pgdx Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2007 Brant du image? Hvordan ser innholdet ut når du browser CD-en under et OS, da? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor "And now to something compleetly different..." Ser ut til at FSG og OSDL skal slå seg sammen til en stor linux/åpen kildekode promoterende organisasjon. Bra? eller dårlig? Linux.com: FSG and OSDL to merge; form Linux Foundation Arstechnica: Open Source Development Labs merges with the Free Standards Group 7782200[/snapback] Dersom dette var for å markedsføre fri programvare (og Linux) bedre, så tror jeg det raskt kan bli en god ting. Markedsføring handler jo tross alt om å skape positive assosiasjoner til et merkenavn og derretter repetere merkenavnet utallige ganger, slik at assosiasjonene sitter i hodet på folk... Da er det kanskje en fordel å bruke det sterkeste merkenavnet innen fri programvare, nemlig Linux isteden for FOSS, "free software" osv. Folk flest feil-assosierer som regel fri programvare med gratis programvare. Og åpen kildekode vet de egentlig ikke hva er. Men Linux vet de fleste ihvertfall noe om, selv om mange dessverre har alt for mange negative feilassosiasjoner til navnet. - Det første man må gjøre før man begynner å markedsføre Linux må derfor være å oppklare og snu de negative antakelsene/assosiasjonene til folk til positive assosiasjoner. - Det gjelder også om man promoterer Linux til famile og venner. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Har ikke sett noen sammenlikning/test på NTFS med henhold til kapasitetstap. Når det gjelder det siste spørsmålet ditt, vil jeg anbefalle det å lese gjennom den testen på linuxgazette.net og denne sammenlikningstesten. Fragmentering på linux filsystemer har jeg ikke lest særlig mye om. Er vel generelt et mindre problem, særlig på de journalførende (ext3, xfs, jfs, reiserfs* ) EDIT: Det du kan gjøre, om du gidder, er å lage filsystemet på nytt. Du kan koble ut den reserveringen. 7784457[/snapback] Av å lese den testen, så får en jo veldig lyst til å skifte til xfs, men da vil jo ikke disken virke i windows, så det blir ikke noe alternativ. Hva mener du med å opprette filsystemet på nytt? Kan jeg koble ut den funksjonen uten å miste noe data dersom jeg bruker fdisk til å slette filsystemet og opprette det på nytt? Hvordan? - Jeg vil nødigst miste noe data på den disken. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Jeg var litt feil i den posten. Jeg glømte kommandoen tune2fs. Men tune2fs kan du endre prosenten reservert for root. Skjekk man tune2fs. -m eller -r burde kunne hjelpe. tune2fs skal ikke slette noe, men backup burde alltid være påkrevd når en gjør selv små endringer på filsystem. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jeg var litt feil i den posten.Jeg glømte kommandoen tune2fs. Men tune2fs kan du endre prosenten reservert for root. Skjekk man tune2fs. -m eller -r burde kunne hjelpe. tune2fs skal ikke slette noe, men backup burde alltid være påkrevd når en gjør selv små endringer på filsystem. 7796874[/snapback] Takk skal du ha. tune2fs -m 1 /dev/sda1 Endret tapet fra 37,5GB til 9,3GB Edit: Kjørte akkurat tune2fs -m 0 /dev/hda3 på homepartisjonen min og det ser ikke ut som det har noe å si at jeg gjorde alle blokkene tilgjengelig. Endret 25. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Hm, ja, er kanskje ikke mulig å sette prosenten til 0. Men se på tune2fs -r Med -r kan du sette antallet reserverte blokker, og siden gyldige størrelser på blokker under ext2 er enten 1 KiB, 2 KiB eller 4 KiB burde du kunne gjøre reservasjonstapet meget lite. