dette hovedkortet regnes som topp-modellen til MSI for Core2. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Vet dette er litt gammelt nytt, men ting skjer med de norske ordlistene til aspell (som brukes i stavekontroll rundt omkring); http://linux1.no/node/2353 Forhåpentligvis kommer UiO (humanistisk fakultet?) til å slippe taket i sine ordlister, som regnes som svært gode. Da vil vi også slippe dobbeltarbeid Lenke til kommentar
dabear Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Overskirfta var litt feil da, med tanke på at artikkelen var på nynorsk Håper dette fører fram til at vi får fungerende ord- og gramatikksjekker i openoffice, koffice og abiword. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Som MS-Word sin tyske gramatikkkontroll? Gikk nesten opp en karakter i tysk etter at jeg sluttet å bruke den... Lenke til kommentar
dabear Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 og det fordi du slutta bruke word? Ærlig talt, du bruker verktøy som dette bare som ekstra sikkerhet, det er ikke noe du må stole på utelukkende. Jeg har aldri - og kommer aldri til å skrive Tysk, men den norske og engelske gramatikkontrollen har hjulpet meg til å utelukke en del feil. Jeg er med andre ord totalt uenig med deg, men det visste vi fra før av La alle bruke de verktøya de føler er best, men dette betyr jo ikke at alle har samme erfaring med disse verktøya, men jeg anbefaler Office over OOo, fordi jeg føler det er bedre på alle punkter jeg bruker det til. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 Mener jeg har hørt den diskusjonen før. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. mars 2007 Del Skrevet 10. mars 2007 og det fordi du slutta bruke word? Ærlig talt, du bruker verktøy som dette bare som ekstra sikkerhet, det er ikke noe du må stole på utelukkende. Jeg har aldri - og kommer aldri til å skrive Tysk, men den norske og engelske gramatikkontrollen har hjulpet meg til å utelukke en del feil. Jeg vet ikke åssen MS Word er på engelsk grammatikk, men antar at den er bedre enn norsk grunnet mer testing og modning. Den norske delen er i hvertfall ræva. Mulig at den kan hjelpe enkelte som er meget dårlige i norsk, men selv skriver jeg stort sett feilfritt (unntatt på forum, chatting o.l. hvor det går litt fort i svingene ) og de gangene jeg har brukt Word til å sjekke grammatikken har den faktisk bare ødelagt, ved å foreslå endringer i allerede korrekte setninger slik at de ble grammatisk ukorrekte eller endret hele betydningen. For min del er det nesten bare én nyttig ting Word klarer, og det er å så i fra når det har lurt seg inn ekstra mellomrom i teksten Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 (endret) Blir strengt tatt overasket over at du foretrekker Word dabear... Uansett, ville bare si at synonymordboken for bokmål som kan benyttes i bl.a. OpenOffice og KOffice nådde 10.000 ord i går. Link Endret 11. mars 2007 av HavarN Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 11. mars 2007 Del Skrevet 11. mars 2007 Selv har jeg kuttet ut Word og gått helt over til OpenOffice. Det har jeg gjort fordi jeg ikke lenger vil bruke programvare jeg ikke har betalt for, og fordi jeg vil støtte bruken av ODF. OpenOffice har et par bugs, men ikke mer enn hva man skal kunne forvente av et relativt ferskt initiativ. Skal jeg lagre tekst, lagrer jeg nå teksten i odt-format. Regneark blir nå lagret som ods. Og det er faktisk en liten plassbesparelse i forhold til M$Office. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå