Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvorfor Gparted klarer å finne to disker, når begge er koblet til raidkontrolleren og configen er satt riktig?

post-76920-1169566727_thumb.jpg

Nå har jeg iallefall formatert diskene og gitt de reiserFS.

Er det noe hjelp og få eller kan jeg bare gi opp her?

Ligger feilen på OS siden eller på hardware?

Endret av chills
Lenke til kommentar
Den første benchmarken der viser at ZFS bruker enormt mye mer CPU enn UFS, er ikke det temmelig relevant for en typisk filserver med svak CPU? Hjelper lite om den er 600% raskere om den samtidig makser CPUen for én bruker. Hvordan blir da ytelsen om det er 10 samtidige brukere?

7782061[/snapback]

Jo, klart det er relevant. Men igjen, ZFS er ganske nytt, og dette nok noe som utviklerne kommer til å ta tak i, slik at ZFS bruker mindre CPU. Det er jeg ganske sikker på. ZFS mangler for tiden også støtte for kryptering, men dette jobbes det allerede med. Husk at ZFS er skrevet helt fra scratch og er veldig ferskt. UFS har blitt videreutviklet i mer enn et tiår, og er langt mer modent.

Lenke til kommentar

Jeg har et lite problem med Dbus, jeg viste ikke at den automounter ting.

Men igjen, når jeg plugger i digitalkameraet får jeg opp en feil om access denied.

Også vil den ikke automounte, hvis jeg mounter manuelt.

Dukker den opp på skriveborde og alt.

Må jeg ligge den inn i en gruppe eller noe :S?

post-76920-1169578055_thumb.jpg

Endret av chills
Lenke til kommentar
Og poenget mitt har også hele tiden vært at ext2/3 som standard reserverer 5% til root. Både HavarN og du var ute etter et svar på hvorfor dere "mistet" byte med ext2/3, og jeg har vel svart på det :)

7782094[/snapback]

Det har du og takk for svaret :)

Men jeg må dessverre fortsette å bruke ext2 allikevel, siden jeg ikke finner noen drivere til windows for de andre bedre filsystemene. Jeg kan leve med å miste 40GB / 1TB (37,5GiB / 931GiB). Fordelene i forhold til NTFS vekter uansett opp.

Vet du forresten hvordan det er med NTFS i forhold til slikt plasstap?

Og hvilket filsystem er best (av samtlige) i forhold til tilgjengelige verktøy?

defragmentering, disksjekking, gjøre om størrelsen, filsystemskonvertering, drivere til forskjellige platformer, hastighet, m.m.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Har ikke sett noen sammenlikning/test på NTFS med henhold til kapasitetstap.

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt, vil jeg anbefalle det å lese gjennom den testen på linuxgazette.net og denne sammenlikningstesten.

Fragmentering på linux filsystemer har jeg ikke lest særlig mye om. Er vel generelt et mindre problem, særlig på de journalførende (ext3, xfs, jfs, reiserfs* )

EDIT:

Det du kan gjøre, om du gidder, er å lage filsystemet på nytt. Du kan koble ut den reserveringen.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Etter en installasjon av smoothwall, (prøvd på fire forskjellige disker), får jeg samme problemet hver gang.. Eller, det vil si. På to av de fikk jeg "failed to partision disk", og på de to andre fikk jeg installert, men da jeg restarta, ville den ikke boote. Fikk bare en merkelig feilmedling, som ser slik ut:

http://www.danielsn.ath.cx/haavard/P1010061.JPG

Kan ide-kontrollern være død?

Lenke til kommentar

1. Hvor store er diskene?

2. Prøv å null'e diskene med boot-cd og kommandoen "dd if=/dev/zero of=/dev/hda" (antar at hda er navnet på disken). Dette tar en stund, men overskriver hele plata med 0000000000..., og slik tar seg av mange problemer med kranglevorne disker. Du vil selvsagt miste alt som måtte være lagret der.

Lenke til kommentar

Det er nyinstallert smoothwall på den, så da tror jeg jammen jeg skal prøve det. :)

Diskene er 30 gb, og 2 gb... 2 30 og 2 2...

Edit: Prøvde det du sa med nulling.. og fikk bare "could not find kernel image: dd"...

Edit2: prøvd med både fedora og smoothwall-cdn

Endret av Hrisebro
Lenke til kommentar

Satt her og tenkte at det ble tungt og våkne om noen timer, å at jeg meste sannsynlig kom til å skru av klokken uten å vite det.

Så lurte jeg på hvordan jeg kunne lage meg en vekkeklokke på dataen så denne kunne hjelpe til. :D

Faen, jeg elsker linux. :D

Link til tutorial, tar to min og fikse.

Et shell som fyrer av en kommando med låt og fav program som blir kjørt av en deamon.

Genialt. :D

Lenke til kommentar

Hoppsann, jeg blingsa når jeg skrev svar.

Jeg tenkte på /dev/zero jeg gett.

Et program som leser fra /dev/null får EOF i retur.

Så... partisjonen vil bli fyllt av EOFer.

EDIT:

/dev/null er det sorte hullet en sender ting en ikke vil ta vare på i.

Skal en overskrive en partisjon ville jeg heller brukt enten /dev/zero eller /dev/random

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Etter en installasjon av smoothwall, (prøvd på fire forskjellige disker), får jeg samme problemet hver gang.. Eller, det vil si. På to av de fikk jeg "failed to partision disk", og på de to andre fikk jeg installert, men da jeg restarta, ville den ikke boote. Fikk bare en merkelig feilmedling, som ser slik ut:

http://www.danielsn.ath.cx/haavard/P1010061.JPG

Kan ide-kontrollern være død?

7784625[/snapback]

Har samme problem etter at jeg har 0'et ut harddisken...

Skal prøve å installere windows, og hvis ikke det går, så vet jeg jammen ikke... :hmm:

Lenke til kommentar
Finnes det noen håndholdt pc som kan kjøre en form for linux? :hmm:

7791918[/snapback]

Skal en ha _ekte_ linux, og ikke bare linux-basert, bør du gå for FIC neo1973. Det er dog en mobil, men den kjører 2.6.17.14-kernelen og Xorg 7.1 og takler GTK+. :) Den har stor nok skjerm (2.8-tommer, 640x480px) til å fungere fint som PDA. Til $350 + frakt skal jeg definitivt ha en. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...