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Hoppsann, jeg blingsa når jeg skrev svar.Jeg tenkte på /dev/zero jeg gett. Et program som leser fra /dev/null får EOF i retur. Så... partisjonen vil bli fyllt av EOFer. EDIT: /dev/null er det sorte hullet en sender ting en ikke vil ta vare på i. Skal en overskrive en partisjon ville jeg heller brukt enten /dev/zero eller /dev/random 7789988[/snapback] Alt du lagrer på harddisken blir borte! Du får en uendelig stor harddisk! zero er tryggere ettersom det er eksakt 0% sjangse for at du skulle kunne skrive noe som betyr noe. Pluss at det sikkert er litt raskere. Forøvrig: Ja, i såfall høres det ut som om du har enten en veldig sær IDE-kontroller eller en dårlig brenning/nedlasting. Rule of thumb: Bruk Bittorrent til å laste ned ISO'er, eller sjekk resultatet med md5. Mente foresten ikke at du skulle skrive det på oppstartspromten (som stort sett er til for å starte OS'et på "sære" måter, eller trykke enter for å starte på standardmåten), men at du skulle starte den slik at du fikk et skall (der du kunne kjøre cd, ls, mount etc.) Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 25. januar 2007 Del Skrevet 25. januar 2007 Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Hm, ja, er kanskje ikke mulig å sette prosenten til 0. Men se på tune2fs -r Med -r kan du sette antallet reserverte blokker, og siden gyldige størrelser på blokker under ext2 er enten 1 KiB, 2 KiB eller 4 KiB burde du kunne gjøre reservasjonstapet meget lite. 7797630[/snapback] Joda, det virket helt flott det, å sette prosenten til 0. Nå har jeg available space = free space. zero er tryggere ettersom det er eksakt 0% sjangse for at du skulle kunne skrive noe som betyr noe. Pluss at det sikkert er litt raskere.Hehe, sjansen for at du skulle få noe som betyr noe av å bruke random på en hel harddisk er så liten at det er trolig større sjanse for at du skal vinne førstepremien i lotto med den samme rekken hver eneste uke hele livet. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Finnes det noen gode .avi til dvd programvare for linux? Mener og ha sett at Nero funket til linux. ? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Ja, Nero har kommet i linux-versjon, men er vel, ihvertfall delvis, ikke gratis. Har du sett på K3B? Den skal ha mulighet, men jeg har aldri testet hvordan den funker. Jeg får ihvertfall valg om å opprette et video DVD prosjekt under file->new. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Finnes det noen gode .avi til dvd programvare for linux?Mener og ha sett at Nero funket til linux. ? 7809348[/snapback] Du kan kanskje prøve transcode (kommandolinje) til å konvertere til MPEG2 og bruke DVDshrink via wine etterpå... Er ikke helt sikker på at det funker men skader ikke å prøve... Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Jøss, dette er kanskje stedet for meg så jeg slipper å opprette så mange tråder med forskjellige spørsmål Har kastet windows på dør og installert Ubuntu, som i og for seg virker mer enn godt nok til mitt bruk, bortsett fra noen småting. 1: Har installert wine, og får til å bruke en rekke windowsprogrammer, som f.eks mIRC, notepad osv. Men LFS får jeg ikke til å virke. Laster det ned, åpner self-extractoren med wine og pakker ut/installerer. Så inn i mappa med lfs og starter spillet vha. wine. Da kommer følgende melding opp: Trykker man ok, skjer ingenting. Tror det er snakk om mappen som heter "data" i spillet lfs, men selv om jeg gir alle lese og skriverettigheter til den mappa så gjør det ingen forskjell. Noen som har noen triks på lager? 2: Stemmer det at force feedback ikke er støttet i linux? Regner med jeg sliter uansett, da jeg har et MS force feedback ratt Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 k3b fungerer helt topp. Liker k3b nesten bedre enn Nero til Windows. Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Jøss, dette er kanskje stedet for meg så jeg slipper å opprette så mange tråder med forskjellige spørsmål Har kastet windows på dør og installert Ubuntu, som i og for seg virker mer enn godt nok til mitt bruk, bortsett fra noen småting. 1: Har installert wine, og får til å bruke en rekke windowsprogrammer, som f.eks mIRC, notepad osv. Men LFS får jeg ikke til å virke. Laster det ned, åpner self-extractoren med wine og pakker ut/installerer. Så inn i mappa med lfs og starter spillet vha. wine. Da kommer følgende melding opp: Trykker man ok, skjer ingenting. Tror det er snakk om mappen som heter "data" i spillet lfs, men selv om jeg gir alle lese og skriverettigheter til den mappa så gjør det ingen forskjell. Noen som har noen triks på lager? 2: Stemmer det at force feedback ikke er støttet i linux? Regner med jeg sliter uansett, da jeg har et MS force feedback ratt 7811534[/snapback] 1: Med fire stjerner, så skal Live For Speed fungere rimelig bra i cedega ihvertfall. Du kan jo prøve det: TransGaming.com. Da slipper du nok mye knoting. Når det gjelder mIRC, så kan du bruke x-chat isteden... x-chat er faktisk et bedre irc-program (med flere funksjoner) enn mirc. Notepad har du jo ikke bruk for på linux. gedit, kedit, kate, kwrite, m.fl... 2: Har ingen anelse. Endret 27. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 notepad, mIRC (osv) ble bare prøvd for å teste om det var wine som ikke virket Får prøve cedega, aldri hørt om det før, men håper det virker Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Jeg klarer utrolig nok ikke å åpne beryl-settings vinduet lenger. Når jeg bruker terminalen får jeg følgende output: (beryl-settings:3841): Gtk-WARNING **: Locale not supported by C library. Using the fallback 'C' locale. Traceback (most recent call last): File "/usr/bin/beryl-settings", line 33, in ? locale.setlocale(locale.LC_ALL, '') File "/usr/lib/python2.4/locale.py", line 381, in setlocale return _setlocale(category, locale) locale.Error: unsupported locale setting Er det en python feil? Eller hvor kan feilen ligge? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2007 Del Skrevet 27. januar 2007 Ang. transkoding: Jeg bruker "avidemux2". Åpne den aktuelle fila, gjør eventuelle endringer, og "lagre som" mpeg PS A+V" (eller noe sånt). Så kan du bruke "dvdstyler" til å lage en kjapp DVD med menyer og slikt, og du er good to go. Du sitter igjen med en ISO som kan brennes med K3B etc. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 En annen ting: Fikk satt opp mythTV i dag, har TV-in støtte. Så fort jeg skjønte hvordan man skiftet kanal (hadde søkt en masse så jeg hadde ti av hver kanal, så når jeg bytta ble det det samme...), ble det superbra Satt opp backenden og XMLTV etter denne howtoen: http://wilsonet.com/mythtv/fcmyth.php Men i stedet for det som er vanlig (ha frontend startende ved boot), laget jeg bare en snarvei på panelet til "mythfrontend". Og først da fyrer grensesnittet opp, og "tar over" skrivebordet Når jeg er lei, kan jeg bare trykke på "esc" et par ganger, så er det borte - men eventuelle opptak går som jeg startet dem Skal virkelig utforske mulighetene framover - men hittil ser det meget bra ut! Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hvilke andre distroer egner seg som routere enn Smoothwall på et nettverk med ca 100 klienter? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Hvilke andre distroer egner seg som routere enn Smoothwall på et nettverk med ca 100 klienter? 7817083[/snapback] FreeBSD eller OpenBSD med PF som pakkefilter. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. januar 2007 Del Skrevet 28. januar 2007 Smootwall er fin den, men dersom du er ute etter noe mer konfigurerbart (og dermed mer å sette seg inn i) vil vel mer eller mindre enhver "standard" linuxdistro være fin, eller BSD som stigfjel nevner. Forøvrig, Akershus fylkeskomune har faktisk en egen ruterdistro for bruk på skoler... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå