Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det. ;)

Hmm. Beryl fungerer ikke etter oppgraderingen til 1.5 hos meg. Den går bare tilbake Metacity når jeg starter den. Andre med samme problemet på Ubuntu Edgy eller annet?

7761190[/snapback]

Virker som det hjalp å ta bort plugin for "window thumbnails", som tydeligvis var noe nytt og spennende som ikke funket helt.

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Hmm. Beryl fungerer ikke etter oppgraderingen til 1.5 hos meg. Den går bare tilbake Metacity når jeg starter den. Andre med samme problemet på Ubuntu Edgy eller annet?

7761190[/snapback]

Beryl likte ikke enkelte plugins etter 1.5 update hos meg heller...deaktiverte å aktiverte litt forskjellige plugins så gikk d bra.

Lenke til kommentar

Jeg holder nå på å installere Arch på en 60gb IDE disk sant.

Så har jeg to 250GB disker jeg ønsker å kjøre i RAID1, sånn sikker lagring.

Nå mens jeg installerer Arch på IDE disken koblet jeg bare av de andre siden jeg ikke vet helt hvordan det funker.

Dette er hovedkorte mitt:

link

Hvordan starter jeg å bruke de andre i RAID1? :dontgetit::dontgetit::cry:

Endret av chills
Lenke til kommentar

Vel jeg tror jeg har klart det, unnskyld for bump lol.

Vel, jeg gikk en på en kontroll menu under oppstart, før oppstart plugga jeg begge diskene i de røde SATA utgangene.

Og menyen bekrefter at de to diskene står i RAID1.

Hvordan kan jeg formatere de til ext3?

Eller i det hele tatt finne de igjen innpå arch?

Kanskje de bare "finnes" som en disk da?

Edit:

Jeg finner noe som minner om "den" disken.

Siden det er hardware raid skal vel bare systemet finne den som en disk.

Sda heter den.

Etter jeg har kjørt mkfilesystem, og mounter den får jeg bare tilgang til 217gb eller noe :S?

Den er hver på 250gb, burde det ikke meg noe høyere plass?

Endret av chills
Lenke til kommentar

@chills: Diskene burde komme opp som én disk á 250GB i gparted.

Edit: Jeg har samme problem med mitt raidarray (1TB raid0 via firewire).

Free space: 466.7GB

Available space: 429.5GB

Filsystem: ext2

Jeg vet ikke hvorfor, men er også interessert i å vite det. Det er ganske nøyaktig 36GB som mangler. Det var slik rett etter at jeg opprettet filsystemet, da det var tomt også.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

havarN og chills: Begge dere bruker ext3/ext2?

Dere må huske på at ext3/2 er utrolig kjip på diskplassen. En partisjon på ca. 440GB her gav meg et filsystem på rundt 410GB, altså tapte jeg hele 30GB i prosessen. Om du vil ha maksimalt utbytte av partisjonen, bør du velge et annet filsystem, som f.eks. XFS, som hos meg gav meg et tap på bare ca. 0.3GB. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg merket det.

Utrolig kjipt for RAID kontrolleren på HK finner de og viser hvilket aktivt raidoppsett som er installert under boot.

Lurer litt på hvorfor, kanskje jeg må flashe controlleren :p

Står 2004. o.O

Ingen RAID enda da, men det ordner seg nok.

Det er vel bedre med Hardware RAID enn software?

Lenke til kommentar
Ja, jeg merket det.

Utrolig kjipt for RAID kontrolleren på HK finner de og viser hvilket aktivt raidoppsett som er installert under boot.

Står 2004. o.O

7772252[/snapback]

Jepp, hwraid er bedre enn software, så lenge det er ordentlig hwraid. Selv har jeg hatt problemer med en "hardware" fasttrak kontroller (PCIkort), som viste seg å kunn være "hwraid" under windows (mao. ikke ordentlig hwraid). Mulig dette gjelder for kontrolleren din óg :)

Lenke til kommentar
Ja, jeg merket det.

Står 2004. o.O

7772252[/snapback]

Jepp, hwraid er bedre enn software, så lenge det er ordentlig hwraid. Selv har jeg hatt problemer med en "hardware" fasttrak kontroller (PCIkort), som viste seg å kunn være "hwraid" under windows (mao. ikke ordentlig hwraid). Mulig dette gjelder for kontrolleren din óg :)

7772816[/snapback]

Kjører også raid, og jeg finner heller ikke raid-diskene mine i Fedora Core... Jeg bruker onboard raid-kontrollern på asus a8n-sli deluxe (som er langt fra en god kontroller)

Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
havarN og chills: Begge dere bruker ext3/ext2?

Dere må huske på at ext3/2 er utrolig kjip på diskplassen. En partisjon på ca. 440GB her gav meg et filsystem på rundt 410GB, altså tapte jeg hele 30GB i prosessen. Om du vil ha maksimalt utbytte av partisjonen, bør du velge et annet filsystem, som f.eks. XFS, som hos meg gav meg et tap på bare ca. 0.3GB. :)

7771792[/snapback]

Grunnen til at jeg bruker ext2 er windows-kompatibilitet. Er tross alt en ekstern harddisk... XFS har vel ikke støtte i Windows? Og ReiserFS har jeg kun funnet verktøy som kan lese men ikke skrive i Windows.

Vet du om noen windowsdrivere til XFS eller ReiserFS som fungerer bra og som både gir deg lese og skrive tilgang?

Problem nr 2:

Har akkurat byttet til openSUSE, hadde noen problemer i ubuntu med gnome som gjorde at X krasjet hver gang jeg logget inn via gdm. Kommer så langt i innloggingen at skrivebordet blir vist slik det skal se ut og det akkurat ser ut som gnome har lastet seg ferdig før det krasjer helt plutselig og jeg kommer helt tilbake til shell. - Og gdm start igjen automatisk slik at jeg kommer tilbake til innlogging.

Nå har jeg fått de samme problemene nesten med en gang i SuSE, gdm/X krasjer med en gang jeg logger inn i gnome... kjører en helt standard SuSE installasjon, men har gjort om litt på gnomepanelet og byttet gnome-main-menu (standard på suse) med den tradisjonelle gnome-menyen.

Men må ellers si at openSUSE (men ikke installasjonsprogrammet i samme grad) imponerer stort og jeg tror jeg kommer til å teste det en stund om jeg bare kommer over noen småproblemer.

Lenke til kommentar

Sliter med merkelig problem her...

Skulle slette en mappe, men får denne feilmeldingen:

hrisebro@server:~/homepage3$ rmdir attachments
rmdir: �attachments�: Filkatalogen er ikke tom

Så jeg gikk inn i mappa for å se om det var noe der.. men...

hrisebro@server:~/homepage3/attachments$ dir
hrisebro@server:~/homepage3/attachments$ 

Den er jo tom... Noen ideer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...