RattleBattle Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 ntpdate -u ntp.uio.no ...så får du synkronisert klokka med en ntp-server. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Takker! Nå ble den riktig! Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Archlinux med Gnome og Beryl-xgl, mhm... stemmer => Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Lurte bare på hvilken RSS reader folk bruker? testa yarssr nå men finnes det noe som ser bedre ut? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Lurte bare på hvilken RSS reader folk bruker? 7736432[/snapback] Google Reader. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Lurte bare på hvilken RSS reader folk bruker? testa yarssr nå men finnes det noe som ser bedre ut? 7736432[/snapback] NewsFox plugin i FireFox, gidder ikke å åpne så mange separete programmer :-P. Lenke til kommentar
MagnusK Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Jeg er ganske, for ikke å si veldig ny, på GNU/linux. jeg har akuratt satt inn ny disk, og innstalert Mandriva linux. og så tenkte jeg at jeg skulle innstallere drivere til hovedkortet... det gikk jo greit, helt til jeg fant ut at filene på cd'n var .exe filer som jeg ikke fikk åpna. Hvordan får jeg åpnet/brukt .exe filer eller instalert drivere til hovedkortet? jeg kjører på hovedkort - asus K8N /m gforce3 cpu - AMD 64 3200+ ram - 1024MB skjermkort/grafikk adapter - asus home theater /m gforce 5200. Takk for all hjelp, om det så bare måtte være moralsk støtte. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Drivere til hovedkortet er allerede installert, denslags er ikke nødvendig på linux. Kos deg. Lenke til kommentar
MagnusK Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Så koselig er det sånn med drivere til andre hardware komponenter også? takk for hjelpen Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 Så koselig er det sånn med drivere til andre hardware komponenter også? takk for hjelpen 7736905[/snapback] Det eneste du skal trenge ekstra drivere til, er WiFi og skjermkort (dog bare for 3D-rendering). Begge disse får en stort sett bare som binære drivere, og kan derfor ikke følge med linux-kernelen rett ut fra esken. En del WLAN-kort skal fungere out-of-the-box, men sjekk etter at de funker. 3D-rendering kan du teste med kommandoen glxinfo (se etter Direct output). Lenke til kommentar
MagnusK Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 får se hva jeg kan få til. som sagt er jeg ganske ny på det med Linux. men det ordner seg vel takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
mr_Flibble Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Skal kjøpe meg en widesreen lcd skjerm snart, og spørsmåle er. Funker widescreen noe bra under linux(kubuntu)?. Eller må jeg configure en del får att den skal funke. Lenke til kommentar
olear Skrevet 18. januar 2007 Del Skrevet 18. januar 2007 Widescreen fungerer bra. Lenke til kommentar
Rabbid Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Skal kjøpe meg en widesreen lcd skjerm snart, og spørsmåle er. Funker widescreen noe bra under linux(kubuntu)?. Eller må jeg configure en del får att den skal funke. 7751727[/snapback] Hvis det ikke funker med en gang kan du kjøre "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" i (K)ubuntu. Dette fikset skjerminstilligene hos meg. Forskjellige skjermoppløsninger som du ikke har kan også velges når man kjører dette. Men som oftest funker det av seg selv. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Fins det en kommando i debian/ubuntu som lister opp alle pakker som har en slik mulighet for 'reconfigure' ? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 Er det lett/går det å installere lynx på smoothwall? Lenke til kommentar
A!1 Skrevet 19. januar 2007 Del Skrevet 19. januar 2007 (endret) Fins det en kommando i debian/ubuntu som lister opp alle pakker som har en slik mulighet for 'reconfigure' ?7757421[/snapback] Alle pakker er jo selvsagt mulige å konfigurere på nytt. Men for de fleste pakkene går det automatisk. Du lister alle installerte pakker med kommandoen dpkg -l eller dpkg --list. Dersom du vil liste pakker etter et mønster, for eksempel alle pakker som inneholder ordet xvid i navnet: dpkg --list *xvid* Hvis du skal hente ut en liste med bare navnet på pakkene, så tror jeg du må skrive eller finne et script som henter ut kun andre kolonne fra output til dpkg --list Dersom du trenger å rekonfigurere hele systemet (anbefaler å ikke teste det ut dersom du ikke må): sudo dpkg-reconfigure --all Har du problemer med apt på grunn av ukonfigurerte pakker, så kan du kjøre sudo dselect config (Eller kjøre sudo dselect og gå gjennom stegene 2->Quit i rekkefølge). Endret 19. januar 2007 av HavarN Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Hmm. Beryl fungerer ikke etter oppgraderingen til 1.5 hos meg. Den går bare tilbake Metacity når jeg starter den. Andre med samme problemet på Ubuntu Edgy eller annet? Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Har et problem i Fedora Core 6 .. Jeg skal installere noe, men uansett om jeg installerer med Yum i en terminal, bruker "legg til og fjærn programvare", eller bare prøver med software update, så får jeg denne feilmeldingen: Existing lock /var/run/yum.pid: another copy is running. Aborting. Noen måte å drepe Yum på? Edit: pkill yum var fin Endret 20. januar 2007 av Hrisebro Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 killall -9 yum ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå