Gå til innhold

Den frie kafeen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ganske, for ikke å si veldig ny, på GNU/linux. jeg har akuratt satt inn ny disk, og innstalert Mandriva linux. og så tenkte jeg at jeg skulle innstallere drivere til hovedkortet...

det gikk jo greit, helt til jeg fant ut at filene på cd'n var .exe filer som jeg ikke fikk åpna.

Hvordan får jeg åpnet/brukt .exe filer eller instalert drivere til hovedkortet?

jeg kjører på

hovedkort - asus K8N /m gforce3

cpu - AMD 64 3200+

ram - 1024MB

skjermkort/grafikk adapter - asus home theater /m gforce 5200.

Takk for all hjelp, om det så bare måtte være moralsk støtte. :)

Lenke til kommentar
Så koselig :)

er det sånn med drivere til andre hardware komponenter også?

takk for hjelpen

7736905[/snapback]

Det eneste du skal trenge ekstra drivere til, er WiFi og skjermkort (dog bare for 3D-rendering). Begge disse får en stort sett bare som binære drivere, og kan derfor ikke følge med linux-kernelen rett ut fra esken. En del WLAN-kort skal fungere out-of-the-box, men sjekk etter at de funker. 3D-rendering kan du teste med kommandoen glxinfo (se etter Direct output). :)

Lenke til kommentar
Skal kjøpe meg en widesreen lcd skjerm snart, og spørsmåle er.

Funker widescreen noe bra under linux(kubuntu)?. Eller må jeg configure en del får att den skal funke.

7751727[/snapback]

Hvis det ikke funker med en gang kan du kjøre "sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg" i (K)ubuntu. Dette fikset skjerminstilligene hos meg. Forskjellige skjermoppløsninger som du ikke har kan også velges når man kjører dette.

Men som oftest funker det av seg selv.

Lenke til kommentar
Fins det en kommando i debian/ubuntu som lister opp alle pakker som har en slik mulighet for 'reconfigure' ?

7757421[/snapback]

Alle pakker er jo selvsagt mulige å konfigurere på nytt. Men for de fleste pakkene går det automatisk.

Du lister alle installerte pakker med kommandoen dpkg -l eller dpkg --list. Dersom du vil liste pakker etter et mønster, for eksempel alle pakker som inneholder ordet xvid i navnet: dpkg --list *xvid*

Hvis du skal hente ut en liste med bare navnet på pakkene, så tror jeg du må skrive eller finne et script som henter ut kun andre kolonne fra output til dpkg --list

Dersom du trenger å rekonfigurere hele systemet (anbefaler å ikke teste det ut dersom du ikke må): sudo dpkg-reconfigure --all

Har du problemer med apt på grunn av ukonfigurerte pakker, så kan du kjøre sudo dselect config (Eller kjøre sudo dselect og gå gjennom stegene 2->Quit i rekkefølge).

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Har et problem i Fedora Core 6 .. Jeg skal installere noe, men uansett om jeg installerer med Yum i en terminal, bruker "legg til og fjærn programvare", eller bare prøver med software update, så får jeg denne feilmeldingen:

Existing lock /var/run/yum.pid: another copy is running. Aborting.

Noen måte å drepe Yum på?

Edit: pkill yum var fin :p

Endret av Hrisebro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...