olefiver Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 30 days with linux Noe annet og litt mer grundig enn den aftenposten-artikkelen Oj. Jeg leste igjennom hele artikkelen nå, og jeg ble imponert over hvor grundig og utfyllende han var. Jeg synes den gav et relativt riktig bilde av distroen (selv om en av og til kan ønske at han gjorde andre programvalg for oppgaven han forsøker seg på etc...) til å bare være en 30-dagers GNU/Linux-bruker. 8087912[/snapback] Men det gikk vel klart fram at han vet litt mer om PC og operativsystemer enn den jevne bruker. 8089266[/snapback] Joda, men samtidig syns jeg ikke han skrev på en slik måte at det han gjorde som var "avansert", virket umulig for tanta te Beate.De store forskjellene mellom denne artikkelen og den på forbruker.no var at denne gikk mye mer i dybden, den var klart over lengre tid, og der forbuker.no var på "dette funket ikke, punktum"-stadiet var artikkelforfatter her forberedt på at han kanskje måtte søke hjelp og la litt arbeid inn i å få ting til å funke. Noen (mange) vil kanskje hevde at folk flest (bor i Kina=) er med på "dette funket ikke, punktum" snarere enn "dette kan jeg klare", men det er mye større sannsynlighet, i min mening, for at Ola Donk prøver når han leser slike artikler i steden for som de på forbruker.no En annen sak ved artikkelen er at den belyser et problem; 64bits linux. "Feil/skyld" kan legges hos mange, men faktum er at 64bit linux-baserte os er ikke like klare for tanta te Beate eller Ola Donk pga disse problemene. Jeg har brukt Slamd64 som mitt hoved os siden versjon 11 kom i kjølvannet av Slackware 11, og jeg har litt oftere enn jeg liker støtt på små og større problemer jeg ikke har opplevd på Slackware på samme maskin. Jeg har et snevert erfaringsområde, og Slamd64 er kanskje ikke av de bedre 64bits distroene, men likevel... Så foreløpig bør kanskje "oss ærfarne" linux gutter anbefalle i386 fremfor x86_64 til folk med 64bits x86 maskiner, og bruke 64bits distroer sjøl så flere bugs blir funnet....? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Så foreløpig bør kanskje "oss ærfarne" linux gutter anbefalle i386 fremfor x86_64 til folk med 64bits x86 maskiner, og bruke 64bits distroer sjøl så flere bugs blir funnet....? 8092340[/snapback] Jeg installerte i686 nå sist på min PC selv om jeg har Core 2 Duo (64-bits) for enkelthetens skyld. Noen som har noen gode undersøkelser som viser potensiell gevinst ved å gå over til 64-bits? Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Personlig så ser jeg ingen fordeler med 64-bit (heller ingen ulemper), så jeg holder meg til 32-bit. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Finnes det noe program for å se PDF, DVI og sånne filer?Selvfølgelig. Har du prøvd evince, kpdf, gpdf, xpdf, m.fl. Vet ikke om alle disse også leser DVI, men evince gjør i hvert fall det. Tipper andre her også har noen forslag. Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Til PDF bruker jeg epdfview, er mer eller mindre Evince uten GNOME-depends. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Så foreløpig bør kanskje "oss ærfarne" linux gutter anbefalle i386 fremfor x86_64 til folk med 64bits x86 maskiner, og bruke 64bits distroer sjøl så flere bugs blir funnet....? 8092340[/snapback] Jeg installerte i686 nå sist på min PC selv om jeg har Core 2 Duo (64-bits) for enkelthetens skyld. Noen som har noen gode undersøkelser som viser potensiell gevinst ved å gå over til 64-bits? 8092541[/snapback] x86_64 gir noen fordeler som tilgang til mer minne og flere registere å leke med, men i det store og hele er vel det det...64bit CPU arkitektur på Wikipedia Jeg søkte litt rundt og fant noen tester... Are 64-bit Binaries Really Slower than 32-bit Binaries? 32-bit vs. the 64-bit SQL Server performance surge Og en liten intro til x86_64. An Introduction to 64-bit Computing and x86-64 Og en liten FAQ på anandtech The myths and realities of 64-bit computing Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Finnes det noe program for å se PDF, DVI og sånne filer? 8091136[/snapback] Jeg vinner i wikipedia DVI files are often converted into PDF or PostScript files for reading and printing. They can be also viewed directly by using DVI viewers.DVI viewers: xdvi, YAP, Evince, KDVI DVI-to-PDF converters: dvipdf DVI-to-ps converters: dvips DVI-to-bitmap converters: dvipng (generates GIF or PNG), or use dvips and Ghostscript Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Produsenteide drivere ja. Denne drivermodulen griper vel inn i kjernen slik at man blir avhengig av Creatives evner/vilje til å oppdatere driveren for å kunne oppgradere kjernen, eller hvordan blir det mon tro? 8087551[/snapback] Ja, produsenteide drivere pleier gjerne å være lukkede. Men lukkede drivere trenger ikke være dårlige. Se bare på hva nVIDIA gjør. Driverne deres er veldig bra. Og da snakker jeg om alle Linux/UNIX-driverne. GNU/Linux, FreeBSD og Solaris. Disse er alltid oppdatert og støtter alle de nyeste kjernene og X-servere, samt alle de nyeste grafikkbrikkene sine. ATI gjør ikke en like god jobb. Så det gjestår å se hvor bra disse lukkede Creative-driverne vil bli. Men jeg vil helst se støtte for X-Fi i ALSA på GNU/Linux, og i OSS på BSD/UNIX. 8087579[/snapback] Vel, personlig ser jeg ikke noen grunn til å skaffe meg så masse trøbbel for 0.001 % bedre lyd du ikke hører uten superduperannlegg til 100 000,-. Finnes sikkert andre gode kort også, uten et slikt vedheft. Grafikk er litt annerledes, men dersom intel kan gi nvidia en mathc - så blir mitt neste kort intel. nVidia har *ennå* ikke greit å fikse en eller annen (antagelig triviell) bug som hindrer mitt kort å kjøre google earth. Finnes det noe program for å se PDF, DVI og sånne filer? 8091136[/snapback] Pdf: Adobe Acrobat er ærlig talt best. Dvi: xdvi (tetex-xdvi) er jo koslig. Kan evince ta dvi? Trodde den kun kunne ta postscript-variantene (ps og eps) samt pdf, men her er det få ting som slår gode gamle gv (ghostview) uansett, så... Bruker en del slike formater nå som LaTeX-bruken øker stadig mer... Finnes det noe program for å se PDF, DVI og sånne filer? 8091136[/snapback] Jeg vinner i wikipedia DVI files are often converted into PDF or PostScript files for reading and printing. They can be also viewed directly by using DVI viewers.DVI viewers: xdvi, YAP, Evince, KDVI DVI-to-PDF converters: dvipdf DVI-to-ps converters: dvips DVI-to-bitmap converters: dvipng (generates GIF or PNG), or use dvips and Ghostscript 8094383[/snapback] min latex-kommandoremse: latex hjemmeeksamen.tex && dvipdf hjemmeeksamen.dvi && acroread hjemmeeksamen.pdf &&'ene betyr "når programmet før meg er ferdig med å kjøre, kjør programmet ettermeg, dersom alt gikk bra.". Så dersom latex gikk bra, så kjører dvipdf, og når den er ferdig (tar 0.5 sek eller noe) så kjører acrobat. Alt i en "opp-enter". Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. mars 2007 Del Skrevet 6. mars 2007 Vel, personlig ser jeg ikke noen grunn til å skaffe meg så masse trøbbel for 0.001 % bedre lyd du ikke hører uten superduperannlegg til 100 000,-. Finnes sikkert andre gode kort også, uten et slikt vedheft. Selvfølgelig har du et poeng. Det er ikke akkurat slik at jeg sitter og venter på at Creative skal gi ut linux-drivere for X-Fi, og at når det skjer så kommer jeg til å løpe til nærmeste databutikk og kjøpe et slikt kort. Sitter med et Audigy 2 ZS som jeg føler gjør en skikkelig god jobb. Og maskinen med dette kortet er koblet til et stereoanlegg listet opp i min profil. Så jeg føler ikke at jeg har behov for X-Fi med mindre Audigy-kortet blir ødelagt av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Pdf: Adobe Acrobat er ærlig talt best. Ja, hvis man ser vekk i fra pakkens størrelse, den lange laste-tiden, at det er proprietær kode, at det er adware og ikke minst den forferdelige GUIen er jeg helt enig acroread er den som er best på rendring og den støtter en del avanserte ting som ingen GNU/Linux-lesere støtter. Som animasjoner for eksempel (kan lages med beamer bla.). Men til daglig bruker jeg evince, går vel et år mellom hver gang jeg må bruke acroread. Takler bare ikke slike utrolig sygge program, ser jo ut som om du kjører dem i Wine! Endret 7. mars 2007 av LessThanJake Lenke til kommentar
olear Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Acrobat Reader er den beste, men også den verste. Bruker bare Acrobat Reader når jeg skal dobbeltsjekke ting som skal til trykk. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 (endret) Endelig, Microsoft har sluppet Word fra 2003 versjonen av office-pakken til Linux! Dog bare til noen få utvalgte betatestere (jeg er en av de ) Men til en annen sak; print screen under kde åpner denne URLen: http://www.google.no/search?q=ksnapshot&ie=UTF-8&oe=UTF-8 hvordan sette det tilbake til å åpne ksnapshot eller hva det heter? Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Endret 7. mars 2007 av dabear Lenke til kommentar
Magnus Holm Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 Jøss Og den kjøres native? Lenke til kommentar
bxc Skrevet 7. mars 2007 Del Skrevet 7. mars 2007 17:01 <@Hellkeepa> SuSE og MS word..? 17:06 < dabear__> Hellkeepa, japp? 17:07 <@Hellklone> Wine? 17:08 < dabear__> Hellklone, nei 17:08 < dabear__> crossover linux 17:08 <@Hellkeepa> Ah, ok. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hallo linuxeksperter! Jeg sliter med å få printern min til å fungere (Epson stylus c66). Jeg innstallerte ubuntu 6.10 på nytt for noen uker siden og har ikke lagt til printer før i dag, men gnome-cups-add programet fant ikke printern. I lsusb viser at den er tilkoblet, hva kan være galt da? Den fungerte i forrige Edgy innstallasjon. Lenke til kommentar
Tinker Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 @Marsan Har du prøvd http://localhost:631 Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 (endret) Japp..det er jo cups gnome bruker også så det gjør ingen forskjell.. det som er rart er at cups finner Epson og Canon paralellport printer. se screenshot. Så sinnsykt rart at det funka i den forrige Edgyinnstallasjonen. EDIT: paralellport skrivern der funger heller ikke.. Står bare at printeren er klar og skriver ut jobber men kommer ikke en døyt ut av printern Endret 8. mars 2007 av Marsan Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Har du prøvd å legge til printeren manuelt da? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 8. mars 2007 Del Skrevet 8. mars 2007 Hva med denne boxen for Ubuntu? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=324445&view=detailed Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå