Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Daniel Robbins, skaper av Gentoo, skriver om propriære grafikk drivere og at de kanskje ikke strider mot GPL i det hele tatt. The push to remove non-free graphics drivers

(...)

"Flame on".

8057379[/snapback]

In copyright law, a derivative work is an artistic creation that includes major, basic copyrighted aspects of an original, previously created first work.
http://en.wikipedia.org/wiki/Derivative_work

 

Den eneste betydningen av ordet aspect som gir mening her er "del av" eller "egenskap ved". Derfor er det opplagt at dersom en kjernemodul ikke inneholder store deler av kildekoden til kjernen eller annen GPL-programvare, trenger ikke kjernemodulen (eller noe program laget til/for Linux) å være GPL lisensiert. Det er viktig at folk (og særlig F/OSS "evangelister") forstår.

 

@Kyrsjo: Hvilken "governor" som brukes er avhengig av bios, men vanligvis er det ondemand som gjør at maskinen klokkes opp hvis det er nødvendig. Hvis du ikke vil at maskinen skal klokkes opp, kan du bruke den appleten jeg viste til til å sette klokkefrekvensen fast til den laveste frekvensen i centrino-skaleringen. Eller velge governor powersave, hvis du vil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det utelukkende er en bios-innstilling, hvorfor har jeg da haker for "prioriter ytelse framfor strøforbruk" på hennholdsvis "går på batteri" og "går på nettstrøm" i gnome-power-manager? Tror nok g-p-m gjør jobben til denne aplet'en uansett i bakgrunnen...

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hva du egentlig spør om, Kyrsjo. Men ubuntu bruker som standard powernowd daemon til å styre cpu-scaleringen. Det finnes også andre daemons som cpufreqd og cpudyn.

 

Med cpufreq-applet har du full kontroll over prosessorscaleringen via userspace. Med gnome-power-manager har du langt mindre kontroll. Om du trenger denne kontrollen kan sikkert diskuteres.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke sikker på hva du egentlig spør om, Kyrsjo. Men ubuntu bruker som standard powernowd daemon til å styre cpu-scaleringen. Det finnes også andre daemons som cpufreqd og cpudyn.

 

Med cpufreq-applet har du full kontroll over prosessorscaleringen via userspace. Med gnome-power-manager har du langt mindre kontroll. Om du trenger denne kontrollen kan sikkert diskuteres.

8072898[/snapback]

 

Da er vi enig.

Lenke til kommentar

Da har vi som brukere også muligheten til å være med å moderere innlegg:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=724805

 

Kort fortalt får du en meny under hver post, som kan brukes til å velge mellom en rekke "gode" og "dårlige" kommentarer. Dersom en post får tre eller flere negative, blir den skjult og moderator tilkalt for å avgjøre dens skjebne. Antitroll-funksjon mao.

Lenke til kommentar

Prøver meg på gentoo over ssh nå, hvor screen ikke er tilgjengelig.

Jeg mener det finnes i Portage-systemet, men da blir spørsmålet hvordan kompilerer jeg en lokal versjon av screen, slik at den installerer seg under ~/screen/ ?

 

edit: Jeg lasta bare ned kildekoden fra debian og ./configure pluss ./make :p

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Pass også på at du velger hovedkort med kvalitetskomponenter.
Tips?

 

Har deler både til AMD og Intelsystem :)

8086502[/snapback]

Styr unna ATI grafikkort (gamle kort har riktignok bedre støtte enn nyere), og styr unna Creative X-FI lydkort.

 

Info om wlan finner du bl.a. her: http://www.hpl.hp.com/personal/Jean_Tourrilhes/Linux/

 

Det som er viktig er jo hva slags chipset som sitter i wlan-kortet, noe som kan være knotete å finne ut, siden det ikke alltid står oppgitt på hjemmesidene eller i webshops.

Lenke til kommentar

Nå skal riktignok Creative komme med lukkede X-Fi driver for GNU/Linux i 2. kvartal i år, men jeg vil heller avvente og se når disse i så fall blir en realitet før jeg i det hele tatt vil vurdere et kjøp. Vil ikke anbefale kjøp av X-Fi før jeg er helt sikker på at GNU/Linux-støtte er på plass. Å bare si at driverne kommer i løpet av 2. kvartal vil jeg si er ganske vagt. De kunne vært mer spesifikke enn som så. X-Fi har eksistert en lang stund, og at en så stor serie med maskinvare totalt mangler støtte for GNU/Linux, er intet mindre enn skandaløst, i hvert fall når det er snakk om en produsent som har lange tradisjoner for bred støtte som Creative. Det blir akkurat som om nVIDIA plutselig skulle kutte ut støtte for Mac OS X, GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10 samtidig og kun gå på Windows. Det er det Creative har gjort her. Det selges nesten ikke lengre Audigy-kort, som har god støtte på forskjellige plattformer. X-Fi har tatt helt over.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...